Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 14 februari 2000 eigenlijk niet zou moeten doen, omdat je dan als het ware via die afvaardiging een stukje medeverantwoordelijkheid neemt voor het beleid van CambuurWij denken dat dit niet zou moeten. Waar ik de heer Krol wel gelijk in geef, is dat hij zegt, je moet ook in de informele circuits maximale druk zetten op het bestuur om te zorgen dat de sterkte van het bestuur zodanig is dat men de problematiek aan kan en de club weer op weg kan helpen naar een goede toekomst. Ik kan u verzekeren dat die druk ook wordt uitgeoefend, dat informele circuits ten volle worden benut om met het be stuur overleg te voeren op welke wijze de samenstelling van het bestuur versterkt kan worden. Dat geldt ook voor de Raad van Toezicht. De lijn van het college is om dit niet om te zetten in een formele voordracht. Het is ook niet zo dat wij het vervolgens aan het bestuur zelf over laten om op sterkte te komen. Wij proberen in samenwerking met het bestuur, ik heb net gezegd op welke wijze dat gebeurt, tot een zo goed mogelijke bijdrage te komen voor het versterken van dat bestuur. Vrijwel iedere fractie, of ze nu voor of tegen was, had kritiek op de wijze waarop in de afgelopen jaren geopereerd is bij Cambuur. Ik denk dat wij die kritiek allen delen. Wij hebben tegelijkertijd vanuit het college gezegd dat wij toch weer naar de toekomst moeten kijken. We moeten zorgen dat we waarborgen hebben om zoveel mogelijk te voorkomen dat dit soort zaken, zoals die zich in het verleden hebben voorgedaan en zelfs in het recente verleden, weer voorko men. De heer De Jong is overigens de enige die nu als voor beeld heeft genoemd de problemen rondom de sponsorcontrac ten, maar dat ligt wel als het ware als argumentatie boven de markt. Wij hebben gezegd als college, als je de bedragen beschikbaar wilt stellen, zoals we denken dat die nodig zijn, dan zul je die waarborgen ook moeten creëren. Je kunt daar verschillend tegenaan kijken. Dan kom ik gelijk op de configuratie van het voorstel. Wij hebben een aantal voorwaarden gemeld in het raadstuk - dat zijn overigens dezelfde voorwaarden die in de besluiten staan, er was nog onduidelijkheid over, maar het gaat over hetzelfde rijtje - waarin we hebben gezegd, dat geeft ons in ieder geval enige zekerheid dat de zaak zo goed mogelijk geleid gaat worden. Van verschillende kanten, de heer Ja- cobse was daar het meest expliciet in, werd gezegd dat je daar als het ware aan zou moeten verbinden dat de samen stelling van het bestuur ook meespeelt in het overmaken van bedragen, niet over het veranderen van het uiteindelijke bedrag dat wij met elkaar zouden willen lenen dan wel schenken, maar wel over op welk moment maak je dat bedrag over Dan kom ik gelijk op de motie, waarin de heer Jacobse zegt: maak per 1 maart maximaal f 750.000,- over van die f 2 Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 14 februari 2000 miljoen, bepaal dan zelf college op welk moment je voldoen de vertrouwen hebt dat de rest ook overgemaakt kan worden. Op zichzelf, daar heeft de heer Van Mourik volkomen gelijk in, heeft het college nu die bevoegdheid ook. Niettemin wil ik hier expliciet toezeggen dat wij die bevoegdheid ook zo zullen benutten. Ik wil de heer Jacobse vragen om de datum van 1 maart er uit te halen, dat heeft relatie met wat de heer Roekiman zei, hij vroeg helderheid over waarom we die f 750.000,- in het eerste voorstel op 1 maart hadden en nu pas per 1 juli. De reden daarvan is, dan kom ik op de argu mentatie om die datum 1 maart van tafel te hebben, omdat wij hebben gezegd dat het noodzakelijk is nog in februari de club in staat te stellen voldoende liquide middelen te hebben om aan de verplichtingen te voldoen. Wij zijn ervan uitgegaan dat op het moment dat de actie start en wij na het raadsbesluit onmiddellijk de bedragen die al zijn geïn casseerd zouden kunnen verdubbelen, er voldoende liquide middelen zouden zijn om aan die februariverplichtingen te kunnen voldoen. Als de heer Jacobse zegt, ik wil dat eigen lijk uit elkaar trekken en op zijn vroegst de bedragen per 1 maart overmaken, dan valt die redenering in duigen en zouden we de komende veertien dagen wel eens voor een pro bleem kunnen komen te staan. Als het college zijn motie zo mag lezen dat wij nog deze maand de bedragen, die noodzake lijk zijn voor de club om hun verplichtingen na te komen, kunnen overmaken, vervolgens die datum van 1 maart, die dan overigens iets minder relevant is, kunnen gebruiken om te beoordelen of het bestuur op voldoende sterkte is, dan wel uitzicht is op een voldoende sterk bestuur en Raad van Toezicht en dan via collegebesluit de rest van de verdubbe lingactie zouden kunnen uitvoeren, dan denk ik dat wij het met elkaar goed eens worden. Want de intentie is gelijk. (Mevrouw WaandersDe wethouder geeft aan wat het mogelijke probleem is als de motie van de NLP-fractie wordt aangeno men de datum van 1 maart. Maar het mogelij ke probleem, dus die uitbetalingen die Cambuur moet plegen, wordt niet on dervangen door het akkoord gaan met het omzetten van de lening van f 1,5 miljoen in een schenkingNee, omdat die lening in feite was bedoeld om een eerder opgelopen tekort te dekken. Dat heeft niets te maken met de huidige liquidi teitssituatie van de club Cambuur. Dan de tweede motie van de NLP-fractie, waarin expliciet wordt gemaakt het gevoelen van het college dat we de vinger aan de pols moeten houden. In de raadsbrief staat dat wij een halfjaarlijks overleg willen tot 1 januari 2001. Dat had 2002 moeten zijn, want dat zou slechts één overleg opleveren, dat is niet een vorm van de vinger aan de pols houden. Ik vind het op zichzelf een goed voorstel van de NLP-fractie om dat driemaandelijks overleg in te stellen. Het college zou zich kunnen voorstellen dat als je dat een aantal keren hebt gedaan en de situatie verandert ten goe-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 16