Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 15 mei 2000 van mening dat wij ook ten aanzien van de verslaafdenopvang een verantwoordelijkheid hebben. Bovendien zijn er zakelij ke overwegingen die ervoor pleiten om te kijken in de beslotenheid. Belangrijk is dat op een zo kort mogelijk termijn deze dagopvangvoorzieningen er komen. Daarom hebben wij na ampel beraad besloten het college, gehoord hebbende de commissie in besloten vergadering, te machtigen naar het oordeel van de commissie te handelen. Wel willen wij graag dat het college zo snel mogelijk met voorstellen naar buiten komt en uitleg hierover geeft. (De heer Boorsma Op blz. 11 van het verslag zegt mevrouw Mol: Bij gevoelige onderwerpen is het verstandig om het in openheid te houden" Ik kan dat absoluut niet rijmen met wat zij nu zegt, ik val bijna van mijn stoel van verbazingDit is volstrekt in tegenspraak met wat zij in de commissie heeft gezegd.) Toen wij de commissievergadering aangingen hebben wij gezegd dat wij op dat moment niet wisten welke besluitvor ming gevraagd werd. Ik heb gezegd dat er voor beide argu menten wat te zeggen is. Je zit met z'n tweeën in een commissievergadering. Vooralsnog hebben wij besloten om het op dat moment in de openbaarheid te gooien. Als wij nu kijken naar de discussies, die hebben plaatsgevonden, dan vindt ik dat er zakelijke afwegingen zijn, waarbij het verstandiger is om niet alles in de openbaarheid te hebben. Dan ben ik blij dat de wethouder zegt: 'gehoord hebbende de commissie' en willen wij op deze manier akkoord gaan. U zult na dit betoog begrijpen voorzitter dat wij geen behoefte van de motie van de SP-fractie. De heer Stoker: Onze fractie stemt niet in met dit voor stel. De voorgestelde beslotenheid en de gevraagde mandate ring achten wij niet gezond voor het imago van de Leeuwar der politiek. De motie van de SP-fractie zullen wij van harte ondersteu nen. Je moet mensen niet zomaar overvallen met een voorzie ning. Ik weet ook wel dat de vaak onderling overleggende collegepartijen doorgaans zaken al voorkoken, zodat er weinig meer aan het toeval wordt overgelaten, maar een mandaat zoals dit moet je gewoon als raad niet willen. Hetgeen hierover in de commissie werd geconcludeerd, namelijk binnen de advisering door de commissie, vinden wij niet echt terug in dit voorstel. Je krijgt weer de kwestie van het wegen, met alle mogelijke misverstanden daarbij Verder vind ik het geen goede zaak dat het college nog steeds speurt naar de haalbaarheid van een eventuele gedoogruimteDit is nu financieel wel enigszins uit beeld, maar niet principieel. Ik vind dat je verslaafde mensen pas echt helpt als je ze stimuleert tot afkicken en niet zo van Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 15 mei 2000 'we gedogen wel', en ze hun lichamen verwoesten, maar alleen dan wanneer wij er maar geen last van hebben. Men wil het realiseren van een eventuele gedoogruimte dan wel los zien van dit voorstel, maar dit betreft natuurlijk wel hetzelfde beleidsterrein. Dit punt weegt voor ons zo zwaar dat wij besloten hebben dat onze instemming vandaag niet los verkrijgbaar is. De heer v.d. Brug: In de commissie Welzijn hebben wij bezwaar gemaakt tegen het voorstel om het college te machtigen de locatie voor de dagopvang voor verslaafde dak en thuislozen aan te laten wijzen. De beweegredenen van het verzoek zijn ons inziens ook niet terecht. In de Commissie Welzijn werden twee redenen genoemd, namelijk de haast en gevoeligheid van de materie. Nu loopt haastigheid bij lastigheid nooit goed af. Bij besluitnummer 4 staat: gehoord de commissie Welzijn" dit is me wat te vaag. Als er geen klare en duidelijke beschrijving van dit 'gehoord' wordt vermeld, bekruipt me een klein beetje argwaan in zo'n gevoelige materie, dat er iets in het geniep besproken zou moeten worden en dat de commissie wel mag zeggen wat ze vindt, maar dat het college uiteindelijk beslist. Ook wordt in het besluit niet duidelijk of dit nu in een openbare of besloten vergadering van de commissie is. Het staat dus niet in nummer 4 zo vermeld. Wellicht dat hier toch duide lijkheid over kan worden verschaft. De oplossing van het vraagstuk van een goede opvang voor dak- en thuislozen gaat de hele gemeenschap aan. Het gaat om mensen die hulp nodig hebben. Overigens echt oplossen doen we het probleem van verslaafde dak- en thuislozen hier ook niet. Daar is een verandering van het landelijke wetgeving voor nodig. Openbaarheid en inspraak staan bij ons hoog in het vaandel, niet alleen als het om zaken gaat waar iedereen het wel over eens is, maar ook juist bij zaken waar verschillen van inzicht mogelijk zijn. Juist in gespreken waarin op basis van argumenten gesproken kan worden, waar iedereen z'n zegje kan doen, wordt ook de basis gelegd voor acceptatie van een democratisch genomen besluit. Zo'n communicatiepro cedure kost wel tijd, maar levert ook wat op. Er is, ik verwijs even naar de discussie rond de Bullepolder, ook geen enkele reden om aan te nemen dat de raad geen besluit kan nemen waar een dorp of een buurt het niet mee eens is Zulke slappe knieën hebben wij ook in dit geval niet. Aan de locatiecriteria zou ik graag nog iets toegevoegd willen zien, iets over de mate van overlast die er thans is op de locatie. Ik heb ook in de commissie al gezegd dat de tocht/ het werkbezoek aan Amsterdam heel erg verhelderend is geweest,t men zei daar: "je moet een plek zoeken waar erg veel last is" Ik zie hier ook niet de noodzaak dat 5 locaties worden aandragen, waar wij uit zouden moeten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 21