Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 13 maart 2000
pers af. Je moet dan wel echt iets exclusiefs te bieden
hebben. Wij zijn wel afhankelijk van de economische con
junctuur. Dus zorg bij de fractie over de concurrentieposi
tie ten opzichte van andere gemeenten. Als je een deel van
de opbrengst moet financieren voor de infrastructuur, zal
het duidelijk zijn dat daar een groot risico in zit.
Het thema wonen komt er maar magertjes af in de contouren
nota, terwijl het bouwen in Leeuwarden-Zuid juist ook grote
gevolgen heeft voor de stad. De verhuisstromen zullen weer
toenemen. De praktijk van de afgelopen decennia is nu een
maal dat er steeds een golfbeweging plaatsvindt als er een
nieuwe wijk wordt gerealiseerd. Je weet zeker dat Leeuwar
den-Zuid niet alleen bewoond wordt door nieuwkomers van el
ders, dat heeft gevolgen voor andere wijken, wellicht nega
tieve gevolgen. Een mogelijk risico bijvoorbeeld is dat bij
een versnelde uitgifte van nieuwbouwgebieden, gepaard gaan
de met een vertraging in het proces van de stedelijke ver
nieuwing, de oude te herstructureren wijken echt op achter
stand worden gezet. In die zin is de fractie blij dat er
schot begint te komen in de stedelijke vernieuwing en dat
de eerste resultaten hoopgevend zijn, zij het dat daar nog
besluitvorming over moet plaatsvinden.
En hoe zit het bijvoorbeeld met de relatie tussen het nieu
we gebied en de Bullepolder? De fractie wil graag dat bij
de verdere uitwerking van de plannen meer aandacht wordt
geschonken aan de gevolgen voor de woningmarkt in de andere
stadsdelen. Het zou goed zijn bij de besluitvorming over de
stedenbouwkundige inrichting en bestemmingsplannen dit
soort aspecten mee te nemen. Een nieuwe nota Wonen is geen
overbodige luxe en als gemeentebestuur ben je dan echt in
tegraal bezig.
Ook de integratie met andere beleidsvelden heeft de fractie
wat gemist. Wat betekent een nieuwe wijk (wijken) in het
zuiden voor het voorzieningenniveau elders in de stad? Wel
ke impact heeft dit op de gezondheidsvoorzieningen, op de
winkelvoorzieningen, op de scholen, enz.? Wij willen graag
dat die aspecten bij de verdere invulling worden meegeno
men
Bij een stedenbouwkundig ontwerp gaat het dus niet alleen
om het nieuwe gebied zelf. De fractie pleit voor meer huur
woningen dan de 10% die in de nota wordt genoemd. De rede
nen zijn heel simpel, de woningbouwcorporaties stoten de
duurdere en goede huurwoningen af, de andere huurwoningen,
vaak goedkoop en van mindere kwaliteit, vormen dan de kern
van het huurbestand. Op termijn is er zeker behoefte aan
ook kwalitatieve huurwoningen, ook voor de doelgroep die
niet altijd meer in staat is een woning te kopen of voor
mensen die bijvoorbeeld op oudere leeftijd willen huren.
Het realiseren van woningen voor de oudere vergrijzende
doelgroep, koop en huur, is een kans die moet worden opge
pakt
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 13 maart 2000
De gemeente loopt bij de uitvoering van het plan aanzien
lijke risico's, risico's die naar de mening van de fractie
gedragen moeten en kunnen worden door de marktpartijen. Een
publieke private samenwerkingsvorm is op zich bij uitstek
een gelegenheid om daar invulling aan te geven. Private
partijen zijn namelijk het beste in staat om die risico's
te beheersen en dus ook te dragen. De keerzijde daarvan is
dat zij ook de revenuen zullen opstrijken en daar is dan
ook niets op tegen. Voor de gemeente betekent deze con
structie dat je de risico's overdraagt en dus niet van twee
walletjes kunt eten, je zult de winst aan anderen moeten
gunnen en daar moet wat tegenoverstaan. Via contracten met
private partijen, de projectontwikkelaars, zullen die risi
co's dan ook moeten worden geminimaliseerd.
Toegezegd is door het college in de commissie dat alle con
tracten ter beoordeling en fiattering aan de raad worden
voorgelegd. Wij zijn content met de mededeling van de wet
houder dat de selectiecriteria voor de private partijen nog
in de besloten commissie komen.
In die zin, ik heb het in de commissie ook al gevraagd,
pleit de fractie nog voor twee zaken: geeft de woningbouw
corporaties compensatie in de nieuwe uitleggebieden om niet
rendabele investeringen in de herstructureringsgebieden te
rug te verdienen? Anders zien wij straks de herstructure
ring in de achterstandswijken inleveren op kwaliteit. Laat
de corporaties op een uiteraard zakelijke manier participe
ren met private partijen in een consortium. De staatssecre
taris van Volkshuisvesting heeft onlangs de corporaties
meer armslag gegeven om dit soort ontwikkelingen mogelijk
te maken.
Een tweede vraag, het spiegelbeeld ervan, is het college
bereid bij de contractvorming met private partijen te be
werkstelligen dat dergelijke partijen naast investeringen
in het nieuwe gebied ook willen of moeten investeren in de
herstructureringsgebieden? In ieder geval kan er dan voor
alle partijen een win-win-situatie ontstaan en de stad
vaart er wel bijBij de op te stellen selectiecriteria zal
daar dan rekening mee kunnen worden gehouden.
Wat de financiën betreft, ik ga niet meer op alle risico's
in, maar wij stemmen in met het gevraagde krediet.
De hear J. de Jong: Nei de wiidweidige diskusjes yn tal fan
kommisjes gjin ynhaldlike fragen mear. Op de fragen, dy't
oerbleaun binne, hawwe wy netsjes via de e-mail in antwurd
han. It giet no om it fêststellen fan de grutte lijnen, de
kontoeren fan de nije stedsüntjouwing, dy't sünt ^Leeuwar-
den open stad' al yn'e pinne sieten. Mei dizze üntjouwing