Blad 116 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 Motie nr. 26 valt weer onder het grote deel van BOR, die steunen wij Motie nr. 27 van de SP-fractie. Ik begrijp dat daar nog een aangepaste versie van zal komen, die houd ik dus even aan. Motie nr. 28, de Simmersnip, steunen wij niet. Motie nr. 29, de internetsite steunen wij niet. Wij begrij pen uit het verhaal van de wethouder dat het bedrag, dat wij overigens enorm vinden, toch al weer mager is. Motie nr. 30, is onze eigen motie ten aanzien van het af wijzen van het structuurplan ten gunste van de actualisatie van het bestemmingsplan. De D66-fractie handhaaft die mo tie. Het structuurplan Binnenstad wordt zo langzamerhand een allegaartje. Het college heeft al, als tegemoetkoming aan de CDA-fractie, een vermindering van de kosten van het plan met f 100.000,- voor de begroting aangegeven. Nu geeft de wethouder in de vergadering een drietal wijzigingen aan. Het wordt een schets in plaats van een plan. De twijfels bij de VVD-fractie moeten worden weggenomen met een beper king van het gebied en er komt een knip in de tijd. Vervol gens vinden wij dan, bij het afgewezen voorstel voor extra geld voor actualisatie van bestemmingsplannen, dat het be stemmingsplan Binnenstad in de prioritering voorop staat. Hoe rijmt men een en ander met elkaar dat extra geld voor het bestemmingsplan binnenstad wordt afgewezen en voor het structuurplan met een uitgeklede versie, waarvan niemand meer zicht heeft hoe het uitgevoerd kan worden, nog extra geld wordt gevraagd. Wij vragen nogmaals, ook aan de raad, doe één ding goed en kies daarvoor de meest geëigende vorm en dat is nog altijd het bestemmingsplan. (De heer Den Oudsten (weth.)Ik denk dat als het gaat om onduidelijkheid in wat men nu wel en wat men niet wil, dat de D66-fractie de kroon spant. Mede op grond van voortdu rende harde verzoeken vanuit de D66-fractie om te komen, zeker in de Binnenstad, tot een samenhangende beleidsvisie over wat je met die binnenstad moet, is het college gekomen tot het voorstel van het maken van een structuurplanwat dan nu enigszins wordt afgezwaktmaar in dezelfde richting blijft. Het streven naar uitsluitend het maken van bestem mingsplannen is op zichzelf prima, maar kan niet anders ge realiseerd worden dan dat er een structuurdiscussie aan vooraf gaat. Hoe u het beestje ook bij de naam noemt, u hangt altijd aan een type discussie dat wij nu voorstellen. Mevrouw Inberg is volgens mij de eerste die dat ook moet begrijpen.) Wij blijven van mening verschillen. Ik denk zelf dat ik duidelijk genoeg geweest ben. Als ik er dan toch inhoudelijk op moet ingaan. Het stadsdebat, dat het college voorstelt, stelt een tamelijk elitair systeem voor Blad 117 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 van een groepje deskundigen, die met elkaar gaat zitten brainstormen en vervolgens thema's gaat uitwerken, die ver volgens weer in de raad behandeld moeten worden. (De heer Den Oudsten (weth.): Mevrouw Inberg reageert niet op mijn opmerking. Zij heeft voortdurend gezegd dat je moet komen tot een samenhangende beleidsvisieGa daar nu eens op in. Nu ontkent zij dat. Zij zegt dat het niet meer nodig is.) Ontkent de wethouder dan dat er in een bestemmingsplan een beleidsvisie neergelegd wordt? (De heer Den Oudsten (weth.): Dat is dus precies hetzelfde wat wij voorstellen en dat mondt uit in een bestemmingsplan. Je kunt niet on middellijk een bestemmingsplan maken, zonder te komen tot een samenhangende beleidsvisieDat voorstel ligt er en me vrouw Inberg maakt er steeds wat anders van.) Bij de op stelling van het bestemmingsplan zullen wij kijken wat daar beleidsbepalend in staat. Ook bij de andere bestemmings plannen ligt er altijd een visie in het begin van de uit werking van het plan aan ten grondslag. Die willen wij dan nog wel tegen het licht houden. De argumentatie van onduidelijkheid komen wij niet uit. De wethouder heeft een andere mening over stadsdebat en in spraak van burgers dan wijMaar dan nog lopen twee dingen op dit moment in elkaar over en dan nog komt het niet uit met de tijd. Wanneer in 2001 moet worden doorgegaan met de voorbereiding van het bestemmingsplan Binnenstad, is er niet meer de tijd om eerst die hele structuurvisie met al die groepjes deskundigen door te gaan. Bovendien lopen fi nancieel dingen door elkaar. (De heer Den Oudsten (weth.): Overigens heb ik begrepen dat het actiecomité Slappe Knieën een vervent voorstander is van het maken van een structuur plan voor het centrum van Leeuwarden.) Maar de wethouder weet toch ook wel dat ik de actiegroep Slappe Knieën niet ben Motie nr. 31 had ik al bij motie 23 behandeld. Die handha ven wij Motie nr. 32, afvalverwijdering binnenstad, wordt ook in het totaal Beheer Openbare Ruimte meegenomen. Die trekken wij in. Motie nr. 33 brengen wij toch in stemming. Ik heb maar één reactie gehoord, die er voor mijn gevoel wat serieus op in ging. Motie nr. 34 van de GPV/RPF/SGP-fractie steunen wij. Motie nr. 36 wordt overgenomen, begrijp ik. Motie nr. 37, graffitiaanpak, stemmen wij mee in.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 59