Blad 72 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 De euro is naar gevraagd door de heer Boorsma. Het gaat om een heleboel geld, dat ben ik met hem eens. Voor zover wij het nu kunnen bekijken, lijkt het wel reëel. Na de vakantie komen we met een totale onderbouwing. Dan kan de raad op nieuw beoordelen of het teveel is. De heer Stoker voor wat betreft de gedoogruimteIk heb een paar keer gezegd dat de discussie over de gedoogruimte in de raad terugkomt. De raad heeft dus alle ruimte om nog haar standpunt daarover te formuleren. Nog een opmerking naar de heer Krol. Er is vrij uitvoerig gesproken over inspraak en luisteren naar burgers. Ik denk dat de burgemeester daarop ingaat. De heer Krol heeft ten aanzien van de dak- en thuislozen gezegd: waar ik me zorgen over maak is het feit dat wij niet kunnen garanderen dat er geen overlast komt. Naar aan leiding van berichten daarover. Ik denk dat de uitspraak van de heer Krol, 'ik wens de garantie dat daar nooit over last komt, op wat voor manier dan ook'zonder af te spre ken wat je onder overlast verstaat, te ver gaat. Ik denk dat je je moet realiseren dat in een stad als die van ons altijd hier en daar overlast is. Wij kunnen nooit garande ren dat er helemaal geen overlast is, ook in dit geval niet. De garantie, die de heer Krol vraagt, is een verkeerd politiek signaal naar de burgers, vind ik. Natuurlijk proberen wij er alles aan te doen om overlast te beheersen en wij hebben ook naar burgers toe aangegeven hoe dat zou kunnen, daar hebben we burgers ook voor nodig. Maar de heer Krol zet net een toon waarvan ik denk, dat moet je niet willen. (De heer Krol: Ik denk dat het signaal wat wij afgeven zo moet worden opgevat, dat ik heb ik ook letter lijk gezegd, dat wij nog steeds staan achter het besluit en de procedureMaar we zorgen om hebben, dat is de overlast die uiteraard optreedttot nu toe op de Tuinen, zo is dat ook gezegd en waarvan de heer Bangma zei: ik kan u dat niet garanderen. Dat beangstigt mij een beetje. Daarom vragen wij aandacht voor dat probleemMij vragen het college niet meer en niet minder dan om over dat onderwerp zo snel moge lijk in de Commissie Meizijn met elkaar te spreken om er voor te zorgen dat wij het nog beter oplossen dan de heer Bangma voorsteltIk denk dat er maatregelen te bedenken zijn waardoor ook de tegenstand van bewoners afneemt.) Die maatregelen hebben we ook wel. Dat is prima. De Voorzitter: De heer Krol en meerdere hebben gewezen op de informatieavond ten aanzien van dak- en thuislozen, al of niet verslaafden. Het was voor ons een hele moeilijke situatie dat je mensen alleen maar kon uitleggen waarom er een activiteitenvoorziening moest komen. Wat betreft de Blad 73 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 openbare orde en veiligheidskant betekent dit dat dit moei lijk uit te leggen is. De heer Bangma heeft letterlijk ge zegd: 'ik kan u nooit garanderen dat er geen overlast zal zijn'Dat kun je in een stad, zeker met dergelijke func ties in een stad gecombineerd, per definitie nooit. Dat willen burgers wel, maar het op nul zetten kan niet. Wij waren die avond bijeen om in ieder geval vanuit de po litie, maar ook vanuit mezelf, in het kader van openbare orde en veiligheid, te proberen uit te leggen dat we deze voorzieningen juist nodig hebben om de overlast te beheer sen c.q. terug te dringen. Dan memoreer ik toch de raad aan de uitspraak van de directeur van De Terp, die zei, 'beste mensen als ik overlast heb, ik heb goeie afspraken met de politie. Ik bel ze op en dan komen ze. Dan weten ze dat het geen flauwekul is en heb ik echt overlast, dan staan ze ook op de stoep'. Dus wat de heer Bangma in z'n algemeenheid zei, dat gaat natuurlijk op. We wilden daar de mensen niet voorhouden, dat er nooit en te nimmer overlast zal zijn. Dat kunnen wij niet garanderen, als overheid niet, als po litiechef niet, als burgemeester niet. Waarom zijn we de hele operatie begonnen met de voorzienin gen? Dat is nou juist om die overlast te gaan beheersen en terug te dringen. Het is duidelijk dat als je een voorzie ning hebt voor dertig mensen en er zitten op het heetst van de dag 240 in, dan weet je zeker dat je overlast hebt. Niet binnen maar dan zeker buiten. Nu is er meteen annex de discussie daar over. Mevrouw Waan- ders zei ook terecht, kunnen we niet over dat begrip 'in spraak' breder een discussie voeren. Ik denk dat het goed is dat we dat heel breed voeren. De SP-fractie zegt er wat van, de D66-fractie heeft z'n terminologie. Wat ik uitdruk kelijk wil zeggen is dat we het woord 'inspraak', ook wat je wettelijk moet toestaan in het kader van ruimtelijke or dening, en de steeds meer gebruikte terminologie van parti cipatie, niet moeten verwarren. Nu recent waren we in een situatie dat we het alleen, helaas, moesten hebben over in formatie. Dat is uitleggen, uitleggen, uitleggen en dat is als het gaat om de mensen waar het om gaat, zij krijgen dit wel in de achtertuinen en anderen niet, een hele moeilijke operatie. Er zal in de toekomst helaas wellicht misschien een dergelijke situatie voorkomen waar het inderdaad van belang is dat je afspreekt in welke situaties, met meer tijd met elkaar die je ook gegeven is, je over die partici patie gaat praten. Daarop moet je je concentreren. Vervolgens, wat houdt inspraak in? Wat zijn de reglementen die je met elkaar wilt aangaan? Ik wil u een brede discus sie daarover toezeggen. We moeten die met elkaar zeker gaan voeren. Maar ook de terminologie duidelijk stellen, zodat ook de suggestie naar de mensen toe duidelijk is, wanneer in het ene geval zus en wanneer in het andere geval zo. We zitten immers in de raad voor de belangen van alle burgers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 37