Blad 86 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 luut niet wat het college heeft verwoord, Ik leg die woor den geheel bij de NLP-fractie. De problematiek van Achter de Hoven/Vegelin maakt onderdeel uit van een grotere samen hang van problemen van de woningmarkt in Leeuwarden, elke keer moet dat worden gezegd, maar het is denk ik ook de verantwoordelijkheid van de raad om dat uit te dragen. Ik vind het te goedkoop om het daarop toe te spitsen. (De heer Jacobse: Ik heb dat in een bepaald verband gezet en wij hebben ook gesproken met de bewonersorganisatiesde indruk die zij van het geheel hebben opgedaanWij hebben ook ge sprekken met de wethouder gehad, dus in zoverre moet dat hem niet echt verbaasd in de oren klinken. Wij hebben met elkaar geconstateerd dat diverse fracties hier in deze raad voorstellen hadden gedaan over hun interpretatie en dat ze die gewijzigd hebben op basis van wat ze zelf noemen de po litieke inzichtenDat betekent gewoon dat ze gezwicht zijn voor het machtswoord van het college. Dat soort zaken heb ik bedoeld.) Ik ging in op een heel specifieke zinsnede van de heer Jacobse, die ik verre van mij werp, die kunnen wij hier niet accepteren. De heer Boorsma heeft nog gesproken over het alternatieve plan Vegelin Vitaal en wat daar allemaal van gerealiseerd is. Vindt u het goed voorzitter, dat wij daar volgende week verder op ingaan? In de commissiediscussie is daar uitge breid op ingegaan en ik verwacht dat daar volgende week ook nog wel wat over wordt gezegd. De heer Boorsma heeft ook nog gesproken over De Stijl, de maquette omtrent het Ee-eiland. Ik wil er echt voor waar schuwen dat dit natuurlijk een ontwerp is, ook het college heeft gezegd, je moet ergens beginnen, dus moet er een ma quette zijn, dan kun je van daaruit discussiëren. Dat ge beurt met verschillende belanghebbenden. Het is nu zo dat het college zich voorbereidt op hoe die verdere planontwik keling moet luiden, ook gezien de opmerkingen die in de Commissie Stadsontwikkeling zijn gemaakt, die wegen wij na tuurlijk mee. Studentenhuisvesting een groot vraagteken, zegt de heer Boorsma daarbij. Er zijn voldoende huisvestingsmogelijkhe den voor studenten voor de komende jaren. Die zorg delen wij niet. Over de woningmarktmonitor en woningmarktpromotie, waar de heer Boorsma over spreekt, zijn afspraken gemaakt. U kunt ook zien in het informatiecentrum in Zuiderburen dat daar gezamenlijke trajecten voor worden afgesproken. (De heer Boorsma: Waar het mij om gaat zijn de studentenhuisvestin gen die dicht in de buurt van de instellingen liggen. Dat is wat studenten heel erg op prijs stellen. Die maquette wordt niet voor niks gemaakt. Het lijkt mij logisch dat als vanuit een ambtelijke werkgroep een bepaalde maquette in elkaar wordt gezet, er een bepaald streven is om dat zoveel Blad 87 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 mogelijk te realiserenIk constateer dat de studentenhuis vestingen, die dicht bij de instellingen liggen, verdwenen zijn. Dat is wat ik bedoel te zeggen met te weinig aandacht wat dat betreft voor de studentenhuisvesting.Ik stel voor dat als wij het over de nadere planvoorbereiding hebben, wij dan de discussie gaan voeren. Het lijkt mij nu niet het juiste moment. Nog twee opmerkingen, die gemaakt zijn, over de openbare ruimte Dwanghaven, de heer Jacobse en Stoker. Creatiever kijken naar een oplossing. Vanuit BOR wordt ook gekeken naar een pragmatisch opstelling. Ik hoop dat ik komend jaar bij de raad terug kom met een idee daarover. De heer Stoker, openbare verlichting gefaseerd uitvoeren. Wij passen het beleidsplan wat dat betreft toe, in die zin dat bij herstructurering van gebieden, bij verkeersproble matiek, bij rioleringen, ook het openbaar verlichtingsplan wordt toegepast. Dat is toch, gezien de praktijk, een uit voering van het plan. De heer Boorsma en de heer Stoker vragen naar de onkruidbe- strijding. Een echt nieuw onderzoek is niet nodig, want er ligt een inventarisatie en wij houden natuurlijk ook de li teratuur wat dat betreft bij, dus een echt nieuw onderzoek hoeft niet. Als het feit zich voordoet dat er een middel op de markt is dat heel effectief zou kunnen zijn en wat toe gestaan is, dan kunnen wij dat aan de commissie voorleggen. De moties Motie 1 van de PvdA-fractie over de evenementen, anderen hebben zich daarbij aangesloten. De tarieven zijn erg laag in Leeuwarden ten opzichte van vergelijkbare steden in Nederland. Wij beginnen ongeveer met f 10,-, dat is erg laag, Zwolle zit bij f 1.000,-, dan ziet u het verschil. Wij hadden gedacht, als dit een taak stelling kon zijn, dan kunnen wij het voorstel voorbereiden en dan kan het zijn dat wij met grote evenementen, dat wil zeggen met meer dan 1000 publiek, dan een ander tarief han teren dan f 10,-. Dat leek mij wel logisch. Gezien de meer derheid van de ondertekenaars wil het college hier niet echt bezwaar tegen aantekenen. Dus met de nodige vraagte kens nemen wij deze motie over. Motie 2 en 3 gaan over het onderhoud en motie nr. 26 van de NLP-fractie ook. Er wordt gezegd in de motie van de PvdA- fractie vooralsnog eenmalig die ton vrijmaken. Dat betekent dus dat het voorstel van het college, de kantorenzone en de binnenstad, met die motie vervalt, maar tegelijk spreekt het tweede deel van de motie over een verdergaand voorstel over achterstallig onderhoud en het regulier onderhoud als afmakingsproces van BOR in Beeld. Dat laatste waren wij al

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 44