Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 14 februari 2000 Graag een reactie van het college op de zojuist genoemde vragen door mijn fractie gesteld. Tot slot hebben wij vragen over de steunactie aan Cambuur onder de Leeuwarder samenleving. Afgelopen zaterdag kreeg ik uit de berichtgeving van de zakenclub Cambuur niet de indruk dat het minimumbedrag, wat door het college is vast gesteld om daadwerkelijk over te kunnen gaan tot financiële steun van Cambuur, al binnen is. Heeft het college andere informatie? Zo nee, hoe kijkt het college nu tegen de situ atie aan? De heer P. de Jong: Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat een betaald voetbalorganisatie, die bijna veertig jaar bestaat en die in de loop van de jaren forse subsidies heeft gehad, vanavond weer onderwerp van discussie is. Niet alleen de laatste jaren, maar ook daarvoor hebben wij als gemeente raad forse exploitatiesubsidies gegeven, langer dan ons lief was. Toch een hele slechte situatie. Enorme tekorten, sponsorinkomsten die achterblijven, weinig of geen relatie beheer. Als je het businessplan goed tot je laat doordrin gen, de jeugdopleiding, scouting, enzovoort, enzovoort, dan komen er uitdrukkingen als: het bedrijfsleven kon zich blijkbaar onvoldoende vereenzelvigen met de organisatie. Dan een aardig understatement, de organisatie bleef achter bij de maat die je van een professionele organisatie als Cambuur zou mogen verwachten. Wij vinden als D66-fractie dat een betaald voetbalorganisa tie ten principale zichzelf moet bedruipen. Het is een volwassen bedrijfstak. Wij vinden terecht dat het college vanavond voorstelt aan ons om ook de samenleving daarin te laten bijdragen. Daar gaat het uiteindelijk om, daar ligt het draagvlak. Je vraagt je ook af, vorige sprekers hebben daar terecht op gewezen, waar ligt het omslagpunt, hoe lang kan deze betaald voetbalorganisatie nog zo doorgaan als je kijkt naar de KPN-TelecompetitieDe Europese Liga is al genoemd, Bosmanarrest, de spelerssalarissen. Waar ligt dat omslagpunt, want dat moet naar mijn opvatting toch een keer komen. De huidige situatie zou ik willen kenschetsen als uitermate treurig, hoewel er lichtpuntjes zijn. Ik denk dat er een bestuur aangetreden is die dynamiek wil uitstralen. Er is een businessplan tot stand gekomen. Er is hoe dan ook meer sponsorgeld binnengehaald. Maar er is ook, laten we dat ook constateren, een blunder van de eerste orde gemaakt door het missen van f 1,5 miljoen subsidiegeld van een hoofdsponsor De D66-fractie onderschrijft de argumenten die het college van burgemeester en wethouders in de raadsbrief naar voren brengt dat het een politieke aangelegenheid is om te willen dat Cambuur blijft. Wij zijn dat met het college eens. De Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 14 februari 2000 wethouder heeft in de commissie gesproken over hoofd en hart, ook dat willen wij onderschrijven. Wij kunnen aller lei vergelijkingen maken, met het bedrijfsleven, met de Harmonie, maar je doet het of je doet het niet, zoals col lega Jacobse het zo treffend formuleerde. De vraag die je zou moeten stellen is naar garanties, Cambuur gaat op korte termijn dit jaar overleven, maar het vervolg is toch uit eindelijk heel lastig te geven. Die turn-around, waar het college over spreekt, moet gemaakt worden. De vraag die je jezelf moet stellen: is het pakket dat het college vanavond aan ons voorhoudt een garantie? Ik denk dat dat de best mogelijke garantie is voor een betere toekomst. Zo kijken wij naar het voorstel. Wij zijn verheugd over het feit dat het college onze opvat ting, die wij in de commissie hebben geventileerd, om de f 1,5 miljoen tot een schenking te maken, heeft overgeno men. Wij gaan akkoord met de f 2 miljoen. Daarbij ook, want het is één totaalpakket zo heeft de wethouder dat toen gezegd, die f 750.000—. Het college stelt nu voor om dat te verbinden aan een aantal voorwaarden en dat naar 1 juli a.s. door te schuiven. Dan mag de Commissie Bestuur en Middelen, overigens nog niet aan de hand van operationele doelstellingen en criteria, beslissen of er enige voortgang is ontstaan. Ik hoor de wethouder nog zeggen in de commis sievergadering dat het één pakket is, de heer Roekiman wees er ook al op, en dat is nu uit elkaar gehaald. Ik zou daar graag een nadere toelichting van het college op willen hebben De heer Jacobse heeft namens de NLP-fractie een motie inge diend met betrekking tot een aantal andere zaken. Wij wil len die nog even rustig bekijken en het antwoord van het college afwachten. Waar wij wel mee akkoord zullen gaan, dat wil ik wel zeg gen, is de opvatting die hij geeft in die motie ten aanzien van de vinger aan de trekker houden. De vinger aan de pols houden gaat niet ver genoeg, maar de vinger aan de trekker houden, zo zou ik het willen omschrijven, ten aanzien van de bestuurlijke sterkte. Dat zit er achter. Wij hebben vorige keer, evenals zijn fractie, gezegd je geeft nu f 4,25 miljoen, maar er is een opvatting wie betaalt, be paalt. Wij willen niet zo ver gaan dat we zeggen, we moeten namens het college mensen in dat bestuur benoemen. Maar een wat actievere houding, dan nu door het college wordt voor gesteld, zouden wij zeer op prijs stellen. Ik denk dat de formulering die de heer Jacobse in zijn motie heeft opgeno men daar voor een belangrijk deel in voorziet. De D66-fractie kan zich de gemeente Leeuwarden niet voor stellen zonder een betaald voetbalorganisatie. Er is alles aan gelegen, ik hoop dat deze discussie vanavond in deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 12