Blad 60
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
- de afvalstoffenheffing toch al fors omhoog moet als
gevolg van landelijke factoren;
besluit
voorstel afvalverwijdering binnenstad thans af te wij
zen en deze problematiek mee te nemen in de besluitvor
ming over BOR, het college uit te nodigen de discussie
over de meest gewenste vorm van inzameling met de raad
voor te bereiden;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is mede-ondertekend door de heer Jacobse namens de
NLP-fractie, de heer Boorsma namens de SP-fractie en de
heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie
(Dit is motie nr. 32.)
Ter verbetering van de leefomgeving wil D66 graag een voor
stel indienen om een van de grootste ergernissen, zoals die
naar voren komen in het wijksignaleringssysteem te vermin
deren. De hondenpoepoverlast kan door een beloningssysteem
voor de hondeneigenaren worden teruggedrongen. In navolging
van Tilburg stellen wij voor om de hondenbelasting te re
tourneren wanneer hondeneigenaren bereid zijn hun huisdie
ren een zindelijkheidstraining te laten geven. Wanneer de
dieren wordt aangeleerd hun behoeften in de goot te doen,
zal dit de vervuiling van de trottoirs en de voetbalveldjes
voor de jeugd doen afnemen.
Wij dienen hiertoe de volgende motie in:
"De raad van de Gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 13 juni 2000;
behandelende de Perspectiefnota Plus 2001;
overwegende dat:
- in het wijksignaleringssysteem de hondenpoepoverlast
blijft staan in de top van ergernissen;
- het uit hygiënische overwegingen met het oog op spe
lende kinderen dringend noodzakelijk is deze overlast
terug te dringen;
- de tot nu toe getroffen maatregelen niet tot nauwe
lijks blijken te werken;
- de hondeneigenaren het vaak zo ervaren dat zij hon
denbelasting betalen zonder dat er iets tegenover
staat
besluit
het college te verzoeken gratis cursussen voor zinde
lijkheidstrainingen van honden te laten organiseren.
Hondeneigenaren mogen na het volgen van deze cursus de
hondenbelasting terug vragen.
Verzoekt het college hiervoor in de vorm van een proef
eenmalig f 30.000,- vrij te maken;
en gaat over tot de orde van de dag."
Blad 61
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
De motie is mede-ondertekend door de heer Jacobse namens de
NLP-fractie en de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-
fractie
(Dit is motie nr. 33.)
Bij het verbeteren van de leefomgeving passen ook de speel-
mogelijkheden voor de jeugd. Al vaker heeft de D66-fractie
aangegeven dat het steeds verder buiten de stad plaatsen
van sportvelden de sportdeelname van de jeugd niet bevor
dert
Als de trapveldjes in de wijk dan ook nog zijn vergeven van
de hondendrollen of plaats moeten maken voor nieuwbouw
(Beethovenplantsoen) dan wordt het spelen in de wijk niet
aantrekkelijker. Bovendien schort het bij de speelveldjes
vaak aan beheer en toezicht.
Om die redenen achten wij het budget voor speelruimtebeleid
veel te klein. Nog afgezien van onze blijvende vraag om een
grootsteedse skatebaanvoorziening in de binnenstad, die
wethouder De Haan gelukkig los van het speelruimtebudget,
in overweging wil nemen.
Derhalve is ons voorstel f 250.000,- hiervoor beschikbaar
te stellen uit de algemeen middelen.
Verkeer en Vervoer
Het motto van het MeerjarenOntwikkelingsPlan is: investeren
in mens en stad. Naar onze mening is dit te eng.
De stad zou ook de bindende factor voor de regio moeten
willen zijn. Als wij ambitieus moeten zijn, dan zou het op
dat vlak moeten zijn.
De discussie over de Zuiderzeelijn, die wij onlangs op de
agenda hebben laten zetten, vinden wij daar een voorbeeld
van. De verschillende varianten betekenen heel veel voor de
regio en Leeuwarden zou daarin een trekkersrol voor haar
eigen regio moeten vervullen. Dit heeft geen consequenties
voor de begroting, maar is een doelstelling die wij missen.
Om bij het verkeer en vervoer te blijven, de witkarren van
de heer Van Olffen brommen al rond, begrijpen wij uit Ge
hoord Gezien; reden voor ons om bij G G ook eens te
vragen hoe het met ons voorstel van de fiets in de trein
van vorig jaar zit, de fietsrunner.
Wie schets onze verbazing dat er net een prachtig, veelbe
lovend onderzoek van het indertijd door ons geconsulteerde
Vervoer en Coördinatie Centrum Noord Nederland is versche
nen
Op onze vraag of dat dan gefinancierd is met de door ons
gevraagde f 5000,-, waar geen der partijen vorig jaar moei
te mee had, bleek dat dit niet beschikbaar was gesteld.
Evenwel wij bieden in de nacompetitie een herkansing, een
praktijkproef op grond van dit gunstige onderzoek vereist
nog f 25000,-
Onze treasurymanager zal ongetwijfeld met de huidige koer
sen de f 5000,- van vorig jaar hebben weten te vervijfvou-