Blad 98 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 is voor ons een belangrijke reden om deze motie te handha ven Motie nr. 21, graffiti. De motie zoals die hier ligt steunt de PvdA-fractie niet. Er is, zo hebben wij begrepen van het college, een nota in de maak, die gaat over graffitibeleid, maar die zou misschien wel eens een andere kant op kunnen gaan dan de PAL/GroenLinks-fractie hier bedoelt. Dat kan ik mij ook voorstellen. Maar zoals het hier wordt geformu leerd, dat wat de PAL/GroenLinks-fractie hier aan wensen uitspreekt, steunen wij niet. Motie nr. 22 van de NLP-fractie wordt ingetrokken. Motie nr. 23 van de NLP-fractie, de regiefunctionaris af valstoffenheffing, komt in de plaats van motie nr. 15. Wij steunen die motie. Motie nr. 24 wordt ingetrokken. Motie nr. 25, intensivering milieuhandhaving, wijzen wij af, niet omdat wij het geen goed voorstel vinden, maar ge let op wat wij aan extra voorstellen hebben ingediend en wij ook vinden dat niet alles tegelijk kan, zul je priori teiten moeten stellen en die gaan in eerste instantie niet uit naar het terug halen van dit nieuw beleidsvoorstel. Motie nr. 26 wordt ingetrokken. Motie nr. 27, het toegankelijkheidsbeleid, ik stel voor dat de heer Boorsma hier zometeen zelf een aantal opmerkingen over maakt. In de vorm zoals die er nu ligt, steunen wij de motie niet, maar het zou heel goed kunnen dat wij hem in aangepaste vorm wel steunen. Motie nr. 28, Simmer 2000 bijdrage. Om de motieven, die het college heeft genoemd, steunen wij deze motie niet. Motie nr. 29, internetsite, wijzen wij ook af. Motie nr. 30, structuurplan binnenstad. Wat ons betreft is deze motie, zo heb ik het ook begrepen uit de uitleg van mevrouw Inberg, een alternatief voor het structuurplan. Dat wijst zij af, in plaats daarvan zou je een weg moeten be wandelen zoals zij hier in de motie heeft beschreven. Dat is voor ons al een belangrijke reden om deze motie niet te steunen Motie nr. 31, afvalscheiding en preventie. Die motie wijzen wij af. De preventiemedewerker moet pogen de afvalstromen in te dammen. Wij hebben in de commissie daar een voorbe houd bij gemaakt, het is opnieuw teruggekomen in de commis- Blad 99 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 sie, toen hebben wij laten weten dat wij daar wel mee in stemmen en dat doen wij vanavond ook. Dus die motie wijzen wij af. Motie nr. 32, afvalverwijdering binnenstad, wordt ingetrok ken, omdat die eigenlijk meegaat in het verhaal wat in mo tie 2 en 3 is opgenomen. Motie nr. 33, zindelijkheidstrainingen, wijzen wij af. Wij vinden dat mensen ook zonder de inmenging van de gemeente er voor zouden moeten zorgen dat hun honden zindelijk zijn en geen overlast bezorgen voor andere mensen. Motie nr. 34, brandweer, wijzen wij ook af. Motie nr. 35 is er niet. Motie nr. 36, gedoogruimte, is overgenomen. De wethouder heeft niet voor de eerste keer gezegd dat de discussie over een gedoogruimte nog gevoerd moet worden en dat dat op kor te termijn zal gebeuren aan de hand van een meer uitgebrei de notitie. Motie nr. 37, graffiti, is wat ons betreft overbodig, omdat het college komt met een beleidsvoorstel op het terrein van graffiti. Dus wat ons betreft hoeven wij vanavond over deze motie geen uitspraak te doen. Motie nr. 38, de piekbus. Zowel voor de piekbus als voor de fietstrein, waar mevrouw Inberg over heeft gesproken, heeft de wethouder gezegd dat die aan de orde zullen komen bij de behandeling van het Verkeer- en Vervoersplan en bij het Fietsplan. Beide nota's zijn bijna afgerond. Wij wachten dat af en op dat moment kunnen ook de voorstellen die ver woord zijn in deze motie meegenomen worden. Dus de motie wijzen wij af. De heer Krol: Eerst een paar opmerkingen naar aanleiding van de opmerkingen van het college. Wat wij in eerste termijn vergeten hebben te vermelden is dat het voorstel rondom kostendekkendheid van de tarieven, wij het daar in principe mee eens zijn, maar dat het na tuurlijk wel zo is dat wij iedere keer, op het moment dat tarieven kostendekkend worden gemaakt, de afweging willen maken of dat inderdaad terecht is en of daar ook componen ten in zitten van ondoelmatig handelen en dat soort zaken. Dus in principe zijn wij het eens met de kostendekkendheid van de tarieven, maar wij willen elk voorstel daaromtrent natuurlijk op zijn merites bekijken met betrekking tot een aantal elementen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 50