Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
- dat een budget noodzakelijk is voor de Commissie van
de Rekening ter verhoging van het kwaliteitsniveau en
ter versterking van de controlerende taak van de
raad;
- dat het van belang is dat de Commissie van de Reke
ning de mogelijkheid heeft om onderzoeksopdrachten te
laten uitvoeren door een onafhankelijk bureau;
besluit
- voor de jaren 2001 en 2002 een budget ter beschikking
te stellen aan de Commissie van de Rekening ter
grootte van f 50.000,-;
- dekking ten laste te brengen van de Algemene Midde
len;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is mede-ondertekend door de heer Krol namens de
CDA-fractie, de heer Van Mourik namens de VVD-fractie, me
vrouw Waanders namens de PvdA-fractie en mevrouw Inberg na
mens de D66-fractie.
(Dit is motie nr. 18.)
De rode draad in de Perspectief nota is de economische
groei van Leeuwarden.
Wat merkt de gemiddelde Leeuwarder nu van economische voor
spoed. Hoe ervaart een doorsnee Leeuwarder zijn stad in de
ze periode? We hebben een quick scan gehouden, uiteraard is
het geen representatief onderzoek, maar geeft wel een beeld
van wat onder een aantal willekeurige bewoners van deze
stad leeft.
Het accent van de binnenstad ligt te veel rond de Nieuwe-
stad en de Wirdumerdijk, wordt door een aantal mensen ver
zucht. Echter de herstructurering van de binnenstad zal ook
de Kelders de Voorstreek en de Tuinen aandoen. Desondanks
is de bezorgdheid terecht. We moeten er voor waken dat dit
gedeelte van de binnenstad niet afglijdt naar een onaan
trekkelijk gedeelte van het centrum.
Bijna iedereen vindt de stad smerig en onverzorgd. Daar ke
ken we niet raar van op, wij delen die mening. De plannen
Beheer Openbare Ruimte liggen te lang te wachten op verdere
uitvoering
Een slonzige stad getuigt niet van welvaart, die er wel is.
Goed verzorgde perken, schone straten, winkelcentra etc. is
ook voor een goede promotie van Leeuwarder belangrijk.
In Perspectief liggen twee voorstellen voor nieuw beleid
(op blz66 en 67
Wij zijn het met deze voorstellen eens, maar wat er ont
breekt is een totaal plan van aanpak. We kunnen met de
voorstellen akkoord gaan als er nog dit jaar een helder,
overzichtelijk allesomvattend plan komt. Kan de wethouder
deze toezegging doen?
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
Opvallend was dat het merendeel van de door ons ondervraag
de personen te kennen gaf dat kinderen in deze stad vaak de
sluitpost zijn. Zo wordt een aantal scholen en peuterspeel
zalen als zijnde aftands omschreven. Slecht onderhouden,
slecht materiaal en te kleine ruimtes worden als knelpunten
aangegeven. Ondanks de uitbreiding van het budget voor
speelplaatsen is er nog te weinig speelruimte met uitdagen
de speeltoestellen voor de jeugd. Ook op schoolpleinen.
Onze fractie heeft twee jaar lang niet meer over een open-
luchtbad gesproken. Een openlucht zwembad blijkt echter nog
steeds een grote wens, niet alleen voor de jeugd van Leeu
warden. Een plek waar men bij mooi weer niet binnen hoeft
te zwemmen, of na een heel eind fietsen tot de knieën in de
modder zwemt. Een centraal gelegen zwembad waar ze kunnen
duiken, glijden in helder water, met een pierebadje voor de
kleintjes, is voor menig Leeuwarder nog steeds een wens.
Het zal u niet verbazen, dat alle door ons ondervraagde
volwassen personen de bereikbaarheid van de stad letterlijk
en figuurlijk een puinzooi vinden. De bereikbaarheid van de
binnenstad is momenteel voor de autogebruiker belabberd.
Daar kunnen we kort over zijn. Maar ook de fietsende onder
vraagden klagen.
Voor onze fractie is een goed openbaar vervoersysteem en
een goede, veilige bereikbaarheid op de fiets van belang.
Het afgelopen half jaar hebben er met een zekere regelmaat
allerlei artikelen in de krant gestaan over het fietsen in
Leeuwarden. Hoe dichter je de binnenstad nadert, hoe vaker
en langer je voor stoplichten staat te wachten. Deze erger
nis nummer één van de fietser in niet moeilijk te verhel
pen, het kost nagenoeg niets. Wij pleiten voor langer en
vaker groen licht voor de fietser en de voetganger, alleen
deze simpele aanpassing van de stoplichten zorgt voor bete
re doorstroming en veiligheid voor de fietser. Uiteraard
zijn er veel meer maatregelen mogelijk om het fietsen in
Leeuwarden veiliger en makkelijker te maken, daar komen we
ter zijne tijd op terug.
De bereikbaarheid van de stad én het centrum moet goed
zijn. Zeker met openbaar vervoer. Tijdens een excursie naar
Hasselt met de Commissie Stadsontwikkeling heeft eenieder
inspiratie op kunnen doen en kunnen zien dat er genoeg mo
gelijkheden in gratis openbaar vervoer liggen om ook in
Leeuwarden met een proef van start te gaan.
Ik meende dat deze discussie ook ingezet gaat worden dit
j aar
De toenemende autostroom naar de binnenstad is een ontwik
keling die zorgwekkend is. De PAL/GroenLinks-fractie wil
bijdragen aan het terugdringen van het autoverkeer.