Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 17 januari 2000 Mevrouw W. de Jong: Wat wij vinden van het Programma Infra structuur is dat het programma, omdat het een jaarlijkse herhaling is van een bijna zelfde type stuk, een wat sta tisch stuk is. De helft van het Programma Infrastructuur 1999 kun je hier weer in terugvinden. Maar de werkelijkheid blijkt wat anders, want onze wethouder heeft de vorige keer in de commissievergadering ons een hele lijst met knelpun ten uitgereikt, waar wij op dat moment helemaal niet op in konden gaan. Hij heeft het ons in een razend tempo aangege ven. Het gaat met name om een aantal knelpunten, als ik daar een algemene indruk van mag geven, daarvan is voor f 40 miljoen aan knelpunten waar geen dekking voor is. Die knelpunten komen helemaal niet terug in het Programma In frastructuur. Dat verbaast ons hogelijk, want daar is nou dat Programma Infrastructuur voor, denken wijDat is een programma voor zowel de korte als de lange termijn. Het gaat om het programma en de maatregelen die uitgevoerd moeten worden in 2000 en verder. Dus de knelpunten die wij ter plekke hebben uitgereikt gekregen hadden heel goed in het Programma Infrastructuur aan de orde kunnen komen. Het is nu, een beetje zijdelings, genoemd hier en daar, maar niet zo duidelijk als dat wij het te horen hebben gekregen van de wethouder. Wij zouden willen adviseren aan de wet houder om de volgende keer niet weer met een aparte lijst met knelpunten aan te komen, maar dat voortijdig gewoon in het Programma Infrastructuur te melden. Dan kunnen we ons erop voorbereiden. We kunnen daar dan beter op inspelen. Ik pak er één voorbeeld uit om aan te geven hoe ad hoe dergelijke beslissingen worden genomen. Als ik kijk in het Programma Infrastructuur, dan wordt de Tesselschadestraat aangemerkt als een subsidieproject waar provinciale subsi die voor wordt gevraagd om vrij liggende fietspaden te rea liseren aan die straat. Dat moet in 2001 worden gereali seerd. Tegelijkertijd lezen we van het aanhangsel, wat we van de wethouder hebben gekregen, dat de wethouder consta teert dat gezien de sterke kantoorontwikkeling in de bin nenstad, er meer moet gebeuren op het gebied van openbaar vervoervoorzieningen van met name het FEC naar het station. Dat betekent dat er dus tussen het FEC en het NS-station een openbaar vervoersvoorziening gerealiseerd zou moeten worden op korte termijn. Als je daar een bus laat rijden, heb je het over een miljoen per jaar. Daar is helemaal geen dekking voor en in 2001 wordt het wel een knelpunt. Tege lijkertijd moet je dan constateren dat de Tesselscha destraat op twee verschillende wijzen misschien zal moeten worden opgebroken, terwijl je qua logistiek veel meer zou zeggen: maak er dan maar één plan van en ga dan kijken wat je met die verbinding wilt en wat je met die fietspaden wilt. Nu zit je door die provinciale subsidie vast aan een planontwikkeling en een uitvoeringsplan, waardoor je in 2001 genoopt bent om alvast iets aan de Tesselschadestraat te doen. Wij hebben het afgelopen jaar meermalen aan de Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 17 januari 2000 orde gehad dat infrastructurele maatregelen hopeloos verve lend kunnen zijn in een stad als Leeuwarden als je overal straten opbreekt. In dit stuk, met de knelpunten die los genoemd zijn, ben ik bang dat wij dergelijke situaties weer tegenkomen, omdat de logistiek teveel ontbreekt. Dat is even een algemeen punt. Wat de specifiekere punten betreft wil ik een aantal noe men In het vorige Infrastructuurplan stond dat er gekeken zal worden naar het sluipverkeer door de Schrans vanaf het Zuiderplein. Dat probleem is nu weggehaald, maar het wordt door de buurt nog steeds als een groot probleem ervaren. Dat zou je moeten aanpakken als je ook het Zuiderplein aan gaat pakken. Dan moet je daar maatregelen voor treffen. Dat zou moeten gebeuren. De Haak is helemaal niet vermeld in dit Programma Infra structuur De fasen van het verkeersmilieuplan, de wethouder heeft gezegd dat die fasen hier en daar bijgesteld moeten worden, omdat toch de werkelijkheid wat weerbarstiger is dan wat wij destijds met het verkeersmilieuplan voor ogen hadden. Die fasen van het verkeersmilieuplan komen niet als fasen terug. Er wordt niet duidelijk aangegeven wat je wel en wat je niet kunt realiseren. Wij zouden nu graag willen dat ook in zo'n Programma Infrastructuur, zo'n verkeersmilieuplan weer voldoende terug komt, zodat wij kunnen zien wat wel en niet gerealiseerd wordt, ook wat later gerealiseerd wordt dan de planning. De langzaamverkeervoorzieningen, met name aandacht voor de buitengebieden. Wij denken bijvoorbeeld aan het Jelsumer- binnenpad, daar heeft de wethouder overigens een toezegging over gedaan. Dan zou ik alle knelpunten wel langs willen gaan van het papier dat wij van de wethouder gekregen hebben. Ik zou er veel meer voor voelen om de knelpunten, die daarin genoemd zijn en waar nog geen of maar een gedeeltelijke dekking voor gevonden is, terug te laten komen in de commissie en nog eens rustig, uitgebreid, aan de orde te laten komen. Want wij hebben het wel over maatregelen van meer dan f 40 miljoen waar wij beslissingen over moeten nemen. Er zit een aantal hele belangrijke maatregelen bij die ons ook zeer aanspreken, maar wij zouden daar meer tijd voor willen hebben en daar in de commissie op terug willen komen. Dus voel ik er nu niet zoveel voor om deze knelpunten nu te gaan behandelen. Ik heb ze wel genoemd, maar het lijkt mij handig om die in de commissie terug te laten komen. Mevrouw Inberg: Namens mijn fractie wil ik aansluiten bij het verhaal van mevrouw De Jong voor wat betreft de haast om alle punten te behandelen. We hebben bij die presentatie ook niet helemaal alle ins en outs door de technische as-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 11