Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 De samenleving verhardt. Dat geldt voor het bedrijfsleven, de tv, de zorg, de overheid en de burger zelf. Slechts wei nigen weten zich aan dit verschijnsel te onttrekken. Het lijkt wel alsof alleen het eigenbelang op de korte termijn maatgevend is. En de één wil niet onderdoen voor de ander. Wij willen ons het komende jaar met name richten op het stimuleren van die kant van het leven waar het niet om geld, roem of macht gaat. En zoals u van ons mag verwachten zullen we daarbij heilige huisjes niet onbesproken laten. Zoals altijd zal onze leidraad daarbij zijn "wat ge niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet" De heer Boorsma: Voorzitterer zijn voor het begin van de behandeling van deze Perspectiefnota door enkele mensen in deze raad wat opmerkingen gemaakt over de procedure met be trekking tot de spreektijd. Ik ben helemaal niet verbaasd over de gang van zaken vandaag. Dit is de derde keer dat onze fractie te maken heeft met de Perspectiefnota en alle drie de keren is er nog sprake geweest van het overschrij den van de spreektijd. Er zal voor de gemeente de komende tijd een andere rol weg gelegd worden: pro-actief, initiërend en stimulerend zijn de kernwoorden die de laatste jaren worden gehanteerd. Dit vereist veel van de ambtelijke organisatie. Terwijl de be leidsontwikkelingen alsmaar doorgaan, vervaagt de aandacht voor het gemeentelijke personeel, dat de ontwikkelingen concreet op moet pakken. Onlangs konden we in de kranten lezen dat gemeenten problemen ondervinden met het aantrek ken van nieuw personeel. Op zich niet verbazingwekkend, ge zien de landelijke ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, waar het vinden van geschikt personeel steeds moeilijker wordt. Des te meer een reden om uitermate zorgvuldig om te gaan met het huidige, maar zeker ook met het nieuw aan te trek ken personeel. Terecht stelt de Ondernemingsraad dat de ge meente als werkgever aantrekkelijk moet zijn en blijven en vraagt om een personeelsnotaHoe staat het college tegen over de vragen en opmerkingen van de OR als het gaat om de nieuwe beleidsontwikkelingen in relatie tot het personeels beleid; en dan vooral de zorg die de OR hierover uit spreekt? Wij hebben vraagtekens en twijfels bij de haalbaarheid van de ambities van het college. Het is de SP te cru gesteld om, zoals op blz. 12 te lezen is: dat het 'eerder regel dan uitzondering is dat anderen dan de gemeentelijke overheid de hoofdrol vervullen'Evenals het op afstand zetten van diensten de laatste jaren meer als doel dan als middel wordt gepresenteerd, betekent dit volgens ons een verdere kloof tussen beleidsmakers en de burgers. De bestuurlijke helderheid, die zou moeten worden nagestreefd, verandert Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 voor de inwoners van de gemeente zo in troebel water, waar in het heel moeilijk is iets te vangen. Voor ons zijn ge noemde zaken helemaal niet zo vanzelfsprekend als ze in de Perspectiefnota worden gepresenteerd, maar we willen per onderdeel bekijken of er een meerwaarde voor zulke ontwik kelingen is. Woorden als 'wisselende samenwerkingsverban den' en 'netwerkorganisatie' als titel voor de zgn. 'be- leidsclub' doet ons vrezen voor een nog grotere kloof tus sen politiek en burger. We vragen ons echt af in hoeverre de gemeenteraad van Leeuwarden dit wil. Gevolg van de voorgenomen ambities is het ontwikkelen van vele uitvoeringstrajecten. Vooral de Commissie Stadsontwik keling heeft in deze beleidsperiode overuren gemaakt en er wordt geklaagd over hoge werkdruk. Zeker voor kleine frac ties is dit een probleem. Het komt de besluitvorming niet ten goede. En ook de burgers, vooral in de stad, worden niet ontzien. Een concreet voorbeeld is de wellicht te voortvarende manier waarop de gemeente op dit moment bezig is met vele projecten ten aanzien van de wegen in de stad. Ambulances, brandweer en zelfs taxi's klagen steen en been over de bereikbaarheid in de stad. De vraag dient gesteld te worden of het persé nodig is om alle ambities zo snel mogelijk te willen realiseren, of dat het verstandiger zou zijn om eerst alles eens rustig op een rijtje te zetten en een pas op de plaats te maken. Voorzitter, mijn fractie pleit voor het laatste en acht temporiseren van de in gang te zetten projecten op zijn plaats, tenzij het gaat om echt dringend noodzakelijk uit te voeren beleid. Naast twijfel over de weg die het college is ingeslagen als het gaat om de positie van de politiek, waar ik het zonet over heb gehad, hebben we ook ernstige twijfels over de ma nier waarop het college, gedekt door een meerderheid in de raad, het afgelopen jaar tot besluiten is gekomen in rela tie tot de wensen van de Leeuwarder burgers. Dit valt het best te typeren aan de hand van een aantal concrete voor beelden: 1. Het college en een meerderheid van de raad wenste wo ningbouw in het Bullepolder gebied. Bewoners van o.a. Lekkum en Vrijheidswijk-oost en milieugroeperingen kwa men hiertegen in verzet. Woningbouw in dat gebied is en was op z'n zachtst gezegd dubieus, maar gaat ondanks breed protest gewoon door. 2. Het aanzicht van de Leeuwarder binnenstad verandert drastisch. Alom verzet kregen plannen voor woontorens naast de Prinsentuin en het weghalen van de hekken op de Nieuwestad. De politiek heeft het aangehoord en vervol gens de plannen doorgezet. 3. De Stedelijke Vernieuwing heeft in de Vegelinbuurt de sloopkogel rijkelijk omarmd. De bewoners zijn goed geor ganiseerd en komen met een prima alternatief. Het colle-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 24