Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 14 februari 2000 Bezuinigen op de zorg zelf of snijden in de af te nemen pakketten, zoals wel is geopperd, lijkt ons ook een hele slechte zaak. Het lijkt ons beter dat men blijft bij de eerste belofte te bezuinigen op de huisvesting. Omdat wij het niet hoog hebben met de realisering daarvan, gaan wij niet akkoord met dit voorstel. De heer Bilker (weth.): Dat de GGD in mijn portefeuille zit is misschien verwonderlijk, maar dat heeft nog puur te maken met dat het een uitvloeisel is van regiozaken en dat zat in mijn portefeuille. Maar wij zijn voornemens om in april te wisselen. Dan krijgt mevrouw Hafkamp de GGD in haar portefeuille. Dit is inderdaad een afwikkeling van het opheffen van drie regio's U weet dat wij de regionale brandweer in provinci aal verband hebben opgeschaald, dat geldt ook voor de GGD. Hoewel de GGD ook al een eigen traject ingegaan was in 1993, is dit toch later bij het project Bestuurlijke Ver nieuwing betrokken. Omdat dat project weer niet is doorge gaan, is het weer los gekoppeld, maar bij het project Be stuurlijke Vernieuwing is wèl een sociaal statuut aangeno men. Dat sociaal statuut voorziet er in dat er geen ontsla gen vallen en dat alle mensen een plek krijgen in één van de nieuwe diensten. Eén van de grote complicaties daarbij was, en dat speelde vooral in de voormalige Regio Noord Friesland, dat bij de secretariaatsafdeling, een admini stratieve afdeling, mensen bij de fusie van GGD en regiona le brandweer moesten worden herplaatst. Ik herinner mij heel goed dat juist vanwege het sociaal statuut ook toen de Socialistische Partij tegen heeft gestemd, want zij zei: het gaat ons niet ver genoeg. Het was inderdaad ook wel wat ruimhartig. Maar gezien de omstandigheden en de reorganisa ties die daarmee annex waren, vonden de gemeenten dat inge stemd moest worden met het sociaal statuut. Nu zegt de heer Kalsbeek: de begroting is te krap, het is allemaal al voor speld en de fusie is dan wel gerealiseerd, maar wij hebben zo gewaarschuwd. Ik wil er toch op wijzen dat hij toen heeft gezegd dat het sociaal statuut veel breder van opzet moest zijn. Wat is nu één van die gevolgen? Dat wij inderdaad zitten binnen de GGD met bijvoorbeeld drie voormalige directeuren. U ziet dat ook in de begroting staan. Dat vormt ook het grootste gedeelte van de bovenformatieve plaatsen. Je hebt inderdaad, om met het beeld van de heer Stoker te spreken, dan toch de verantwoordelijkheid voor drie directeuren. Wij hebben in het college gezegd, dat je dat eigenlijk zou moeten scheiden van de reguliere begroting. Je zou inzicht moeten geven van wat nou precies het gevolg is van zo'n fusie en wat vanuit het proces van Bestuurlijke Vernieuwing komt Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 14 februari 2000 Op 20 januari j.l. hebben wij dit in de Commissie Welzijn behandeld en ik heb toen de tekenen van de Commissie Wel zijn zo opgevat, dat ik in het bestuur van de GGD heb mogen instemmen, maar dat de zienswijze van de raad gehoord moet worden en dat dan het bestuurslid zonder last en rugge spraak de stemming kan doen. Maar wij hebben wel als colle ge gezegd: de meerjarenbegroting moeten wij nog maar eens herzien. Gelukkig zei een groot aantal gemeenten hetzelfde in het bestuur. Dus dat besluit is niet genomen op 27 ja nuari. Wij komen dan ook met de vraag: wat gebeurt er in april als het plan van de bedrijfsvoering en het financieel inzicht ter behandeling voorligt? Daar hebben bijna alle gemeenten gelukkig een pleidooi voor gehouden. Dat betekent dus dat nu al een accountantsbureau is ingeschakeld om de meerjarenbegroting en een plan voor bedrijfsvoering op 1 april het licht te doen zien. Wat doet het college als dat niet goed is? Omdat alle ge meenten dit als voorwaarde hebben gesteld, ga ik er vanuit dat er een deugdelijk plan komt. Ik ga er ook vanuit dat er een veel meer eenduidige begroting komt, want de complica tie is natuurlijk ook dat van drie verschillende GGD'en ook drie verschillende begrotingssystematieken kwamen. Het was heel moeilijk om dat tot een eenheid te creëren. Kortom, daar wordt nu hard aan gewerkt. U moet niet vergeten dat pas vanaf 1 juni 1999 die GGD er is. Dus was er ook niet zoveel tijd om dat allemaal goed op de rails te krijgen. Er is ook nog een ander punt, dat wij nu wel heel erg nega tief spreken over de GGD met tegenvallers. Ik heb al even geschetst waar het voor een heel groot gedeelte aan ligt. Maar er is natuurlijk ook voor het opheffen van de regio's, en vooral in Regio Noord is dat weer het geval, een aaneen schakeling van jaren meevallers geweest. Dus puur het op heffen van de regio, daarvoor was bij de rekening elke keer weer een bedrag, vorige keer zelfs een bedrag van f 1 mil joen voor Leeuwarden, in de Algemene Reserve gestopt. Ook in 1999 is nog een positief overschot, maar dat is niet zo hoog als het bedrag van vorig jaar. (De heer Van Olffen: De wethouder zegt: wij gaan ervan uit dat het wordt gehaald. Ik ga ook wel eens van dingen uit maar dan haal ik het niet. Wat doet de regio dan? Komt er een nieuw voorstel? Komt er een herbezinning? Kortom, wij gaan er ook vanuit dat het gehaald wordt. Maar stel nou eens dat dat niet het geval is. Wat doet u dan met dit voorstel Er ontstaat dan een nieuwe situatie met nieuwe gegevenhe den. Maar wij hebben als gemeenten en ook de GGD op dit moment puur het inzicht niet in een eenduidige meerjarenbe groting. Dat is even van belang. Dat is ook gevraagd door bijna alle gemeenten. Ik ga er vanuit dat die er 1 april ligt en dan zullen wij dat ook, eerst ambtelijk natuurlijk, want er is ook nog een ambtelijke groep mee bezig, waar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 25