Blad 88 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 van plan, het college heeft ook al het achterstallig onder houd in een opdracht aan Oranjewoud verwoord, dat komt bin nenkort in de commissie. Dus eigenlijk zouden wij deze mo tie deels willen overnemen, dat wil zeggen, die posten die hier worden genoemd en die wij zelf ook hebben genoemd ei genlijk als prememorie te zien, en als het voorstel in de loop van het jaar aan de raad wordt gepresenteerd, wij dan alsnog over die posten besluiten. Want dan kan de raad de juiste afweging maken. (Mevrouw WaandersKan de wethouder nog even aangeven om welk voorstel het dan precies gaat. Mij hebben het steeds over die twee trajectendie worden ook in het jaarverslag van de gemeente Leeuwarden genoemd. Het eerst wordt het BOR in Beeld-traject genoemd, daar heeft de Commissie Stadsontwikkeling zich over uitgesproken en daar komen deze twee voorstellen uit voort, zoals in de Perspectiefnota zijn opgenomen. Daarnaast is het traject dat te maken heeft met de technische staat en daar zit ook de kwestie in van het achterstallig onderhoud. Ons voorstel is, omdat wij gezegd hebben dat de uitkomst zoals die nu gepresenteerd wordt wat mager is, de afronding van het tweede traject moet nog, laten wij die twee samenbrengen en in één keer afhandelenPrecies, het gaat over beide pro cessen. (Mevrouw WaandersMaar dan neemt de wethouder dus de motie over.) Nee, we nemen het tweede gedeelte over en willen het eerste gedeelte, waarvan mevrouw Waanders zegt eenmalig een ton vrijmaken vooralsnog, buiten beschouwing laten. Wij zeggen, doe dat even pro-memorie, niet nu, maar bij de discussie met die afweging. Motie 7 van de CDA-fractie over f 5000,- premie. Wij hebben daar als college lang over gesproken en wij heb ben gezegd dat het heel goed is om iets te trachten en te willen doen om mensen naar Leeuwarden te doen verhuizen. Het idee om dat te stimuleren spreekt ons aan. Maar het college zegt daarbij dat dit op dit moment een eenzijdig signaal is. Je zult mensen uiteraard moeten stimuleren om hier te wonen, maar dan gaat het niet zozeer om een bedrag, dat is te incidenteel het gaat om het totaal van beleid. Daar zijn wij mee bezig, gezien de ambities, gezien de hele verbetering van de woonkwaliteit en woonomgeving. Dus het is een integrale aanpak. De dekking, afgezien van het inhoudelijke, vindt het colle ge ook nog plausibel, omdat het hier duidelijk gaat om een verschuiving van het een naar het andere. Daarvan zegt het college dat dat niet verstandig is. Kort samengevat, acht het college het niet verstandig om deze motie over te nemen. Motie nr. 16 van de VVD-fractie, pontje Prinsentuin. Omdat wij al bij de discussie in de commissie het vermoeden hadden dat het deze kant op zou kunnen gaan, hebben college Brok en ik gezegd dat wij toch naar een andere oplossing om Blad 89 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 zouden moeten kijken. Daar zijn wij inmiddels mee bezig. In principe lijkt het te kunnen slagen dat wij binnenkort met een sponsor bij u komen. Wat dat betreft zou ik heel graag de motie warm willen aanbevelen. Het college adviseert om die over te nemen. Motie nr. 21 over graffiti van de PAL/GroenLinks-fractie en de heer Stoker. Intern is de afdeling BOR al bezig met een beleidsnotitie voor aanpak graffiti, dat betekent zowel legale als illega le aanpak. Het antwoord op deze motie is: ja. Motie nr. 26 van de NLP-fractie ben ik al op ingegaan. Deze motie als zodanig wijzen wij af. Motie nr. 27, toegankelijkheidsbeleid, van de SP-fractie. Daar is terecht door de heer Boorsma wederom aandacht voor gevraagd, hij heeft daar een poos geleden ook vragen over gesteld. De Wvg is een heel individuele benadering. Dit is een heel ander terrein, althans vanuit een heel andere in valshoek. Het lijkt ons goed als college om af te spreken dat wij er een discussie over hebben in de commissie, omdat ons op dit moment de tijd en de capaciteit ontbreekt om uitvoering te geven aan deze motie. Wij vinden ook dat er een afweging moet plaatsvinden in de commissie, dan kan de commissie daar een oordeel over vellen. Wij vinden ook niet dat wij direct verwachtingen moeten wekken. Het komt er na tuurlijk ook op neer dat de vragen van de SP-fractie zeer binnenkort beantwoord moeten worden, zodat wij daar wat dieper op kunnen ingaan. (De heer Boorsma: Mij willen ook niet meteen verwachtingen wekken en vragen ook niet meteen allerlei maatregelen in uitvoering te nemen, voor de goede orde. Voor ons lijkt het geen enkel probleem als het gaat om de mankracht. Er zijn al bepaalde nota's in den lande, die kunnen zo worden overgenomen en op de Leeuwarder situa tie van toepassing worden gemaakt. Bovendien kunt u met di verse organisatiesik noem bijvoorbeeld Partoer, in zee gaan om daar een draai aan te geven. Mij zien het probleem niet om eerst apart weer een discussie hierover te voeren.) Stichting Partoer, om wat te noemen, heeft ook niet die taak dat er kant en klaar beleidszaken liggen, daar moet altijd een advies van gevraagd worden. Dus er moeten toch mensen aan het werk. Het college zegt toe dat wij eerst een vrije discussie in de commissie zullen moeten krijgen, zo dat alle fracties zich daar over kunnen uitspreken en de beantwoording van de vragen. Motie nr. 28, Simmer 2000, de individuele bijdrage van vijftig gulden. Er zijn heel veel activiteiten in Leeuwar den wat Simmer 2000 betreft en die zijn gratis toeganke lijk. Als zich dan toch een kwestie voordoet dat er bij een activiteit een drempel is, dan zijn daar regelingen voor om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 45