Blad 98
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
is voor ons een belangrijke reden om deze motie te handha
ven
Motie nr. 21, graffiti. De motie zoals die hier ligt steunt
de PvdA-fractie niet. Er is, zo hebben wij begrepen van het
college, een nota in de maak, die gaat over graffitibeleid,
maar die zou misschien wel eens een andere kant op kunnen
gaan dan de PAL/GroenLinks-fractie hier bedoelt. Dat kan ik
mij ook voorstellen. Maar zoals het hier wordt geformu
leerd, dat wat de PAL/GroenLinks-fractie hier aan wensen
uitspreekt, steunen wij niet.
Motie nr. 22 van de NLP-fractie wordt ingetrokken.
Motie nr. 23 van de NLP-fractie, de regiefunctionaris af
valstoffenheffing, komt in de plaats van motie nr. 15. Wij
steunen die motie.
Motie nr. 24 wordt ingetrokken.
Motie nr. 25, intensivering milieuhandhaving, wijzen wij
af, niet omdat wij het geen goed voorstel vinden, maar ge
let op wat wij aan extra voorstellen hebben ingediend en
wij ook vinden dat niet alles tegelijk kan, zul je priori
teiten moeten stellen en die gaan in eerste instantie niet
uit naar het terug halen van dit nieuw beleidsvoorstel.
Motie nr. 26 wordt ingetrokken.
Motie nr. 27, het toegankelijkheidsbeleid, ik stel voor dat
de heer Boorsma hier zometeen zelf een aantal opmerkingen
over maakt. In de vorm zoals die er nu ligt, steunen wij de
motie niet, maar het zou heel goed kunnen dat wij hem in
aangepaste vorm wel steunen.
Motie nr. 28, Simmer 2000 bijdrage. Om de motieven, die het
college heeft genoemd, steunen wij deze motie niet.
Motie nr. 29, internetsite, wijzen wij ook af.
Motie nr. 30, structuurplan binnenstad. Wat ons betreft is
deze motie, zo heb ik het ook begrepen uit de uitleg van
mevrouw Inberg, een alternatief voor het structuurplan. Dat
wijst zij af, in plaats daarvan zou je een weg moeten be
wandelen zoals zij hier in de motie heeft beschreven. Dat
is voor ons al een belangrijke reden om deze motie niet te
steunen
Motie nr. 31, afvalscheiding en preventie. Die motie wijzen
wij af. De preventiemedewerker moet pogen de afvalstromen
in te dammen. Wij hebben in de commissie daar een voorbe
houd bij gemaakt, het is opnieuw teruggekomen in de commis-
Blad 99
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
sie, toen hebben wij laten weten dat wij daar wel mee in
stemmen en dat doen wij vanavond ook. Dus die motie wijzen
wij af.
Motie nr. 32, afvalverwijdering binnenstad, wordt ingetrok
ken, omdat die eigenlijk meegaat in het verhaal wat in mo
tie 2 en 3 is opgenomen.
Motie nr. 33, zindelijkheidstrainingen, wijzen wij af. Wij
vinden dat mensen ook zonder de inmenging van de gemeente
er voor zouden moeten zorgen dat hun honden zindelijk zijn
en geen overlast bezorgen voor andere mensen.
Motie nr. 34, brandweer, wijzen wij ook af.
Motie nr. 35 is er niet.
Motie nr. 36, gedoogruimte, is overgenomen. De wethouder
heeft niet voor de eerste keer gezegd dat de discussie over
een gedoogruimte nog gevoerd moet worden en dat dat op kor
te termijn zal gebeuren aan de hand van een meer uitgebrei
de notitie.
Motie nr. 37, graffiti, is wat ons betreft overbodig, omdat
het college komt met een beleidsvoorstel op het terrein van
graffiti. Dus wat ons betreft hoeven wij vanavond over deze
motie geen uitspraak te doen.
Motie nr. 38, de piekbus. Zowel voor de piekbus als voor de
fietstrein, waar mevrouw Inberg over heeft gesproken, heeft
de wethouder gezegd dat die aan de orde zullen komen bij de
behandeling van het Verkeer- en Vervoersplan en bij het
Fietsplan. Beide nota's zijn bijna afgerond. Wij wachten
dat af en op dat moment kunnen ook de voorstellen die ver
woord zijn in deze motie meegenomen worden. Dus de motie
wijzen wij af.
De heer Krol: Eerst een paar opmerkingen naar aanleiding
van de opmerkingen van het college.
Wat wij in eerste termijn vergeten hebben te vermelden is
dat het voorstel rondom kostendekkendheid van de tarieven,
wij het daar in principe mee eens zijn, maar dat het na
tuurlijk wel zo is dat wij iedere keer, op het moment dat
tarieven kostendekkend worden gemaakt, de afweging willen
maken of dat inderdaad terecht is en of daar ook componen
ten in zitten van ondoelmatig handelen en dat soort zaken.
Dus in principe zijn wij het eens met de kostendekkendheid
van de tarieven, maar wij willen elk voorstel daaromtrent
natuurlijk op zijn merites bekijken met betrekking tot een
aantal elementen.