Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 Voorzitter, zoals diverse malen gezegd: het gaat heel aar dig met de gemeente Leeuwarden. Wij zijn ook blij met be leidsvoornemens die zich richten op bepaalde achterstands groepen. We hebben daar zelf nog twee voorstellen aan toe gevoegd. Toch is het, nu het goed gaat met de gemeente, op z'n plaats om ook te kijken naar de mogelijkheden voor be leidsvoornemens die gunstig zijn van algemene aard, waar een grote groep mensen wat aan heeft, ongeacht sociale en/of economische positie. (en toen was mijn spreektijd om) Geen probleem, dan kom ik daar in de tweede termijn wel even op terug. Mevrouw Inberg: Mevrouw de Voorzitter, Voor de Democraten 66 is het kijken naar de begroting voor het volgende jaar ook aanleiding geweest om terug te kijken op de uitvoering van de plannen van het vorig jaar. Het sleutelwoord in de begroting 2001 is het woord 'balans', maar hoe is het evenwicht tussen plannen en uitvoering het vorig jaar geweest? Veel plannen zijn op de rails gezet (Stedelijke Vernieu wing, Suderbuorren) en veel plannen zijn tussentijds uit het niets opgedoken (Bonnematoren, Bullepolder, Friesland- bank) In beide gevallen geldt dat de besluitvormingsprocedure helder en duidelijk moet zijn. Kijken we naar de Stedelijke Vernieuwing dan krijgen we het idee dat het evenwicht tus sen inspraak en besluitvorming is zoekgeraakt in een brij van overlegvormen, die voor de burger verhullend werkt. On duidelijk is waar de beslissingsbevoegdheid uiteindelijk ligt Daartegenover worden onder de noemer van slagvaardigheid de plotseling opduikende, vaak ingrijpende, plannen met een minimum aan inspraak tot uitvoering gebracht. De D66-fractie vindt dat het oneigenlijk gebruik van de ar- tikel 19 procedure in dergelijke gevallen tegengegaan moet worden. In het geval van de Bonnematoren en de Friesland- bank hebben wij gepleit voor een bezinningsperiode, time out, om op een verantwoorde manier het bestemmingsplan voor de binnenstad te kunnen herzien. Incidentele ontheffingen van deze grootte tasten immers het karakter van het totale bestemmingsplan aan. Helaas is die bedenktijd ons toen niet gegund. Waarschijn lijk zal ook wettelijk dit soort procedures binnenkort tot het verleden behoren, maar het kan geen kwaad alvast in de geest daarvan te werken. Kort samengevat wil de D66-fractie ingrijpende plannen voor ruimtelijke ordening op een democratische wijze aan de be woners van deze gemeente voorleggen, zonder een circus van schijninspraak op te zetten of van overvaltechnieken ge bruik te maken. Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 Het door het college voorgestelde stadsdebat valt voor ons in de categorie schijninspraak, en dan nog duur ook. Het stadsdebat moet leiden tot een structuurplan binnen stad, waarop de herziening van de bestemmingsplannen geba seerd kan worden. Nu hebben wij in 95 al de Structuurschets Leeuwarden Open Stad gehad, we hebben de Toekomstvisie Leeuwarden 2030 ge had en nog zowat kaderplannen (Binnenstad Nieuwestad, Ka derplan Stedelijke Vernieuwing, Ontwikkelingskader Lwd, Stadsconvenant en de belangrijkste wel het Verkeer en Ver voersplan) Het nadeel van al die grote visies is dat ieder een eigen krent uit de vage, abstracte brij kan vissen. D66 pleit voor verankering in degelijke bestemmingsplanprocedures over dermate afgebakende plangebieden, dat het voor de mee denkende burger een te overzien geheel is, waarop betrokken kan worden ingesproken. In de Perspectiefnota staat bij de afdeling 'niet overgeno men nieuw beleid' een voorstel ten behoeve van de actuali satie van bestemmingsplannen f 500.000,-- uit te trekken. Het zal u niet verbazen dat wij dit voorstel juist wel wil len overnemen en daartoe een motie indienen. De inspraakprocedure op de bestemmingsplannen zal meerwaar de moeten krijgen door een publieksvriendelijke benadering in woord en beeld. Ik was blij met de bijdrage van mevrouw Waanders, die wat dat betreft een herzien inspraakbeleid zou willen. Daarbij zullen de brainstormende commissiever gaderingen, voorafgaande aan de besluitvormende commissie vergaderingen, nadrukkelijk de gelegenheid moeten bieden aan bewoners om zich op de hoogte te stellen van de me ningsvorming binnen de partijen. Zodoende moet voldoende tijd ontstaan voor de burger om te rade te gaan bij de diverse raadsfracties tot de besluit vormende vergaderingen. De raad zal hierdoor niet meer pas aan het eind in beeld komen, zoals in de Vegelinbuurt is gebeurd. Het politieke debat zal verlevendigen wanneer bewoners we ten welke standpunten door welke partij zullen worden ver dedigd dan wel aangevallen. De raadszaal zal weer de arena moeten zijn waarin ook de burger zijn/haar rol speelt en kan winnen of verliezen. Eenzelfde standaardprocedure verzoeken wij u te ontwikkelen voor de diverse Stedelijke Vernieuwingsprojecten, waarbij extra de SVK voor planontwikkeling door bewoners ingezet kan worden. De motie luidt als volgt: "De raad van de Gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 juni 2000; behandelende de Perspectiefnota Plus 2001;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 29