Blad 4 6 Verslag van de raadsvergadering van 14 februari 2000 De heer Kalsbeek: Bij de behandeling in 1998 heeft de SP- fractie er op gewezen dat de begroting te krap zou zijn. Dit is helaas ook uitgekomen. We constateren een tekort voor dit en komende jaren. De fractie denkt dat de tekorten blijven zolang de fusie niet heeft plaatsgevonden, inclu sief de verhuizing naar een gezamenlijke locatie. Nu worden en werden er kosten gemaakt die wegvallen als er één loca tie is, die voor iedere werknemer duidelijk een functie geeft. De achterliggende gedachte dat een fusie financieel voordeel met zich meebrengt, wordt nu weer eens gelogen straft De SP-fractie gaat noodgedwongen akkoord met de besluiten zoals genoemd. Wat betreft lc maken we ons echt zorgen. Zolang de totale fusie nog geen feit is zullen er extra kosten blijven. Het niet instemmen met de meerjarenraming kan en mag in onze visie er niet toe leiden dat GGD, omdat er een bezuinigingsslag gemaakt moet worden, niet meer voldoende kan functioneren. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Als in de loop der tijd mocht blijken dat de fusie van de GGD in financieel oogpunt een bestuurlijke misser is geweest, zullen de gemeenten de gevolgen daarvan moeten dragen en moet niet de GGD uitgekleed worden. De heer Van Olffen: Er is al heel veel gezegd tijdens de commissiebehandeling over dit voorstel. Alle clichés zijn al genoemd, tandenknarsend, met de rug tegen de muur, mes op de keel, enzovoort. Je kunt ook stellen dat dit soort ingrijpende operaties per definitie geld kost. Je kunt het ook zien als een investering naar een efficiënt werkende organisatie met een duidelijk takenpakket naast de wette lijke taken. Er is nog één vraag die bij ons leeft. Op pagina 3 en 4 wordt de voorwaarde gesteld dat de GGD de opdracht krijgt om uiterlijk 1 april 2000 het Plan van Aanpak gerealiseerd te hebben, waarin aangegeven wordt op welke wijze financië le bedragen enzovoort gestalte krijgen. Wat gaat het colle ge doen als aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, als er geen deugdelijk Plan van Aanpak ligt en ook geen sluitend financieel verhaal onder ligt? Houdt het dan in dat we deze zaak opnieuw terugkrijgen en een nieuw besluit moeten ne men? De heer Roekiman: In aansluiting op de heer Van Olffen het volgende. In de commissievergadering hebben we uitvoerig gesproken over de begroting en meerjarenraming 2001-2003 van de GGD Fryslan. Het komt er eigenlijk op neer dat wij niet anders kunnen dan de financiële tegenvallers, die er Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 14 februari 2000 bij de GGD zijn, aan te nemen als vaststaand feit. We kun nen niet anders dan hiermee akkoord gaan. Er is één punt blijven liggen. Dat heeft ook betrekking op het punt dat de heer Van Olffen heeft aangegeven. Het gaat om de voorwaarden, maar dan wil ik het meer richten op het besluit van het college genoemd onder punt lb. Wij hebben in ieder geval het college in de commissievergadering om een nadere toelichting gevraagd over hoe het zit als de GGD niet voldoet aan de voorwaarden. Wij hebben aangekondigd dat wanneer er geen deugdelijk antwoord op is, wij eventu eel met een amendement zullen komen bij de raadsvergade ring. Nu willen we alsnog het college in de gelegenheid stellen uit te leggen hoe het precies zit. We willen graag een helder antwoord hebben van het college, als de voor waarde die genoemd is bij punt lb niet wordt nagekomen door de GGD, wat dan vervolgens het voornemen van het college zal zijn. Wat zijn de maatregelen, wat zijn de vervolgstap pen? Als daar geen helder antwoord op komt, zullen wij in de tweede termijn overwegen met een amendement te komen. De heer Stoker: Wij stemmen niet in met dit voorstel. Vol gens ons dient deze begroting zo niet geaccepteerd te wor den. Al veel eerder heeft Leeuwarden het signaal afgegeven dat de komende begrotingen van de GGD er qua kosten beter, dus lager, uit moesten zien. Maar onder protest stemt ze toch steeds weer in. Dat had en dat heeft, zo blijkt nu, iets weg van het gegrom van een tandeloze Leeuwarder leeuw. Wanneer je eisen stelt, moet je er ook consequenties aan verbinden. Wij doen dat in elk geval wel door niet akkoord te gaan. Ter commissievergadering werd nog gesteld dat de GGD voor wat betreft de miljardenbegroting wilde bezuinigen op de huisvestingskosten. Later in die week hoorde ik over de radio dat de steunpunten Sneek en Drachten blijven. Men zei er bij nu te willen bezuinigen op automatisering en perso neel. Bezuinigen op automatisering zal zeker niet lukken. Immers, dit wordt al maar duurder en belangrijker, boven dien moet er door de fusie heel wat op elkaar worden afge stemd en dat kost geld. Bezuinigen op personeel kan wel eens neerkomen op het verhaal van de brugwachter. Ergens zou een nieuwe brug komen en men vond het goed daarvoor een brugwachter aan te nemen. Maar wie moest die controleren? Vooruit, dan ook nog maar een chefbrugwachter benoemen. Maar die moest ook een baas hebben. Vooruit dan maar, een directeur erbij. Maar het plaatje werd zo wel wat duur. De directeur ontslaan, dat kon eigenlijk niet. De chef ont slaan, kan eigenlijk ook niet en dus ontsloeg men ten slot te de brugwachter. Zo bezuinigen op personeel is dus geen goede optie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 24