Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 - dat een budget noodzakelijk is voor de Commissie van de Rekening ter verhoging van het kwaliteitsniveau en ter versterking van de controlerende taak van de raad; - dat het van belang is dat de Commissie van de Reke ning de mogelijkheid heeft om onderzoeksopdrachten te laten uitvoeren door een onafhankelijk bureau; besluit - voor de jaren 2001 en 2002 een budget ter beschikking te stellen aan de Commissie van de Rekening ter grootte van f 50.000,-; - dekking ten laste te brengen van de Algemene Midde len; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is mede-ondertekend door de heer Krol namens de CDA-fractie, de heer Van Mourik namens de VVD-fractie, me vrouw Waanders namens de PvdA-fractie en mevrouw Inberg na mens de D66-fractie. (Dit is motie nr. 18.) De rode draad in de Perspectief nota is de economische groei van Leeuwarden. Wat merkt de gemiddelde Leeuwarder nu van economische voor spoed. Hoe ervaart een doorsnee Leeuwarder zijn stad in de ze periode? We hebben een quick scan gehouden, uiteraard is het geen representatief onderzoek, maar geeft wel een beeld van wat onder een aantal willekeurige bewoners van deze stad leeft. Het accent van de binnenstad ligt te veel rond de Nieuwe- stad en de Wirdumerdijk, wordt door een aantal mensen ver zucht. Echter de herstructurering van de binnenstad zal ook de Kelders de Voorstreek en de Tuinen aandoen. Desondanks is de bezorgdheid terecht. We moeten er voor waken dat dit gedeelte van de binnenstad niet afglijdt naar een onaan trekkelijk gedeelte van het centrum. Bijna iedereen vindt de stad smerig en onverzorgd. Daar ke ken we niet raar van op, wij delen die mening. De plannen Beheer Openbare Ruimte liggen te lang te wachten op verdere uitvoering Een slonzige stad getuigt niet van welvaart, die er wel is. Goed verzorgde perken, schone straten, winkelcentra etc. is ook voor een goede promotie van Leeuwarder belangrijk. In Perspectief liggen twee voorstellen voor nieuw beleid (op blz66 en 67 Wij zijn het met deze voorstellen eens, maar wat er ont breekt is een totaal plan van aanpak. We kunnen met de voorstellen akkoord gaan als er nog dit jaar een helder, overzichtelijk allesomvattend plan komt. Kan de wethouder deze toezegging doen? Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 Opvallend was dat het merendeel van de door ons ondervraag de personen te kennen gaf dat kinderen in deze stad vaak de sluitpost zijn. Zo wordt een aantal scholen en peuterspeel zalen als zijnde aftands omschreven. Slecht onderhouden, slecht materiaal en te kleine ruimtes worden als knelpunten aangegeven. Ondanks de uitbreiding van het budget voor speelplaatsen is er nog te weinig speelruimte met uitdagen de speeltoestellen voor de jeugd. Ook op schoolpleinen. Onze fractie heeft twee jaar lang niet meer over een open- luchtbad gesproken. Een openlucht zwembad blijkt echter nog steeds een grote wens, niet alleen voor de jeugd van Leeu warden. Een plek waar men bij mooi weer niet binnen hoeft te zwemmen, of na een heel eind fietsen tot de knieën in de modder zwemt. Een centraal gelegen zwembad waar ze kunnen duiken, glijden in helder water, met een pierebadje voor de kleintjes, is voor menig Leeuwarder nog steeds een wens. Het zal u niet verbazen, dat alle door ons ondervraagde volwassen personen de bereikbaarheid van de stad letterlijk en figuurlijk een puinzooi vinden. De bereikbaarheid van de binnenstad is momenteel voor de autogebruiker belabberd. Daar kunnen we kort over zijn. Maar ook de fietsende onder vraagden klagen. Voor onze fractie is een goed openbaar vervoersysteem en een goede, veilige bereikbaarheid op de fiets van belang. Het afgelopen half jaar hebben er met een zekere regelmaat allerlei artikelen in de krant gestaan over het fietsen in Leeuwarden. Hoe dichter je de binnenstad nadert, hoe vaker en langer je voor stoplichten staat te wachten. Deze erger nis nummer één van de fietser in niet moeilijk te verhel pen, het kost nagenoeg niets. Wij pleiten voor langer en vaker groen licht voor de fietser en de voetganger, alleen deze simpele aanpassing van de stoplichten zorgt voor bete re doorstroming en veiligheid voor de fietser. Uiteraard zijn er veel meer maatregelen mogelijk om het fietsen in Leeuwarden veiliger en makkelijker te maken, daar komen we ter zijne tijd op terug. De bereikbaarheid van de stad én het centrum moet goed zijn. Zeker met openbaar vervoer. Tijdens een excursie naar Hasselt met de Commissie Stadsontwikkeling heeft eenieder inspiratie op kunnen doen en kunnen zien dat er genoeg mo gelijkheden in gratis openbaar vervoer liggen om ook in Leeuwarden met een proef van start te gaan. Ik meende dat deze discussie ook ingezet gaat worden dit j aar De toenemende autostroom naar de binnenstad is een ontwik keling die zorgwekkend is. De PAL/GroenLinks-fractie wil bijdragen aan het terugdringen van het autoverkeer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 18