Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 15 november 1999 pogen een aantal festiviteiten (ik gooi een balletje op) de Kermis, Sirkus Ljouwert, het Noordelijk Filmfestival te concentreren in één week, natuurlijk wel met inachtneming van de geluidsnormen. Naast het feit dat veel overlast ge concentreerd plaatsvindt in een kortere tijdsperiode, dat is natuurlijk een winstpunt, zou dit feest een begrip kun nen worden en Leeuwarden promotioneel goed op de kaart kun nen zetten en meer dan nu bepaalde evenementen en festivals los van elkaar bewerkstelligen. De gemeente zou eventueel een regierol kunnen vervullen. Alles in acht genomen kunnen wij niet instemmen met het voorgestane beleid in de geluidsnota. De heer Stoker: Toen deze nota destijds werd vastgesteld hebben wij tegengestemd, omdat wij het niet verstandig von den af te wijken van rijksnormen die bedoeld zijn ter be scherming van burgers. Het feit dat daarover vanavond meer dere vragen in het vragenhalfuurtje voor burgers zijn ge steld, zegt wat dit betreft genoeg, denk ik. Verder vinden wij het onjuist dat er geen rekening gehouden wordt met de zondagsrust. Daar er ook wat dit betreft bij deze evaluatie niets veranderd is, willen wij ook nu ver klaren tegen dit voorstel te zijn. De heer DrewelTijdens de commissiebehandeling van 12 ok tober j.l. heeft de CDA-fractie een negatief geluid laten horen over de evaluatienota, omdat wij vonden dat het fei telijk geen evaluatienota is. Het is een voorstel tot be leidswijziging toegespitst op met name de uitbreiding van geluid en het aantal activiteiten. Dat is de reden geweest dat wij in de commissie zelf maar een aantal evaluatievra gen hebben gesteld. Die antwoorden kwamen maar niet. Te elfder ure hedenmiddag om kwart over vijf zijn ze mij toe- gefaxt. Wat er mis gegaan is zullen wij het hier niet over hebben, maar dit is zeer vervelend geweest, zeker ook om een verantwoord fractiestandpunt te bepalen. Wij hebben het gevoel, dat ontlenen wij aan de reacties van burgers die de raadsleden hierover benaderen, dat de regels zeker voor Prinsentuin en omgeving nu al te ruim gesteld zijn, dat geldt voor het aantal decibels. Wij hadden onze mening graag getoetst aan goed evaluatiemateriaal, maar wij hadden daar zeker ook in de fractie nog over willen praten. De incidentele evenementen. In de nota wordt ten aanzien van de Prinsentuin het aantal genoemd van twaalf, een norm die kennelijk de Raad van State hanteert, een juridisch ge geven, het zij zo. Maar er staat in een voetnoot bij dat als het beleid bij de Raad van State terecht komt deze het Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 15 november 1999 beleid terug brengt tot het aantal van twaalf. Dan vraagt mijn fractie zich af, waarom dan niet direct dit beleid in gezet en waarom meer? Moeten burgers hun recht halen bij de Raad van State? Als lagere overheid, gemeente, moet je zelf in staat zijn om het voorbeeld te geven. Wij zijn wel erg coulant, zo niet te coulant, zeker als je dit vergelijkt met andere steden. Mijn fractie is tegen de uitbreiding van het aantal evene menten naar maximaal twaalf in het Groene Stergebied. Wij dachten eerst dan het een vergissing was, maar dat bleek niet zo te zijn. De gemeente propageert ook het wonen nabij de Groene Ster, denkt u aan de Bastionwoningen. Het geluid dringt zeker door tot in CamminghaburenWij zouden zeggen, het aantal van vijf, laten wij dat maar handhaven. Eén gro te manifestatie behoeft zeker nog geen goede indicator te zijn om plotseling naar twaalf door te schieten. Dan heb ik het nog niet over wat de heer De Jong aanhaalde, zwerfvuil enz Mijn fractie is tegen uitbreiding van activiteiten voor de locaties parken en pleinen, zeker daaraan gekoppeld het aantal decibels, zoals dat in de notitie is verwoord. Het is vragen om moeilijkheden. De fractie vreest dat geluid en klacht als een vaste cadans in onze oren zullen toeteren. Een laatste punt, afwijking van het beleid. Het college vraagt om ruimte in deze notitie om van het beleid af te wijken. Daar heeft de fractie moeite mee. Het gaat welis waar om incidentele gevallen, maar daar gaat het in deze nota altijd om. Een andere opmerking in dit verband: de burger weet niet waar hij/zij aan toe is. Een vergunningstelsel behoort zo veel mogelijk helderheid te geven richting de burger. Wij weten nu precies welke kant het opgaat, bij weigering gaat de burger in beroep bij de bestuursrechter, die toetst ver volgens aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De CDA-fractie kan zich voorstellen dat het college op eni ge punten manoeuvreerruimte wil hebben. De praktijk wijst ook uit dat dat soms nodig is. Nu dan, geef aan op welke onderdelen u die ruimte wilt hebben. Geef een kader of geef de condities aan hoever u gaat. Helderheid richting aanvra ger is geboden volgens onze fractie, want anders leidt dit alleen maar tot nutteloze klachten en daar heeft niemand iets aan. Zoals nu geformuleerd is, is onze fractie daar tegen. In elk geval zijn wij tegen de punten 2 en 3 zoals die in het concept-besluit zijn verwoord. De heer P. de Jong: De D66-fractie heeft in de commissie bij de behandeling van dit stuk een voorbehoud gemaakt en daarbij ging het ons vooral om een aspect dat tot nu toe

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1999 | | pagina 15