Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 17 januari 2000 mensen - belangrijk als kader van organisaties, bedrijven, verenigingsleven - gedwongen waren om zich buiten Leeuwar den te vestigen. Dat hiermee een niet onaanzienlijke der ving van inkomsten, met name voor de middenstand van Leeu warden, gepaard gaat is evident. De ruim opgezette Vinexlo- catie 'Zuiderburen' heeft grote aandacht van het gemeente bestuur. Millenniumbaby Barbara Venema moet straks kunnen kiezen waar zij kan en wil wonen. Veiligheid Ik kom daarmee op het derde beleidsterrein waar ik iets over wil zeggen, de veiligheidszorg. Mijn conclusie is dat het ook op dit punt in Leeuwarden het afgelopen jaar goed is gegaan. Dat valt te onderbouwen met cijfers: - Het veiligheidsgevoel is gestegen, dat wordt onderbouwd door het onderzoek binnen het Grote Steden Beleid. - De criminaliteit is gedaald. - In de samenwerking bij de aanpak van geweld heeft Leeu warden een landelijke prijs gewonnen. - Ruim 1100 mensen vonden de weg naar de gemeente via het vorig jaar in Bilgaard geopende wijkservicecentrum. Ik realiseer me tegelijkertijd dat ik dit zeg op een moment dat er zich afgelopen weekend een voor alle betrokkenen betreurenswaardig incident in Leeuwarden heeft voorgedaan. Incidenten zullen altijd plaats blijven vinden, maar is altijd weer één incident teveel. Een incident zoals die zich in onze wereld dagelijks voordoen en ook zullen blij ven voordoen, helaas. Daarin ben ik, ondanks mijn versla genheid over het incident, een realist. Dat brengt mij opnieuw tot de constatering dat de strijd tegen geweld in onze samenleving kennelijk niet te winnen is. Al vanaf de schepping staat de geschiedenis in het teken van geweld tussen mensen, tussen groepen, tussen landen. Het zit ons kennelijk in de genen. Paradoxaal genoeg staat tegenover die in historisch per spectief niet te winnen strijd, de basisbehoefte van ieder mens aan het ontbreken van geweld, aan respect voor de lichamelijke integriteit, aan een veilige samenleving. Mensen willen zich in de eigen samenleving veilig kunnen voelen. Het voorzien in die behoefte is één van de belang rijkste overheidstaken. Mensen moeten het gevoel blijven houden dat in de samenleving sprake is van een fundamenteel respect voor hun veiligheid. Dat betekent dat de overheid, gemeente en politie in het bijzonder, het gevoel van mensen moet ondersteunen dat zij leven in een maatschappij die naar rechtvaardigheid streeft en dat zij, die zich aan die regels houden, zich terecht aan die regels houden. Dat maakt dus dat, hoewel de strijd tegen geweld nooit definitief te winnen is, er tegelijkertijd een fundamentele noodzaak is die strijd toch te blijven voeren. Het voeren Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 17 januari 2000 van een strijd die niet te winnen is en toch moet worden gevoerd, vereist een grote mate van betrokkenheid, zelfs van idealisme bij hen die deze strijd voeren. Ik ervaar dat in onze Leeuwarder gemeenschap velen vanuit dat idealisme deze strijd voeren. Het is de ambitie van het gemeentebe stuur om vanuit deze betrokkenheid te blijven werken aan een nog veiliger gemeenschap. Want om het te zeggen met woorden, uitgesproken door Cees Bangma, onze districtschef, tijdens het slotdebat over geweld op straat in Leeuwarden, ik citeer: 'In een strijd die gestreden moet worden, ter wijl je weet dat deze niet gewonnen kan worden, bestaat de overwinning uit het feit dat er gestreden wordt.' Wat hebben we gesproken, dit jaar, over de betrokkenheid van de burgers, over onze wijkaanpak. De betrokkenheid van de burgers bij het, in ons geval, lokaal bestuur. Vanmiddag is het eindrapport van de Staatscommissie 'Dualisme en Locale Democratie' van de Commissie Elzinga verschenen. Een rapport van honderden bladzijden, nog niet beschikbaar, maar wel in een samenvatting in een persbericht. Wat ze willen horen is: bent u voor een gekozen burgemeester of niet mevrouw? Dan moet je uitleggen via de pers aan de burgers. Dat is heel moeilijk uit te leggen, dat die hele discussie begonnen is over de betrokkenheid van de burgers en het lokaal bestuur. Waar ik bang voor ben, is dat ieder een van tevoren zijn standpunt heeft ingenomen. Waar ik benieuwd naar ben in het rapport is wat de analyse is in het rapport. Wat de analyse is waar het aan schort in de betrokkenheid van de burgers in relatie tot het bestuur. Wat er mis is met de gemeenteraad. Wat er mis is met de raadsleden. Wat er mis is met de wethouders. Wat er mis is met onze burgemeesters. Pas als je consensus hebt over de probleemstelling, wat beter zou kunnen, wat anders zou kunnen en wat er misgaat, kun je beoordelen of de struc tuurveranderingen, die zijn aangegeven in het rapport Com missie Elzinga, ook terecht zijn. Of je die wilt, of dat je die niet wilt. We weten het allemaal, we hebben het druk, raadsleden hebben het meer dan druk. We weten het allemaal, we roepen keer op keer: bestuur op hoofdlijnen, bestuur op hoofdlijnen. De Commissie Elzinga, op zich niet nieuw, maar roept nog eens: meer dualisme. Dit betekent: raadsleden controleren en de raad losmaken van de wethouders. Dat betekent in de voorstellen: de wethouders los van de frac tie, buiten de raad benoemen. Een volstrekt andere positie dan de huidige positie. Natuurlijk bedenkt u allerlei voor delen, maar natuurlijk kunt u ook allerlei nadelen beden ken. Als het dan om de burgemeester gaat, die meer bevoegd heden moet hebben, dan zijn er natuurlijk plaatsen en ook hier de discussie dat de burgemeester best een inhoudelijke portefeuille kan krijgen. We hebben er voor gekozen en ikzelf ook, om dat in eerste instantie niet te doen. Maar dat was geen principieel nee, dat was dit eerst, dat eerst,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 4