Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
Voorzitter, zoals diverse malen gezegd: het gaat heel aar
dig met de gemeente Leeuwarden. Wij zijn ook blij met be
leidsvoornemens die zich richten op bepaalde achterstands
groepen. We hebben daar zelf nog twee voorstellen aan toe
gevoegd. Toch is het, nu het goed gaat met de gemeente, op
z'n plaats om ook te kijken naar de mogelijkheden voor be
leidsvoornemens die gunstig zijn van algemene aard, waar
een grote groep mensen wat aan heeft, ongeacht sociale
en/of economische positie.
(en toen was mijn spreektijd om)
Geen probleem, dan kom ik daar in de tweede termijn wel
even op terug.
Mevrouw Inberg: Mevrouw de Voorzitter,
Voor de Democraten 66 is het kijken naar de begroting voor
het volgende jaar ook aanleiding geweest om terug te kijken
op de uitvoering van de plannen van het vorig jaar. Het
sleutelwoord in de begroting 2001 is het woord 'balans',
maar hoe is het evenwicht tussen plannen en uitvoering het
vorig jaar geweest?
Veel plannen zijn op de rails gezet (Stedelijke Vernieu
wing, Suderbuorren) en veel plannen zijn tussentijds uit
het niets opgedoken (Bonnematoren, Bullepolder, Friesland-
bank)
In beide gevallen geldt dat de besluitvormingsprocedure
helder en duidelijk moet zijn. Kijken we naar de Stedelijke
Vernieuwing dan krijgen we het idee dat het evenwicht tus
sen inspraak en besluitvorming is zoekgeraakt in een brij
van overlegvormen, die voor de burger verhullend werkt. On
duidelijk is waar de beslissingsbevoegdheid uiteindelijk
ligt
Daartegenover worden onder de noemer van slagvaardigheid de
plotseling opduikende, vaak ingrijpende, plannen met een
minimum aan inspraak tot uitvoering gebracht.
De D66-fractie vindt dat het oneigenlijk gebruik van de ar-
tikel 19 procedure in dergelijke gevallen tegengegaan moet
worden. In het geval van de Bonnematoren en de Friesland-
bank hebben wij gepleit voor een bezinningsperiode, time
out, om op een verantwoorde manier het bestemmingsplan voor
de binnenstad te kunnen herzien.
Incidentele ontheffingen van deze grootte tasten immers het
karakter van het totale bestemmingsplan aan.
Helaas is die bedenktijd ons toen niet gegund. Waarschijn
lijk zal ook wettelijk dit soort procedures binnenkort tot
het verleden behoren, maar het kan geen kwaad alvast in de
geest daarvan te werken.
Kort samengevat wil de D66-fractie ingrijpende plannen voor
ruimtelijke ordening op een democratische wijze aan de be
woners van deze gemeente voorleggen, zonder een circus van
schijninspraak op te zetten of van overvaltechnieken ge
bruik te maken.
Blad 57
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
Het door het college voorgestelde stadsdebat valt voor ons
in de categorie schijninspraak, en dan nog duur ook.
Het stadsdebat moet leiden tot een structuurplan binnen
stad, waarop de herziening van de bestemmingsplannen geba
seerd kan worden.
Nu hebben wij in 95 al de Structuurschets Leeuwarden Open
Stad gehad, we hebben de Toekomstvisie Leeuwarden 2030 ge
had en nog zowat kaderplannen (Binnenstad Nieuwestad, Ka
derplan Stedelijke Vernieuwing, Ontwikkelingskader Lwd,
Stadsconvenant en de belangrijkste wel het Verkeer en Ver
voersplan)
Het nadeel van al die grote visies is dat ieder een eigen
krent uit de vage, abstracte brij kan vissen. D66 pleit
voor verankering in degelijke bestemmingsplanprocedures
over dermate afgebakende plangebieden, dat het voor de mee
denkende burger een te overzien geheel is, waarop betrokken
kan worden ingesproken.
In de Perspectiefnota staat bij de afdeling 'niet overgeno
men nieuw beleid' een voorstel ten behoeve van de actuali
satie van bestemmingsplannen f 500.000,-- uit te trekken.
Het zal u niet verbazen dat wij dit voorstel juist wel wil
len overnemen en daartoe een motie indienen.
De inspraakprocedure op de bestemmingsplannen zal meerwaar
de moeten krijgen door een publieksvriendelijke benadering
in woord en beeld. Ik was blij met de bijdrage van mevrouw
Waanders, die wat dat betreft een herzien inspraakbeleid
zou willen. Daarbij zullen de brainstormende commissiever
gaderingen, voorafgaande aan de besluitvormende commissie
vergaderingen, nadrukkelijk de gelegenheid moeten bieden
aan bewoners om zich op de hoogte te stellen van de me
ningsvorming binnen de partijen.
Zodoende moet voldoende tijd ontstaan voor de burger om te
rade te gaan bij de diverse raadsfracties tot de besluit
vormende vergaderingen. De raad zal hierdoor niet meer pas
aan het eind in beeld komen, zoals in de Vegelinbuurt is
gebeurd.
Het politieke debat zal verlevendigen wanneer bewoners we
ten welke standpunten door welke partij zullen worden ver
dedigd dan wel aangevallen. De raadszaal zal weer de arena
moeten zijn waarin ook de burger zijn/haar rol speelt en
kan winnen of verliezen.
Eenzelfde standaardprocedure verzoeken wij u te ontwikkelen
voor de diverse Stedelijke Vernieuwingsprojecten, waarbij
extra de SVK voor planontwikkeling door bewoners ingezet
kan worden.
De motie luidt als volgt:
"De raad van de Gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 13 juni 2000;
behandelende de Perspectiefnota Plus 2001;