Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 15 mei 2000 Punt 20 (bijlage nr. 83). De Voorzitter: Aan de orde is Procedurevoorstel ten behoeve van de realisering van twee dagopvangvoorzieningen voor overlast veroorzakende verslaafde dak- en thuislozen. De heer Boorsma: Vaak hoor je, als je gesprekken hebt met burgers over politieke zaken die de gemeente aangaan, dat er gezegd wordt: waar maak je je druk om, de gemeente gaat toch zijn eigen gang, als je wat te melden hebt, kun je dat doen, maar geluisterd wordt er in veel gevallen niet. Dat is een denkbeeld waar wij vanaf moeten, wat onze fractie betreft. Het zou zo moeten zijn dat de burgers van Leeuwar den duidelijk wordt gemaakt dat hun stem van belang is. Wat dit voorstel betreft wordt exact het tegenovergestelde gedaan, de burgers worden gepasseerd, terwijl wij hier niet spreken over financiële of persoonlijke gevoeligheid, wat een bepaalde beslotenheid met zich mee zou kunnen brengen. Natuurlijk is de kans op protest voor de vestiging van een opvang groot, dat zal zowel vooraf als ook achteraf het geval zijn. Dat is geen reden om over te gaan tot de beslotenheid van de Commissie Welzijn. Je krijgt hoe dan ook zeer waarschijnlijk protesten. Bij dit soort gevoelige onderwerpen is wat mijn fractie betreft openheid vereist. Hoe kom je tot een bepaalde beslissing? Welke argumenten heb je daarbij? Ik denk dat een zichzelf respecterend bestuur alle overwegingen tot zich door kan laten dringen en dan vervolgens tot een afgewogen besluit kan komen om dat als zodanig als een meerderheidbesluit ten uitvoer te laten brengen. Kortom wij pleiten wat betreft het procedu replan voor een open vergadering van de Commissie Welzijn. Ik wil daartoe graag de volgende motie indienen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 mei 2000; behandelend agendapunt Procedurevoorstel ten behoeve van de realisering van twee dagopvangvoorzieningen voor overlast veroorzakende verslaafde dak- en thuis lozen; besluit - de advisering door de Commissie Welzijn over de lo catiekeuze plaats te laten vinden in een openbare vergadering; - het procedurevoorstel als zodanig aan te passen; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door de beide fractieleden van de SP. (De VoorzitterDe motie maakt deel uit van de beraad slagingen Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 15 mei 2000 Het tweede punt dat ik graag aan de orde wil stellen is het punt van het mandaat. Wij hebben daar in de commissie een voorbehoud over gemaakt. Wij hebben nog eens goed gekeken naar de verslaglegging. Waar het ons om gaat is dat wij graag zouden willen zien dat het oordeel van een meerder heid van doorslaggevend belang is. Je zou zeggen de helft plus één. In het verslag van de commissie staat (grote) meerderheid. Het is mij onduidelijk wat exact het doel is om dit woord tussen haakjes te plaatsen. Ik zou graag 100% duidelijkheid willen hebben in hoeverre het college omgaat met het mandaat. Mocht het zo zijn dat wordt gekeken naar de meerderheid in de commissie, hoe klein dan ook, dan kunnen wij daarmee instemmen, anders zullen wij daar toch iets meer moeite mee hebben. Wat de rest van het beleid betreft, daar hebben wij geen bezwaren tegen. Mevrouw Dikken: Ik wil namens mijn fractie nog even kort terugkomen op ons standpunt over het Procedurevoorstel ten behoeve van de realisering van twee dagopvangvoorzieningen voor overlast veroorzakende verslaafde dak- en thuislozen. De essentie van dit voorstel ligt wat ons betreft bij de besluitvorming. Wij vinden dat de Commissie Welzijn aan het college een duidelijk meerderheidstandpunt moet meegeven over de locatie waar vanuit de opvang wordt geregeld. Wanneer dit standpunt duidelijk is, kan het college niet meer om dit advies heen. Wij vinden dit zo belangrijk omdat wat ons betreft het zwaartepunt van de besluitvorming bij de raad moet liggen. Dat het college het mandaat krijgt om definitief te besluiten is wat ons betreft dan akkoord. Om te komen tot dit standpunt zijn wat ons betreft de volgende zaken van belang: - een goed bereikbare locatie; - zo weinig mogelijk overlast voor omwonenden; - de adviezen van de organisaties die de opvang regelen; - het advies van de politie in verband met de handhaving en de openbare orde. Dan nog over de openbaarheid. Wij kiezen toch voor een besloten behandeling en wel om de volgende redenen. Wanneer wij bijvoorbeeld over vijf locaties in de openbaar heid gaan praten, krijg je in vijf wijken commotie. Ik denk dat welke locatie je ook kiest, niemand zit te wachten op opvang van dak- en thuislozen in zijn of haar buurt, terwijl deze opvang wel moet gebeuren. Vooral als je nu kijkt naar de Tuinen, zie je dat daar heel veel dak- en thuislozen buiten staan. Dat is wat ons betreft onaanvaard baar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 18