Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 15 november 1999
pogen een aantal festiviteiten (ik gooi een balletje op) de
Kermis, Sirkus Ljouwert, het Noordelijk Filmfestival te
concentreren in één week, natuurlijk wel met inachtneming
van de geluidsnormen. Naast het feit dat veel overlast ge
concentreerd plaatsvindt in een kortere tijdsperiode, dat
is natuurlijk een winstpunt, zou dit feest een begrip kun
nen worden en Leeuwarden promotioneel goed op de kaart kun
nen zetten en meer dan nu bepaalde evenementen en festivals
los van elkaar bewerkstelligen. De gemeente zou eventueel
een regierol kunnen vervullen.
Alles in acht genomen kunnen wij niet instemmen met het
voorgestane beleid in de geluidsnota.
De heer Stoker: Toen deze nota destijds werd vastgesteld
hebben wij tegengestemd, omdat wij het niet verstandig von
den af te wijken van rijksnormen die bedoeld zijn ter be
scherming van burgers. Het feit dat daarover vanavond meer
dere vragen in het vragenhalfuurtje voor burgers zijn ge
steld, zegt wat dit betreft genoeg, denk ik.
Verder vinden wij het onjuist dat er geen rekening gehouden
wordt met de zondagsrust. Daar er ook wat dit betreft bij
deze evaluatie niets veranderd is, willen wij ook nu ver
klaren tegen dit voorstel te zijn.
De heer DrewelTijdens de commissiebehandeling van 12 ok
tober j.l. heeft de CDA-fractie een negatief geluid laten
horen over de evaluatienota, omdat wij vonden dat het fei
telijk geen evaluatienota is. Het is een voorstel tot be
leidswijziging toegespitst op met name de uitbreiding van
geluid en het aantal activiteiten. Dat is de reden geweest
dat wij in de commissie zelf maar een aantal evaluatievra
gen hebben gesteld. Die antwoorden kwamen maar niet. Te
elfder ure hedenmiddag om kwart over vijf zijn ze mij toe-
gefaxt. Wat er mis gegaan is zullen wij het hier niet over
hebben, maar dit is zeer vervelend geweest, zeker ook om
een verantwoord fractiestandpunt te bepalen.
Wij hebben het gevoel, dat ontlenen wij aan de reacties van
burgers die de raadsleden hierover benaderen, dat de regels
zeker voor Prinsentuin en omgeving nu al te ruim gesteld
zijn, dat geldt voor het aantal decibels. Wij hadden onze
mening graag getoetst aan goed evaluatiemateriaal, maar wij
hadden daar zeker ook in de fractie nog over willen praten.
De incidentele evenementen. In de nota wordt ten aanzien
van de Prinsentuin het aantal genoemd van twaalf, een norm
die kennelijk de Raad van State hanteert, een juridisch ge
geven, het zij zo. Maar er staat in een voetnoot bij dat
als het beleid bij de Raad van State terecht komt deze het
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 15 november 1999
beleid terug brengt tot het aantal van twaalf. Dan vraagt
mijn fractie zich af, waarom dan niet direct dit beleid in
gezet en waarom meer? Moeten burgers hun recht halen bij de
Raad van State? Als lagere overheid, gemeente, moet je zelf
in staat zijn om het voorbeeld te geven. Wij zijn wel erg
coulant, zo niet te coulant, zeker als je dit vergelijkt
met andere steden.
Mijn fractie is tegen de uitbreiding van het aantal evene
menten naar maximaal twaalf in het Groene Stergebied. Wij
dachten eerst dan het een vergissing was, maar dat bleek
niet zo te zijn. De gemeente propageert ook het wonen nabij
de Groene Ster, denkt u aan de Bastionwoningen. Het geluid
dringt zeker door tot in CamminghaburenWij zouden zeggen,
het aantal van vijf, laten wij dat maar handhaven. Eén gro
te manifestatie behoeft zeker nog geen goede indicator te
zijn om plotseling naar twaalf door te schieten. Dan heb ik
het nog niet over wat de heer De Jong aanhaalde, zwerfvuil
enz
Mijn fractie is tegen uitbreiding van activiteiten voor de
locaties parken en pleinen, zeker daaraan gekoppeld het
aantal decibels, zoals dat in de notitie is verwoord. Het
is vragen om moeilijkheden. De fractie vreest dat geluid en
klacht als een vaste cadans in onze oren zullen toeteren.
Een laatste punt, afwijking van het beleid. Het college
vraagt om ruimte in deze notitie om van het beleid af te
wijken. Daar heeft de fractie moeite mee. Het gaat welis
waar om incidentele gevallen, maar daar gaat het in deze
nota altijd om.
Een andere opmerking in dit verband: de burger weet niet
waar hij/zij aan toe is. Een vergunningstelsel behoort zo
veel mogelijk helderheid te geven richting de burger. Wij
weten nu precies welke kant het opgaat, bij weigering gaat
de burger in beroep bij de bestuursrechter, die toetst ver
volgens aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
De CDA-fractie kan zich voorstellen dat het college op eni
ge punten manoeuvreerruimte wil hebben. De praktijk wijst
ook uit dat dat soms nodig is. Nu dan, geef aan op welke
onderdelen u die ruimte wilt hebben. Geef een kader of geef
de condities aan hoever u gaat. Helderheid richting aanvra
ger is geboden volgens onze fractie, want anders leidt dit
alleen maar tot nutteloze klachten en daar heeft niemand
iets aan. Zoals nu geformuleerd is, is onze fractie daar
tegen. In elk geval zijn wij tegen de punten 2 en 3 zoals
die in het concept-besluit zijn verwoord.
De heer P. de Jong: De D66-fractie heeft in de commissie
bij de behandeling van dit stuk een voorbehoud gemaakt en
daarbij ging het ons vooral om een aspect dat tot nu toe