Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 Een ander probleem waar Friesland en dus Leeuwarden mee te maken heeft is de ondernemersmentaliteit. Een ondernemer moet durven, moet willen groeien. En uit voornoemde verken ningen blijkt dat de uitgaven voor nieuwe ontwikkelingen sterk achter blijven bij de rest van Nederland. Friesland kent relatief veel kleine bedrijven die nauwe lijks aan ontwikkeling doen. En innovatie is, aldus de economen, de sleutel naar econo mische groei. Vrij vertaalt de groei die zich op dit moment voordoet, is vooral te danken aan de huidige economische groei en wordt veelal niet veroorzaakt door de innovatie van het zittend bedrijfsleven. De CDA-fractie is geneigd het daar mee eens te zijn. En hoewel we erg blij zijn met de huidige ontwik kelingen maken we ons toch zorgen omtrent de toekomst met in ons achterhoofd het gegeven, zoals omschreven door de economen uit Groningen. De vraag aan het college is: deelt u onze zorgen en wat voor instrumenten staan de gemeente ter beschikking om de achterblijvende en toch zo nodige in novaties van het zittende bedrijfsleven te stimuleren. Wellicht een vraag die niet zo één, twee, drie valt te be antwoorden. Misschien is het daarom handig dit onderwerp eens wat uitvoeriger te bespreken aan de hand van een korte notitie van het college in de Commissie Bestuur en Midde len Voorzitter, het onderwerp stedelijke vernieuwing is de af gelopen periode uitvoerig aan de orde geweest. We willen dat niet overdoen. Wat we nog wel een keer willen benadruk ken is dat het tempo wat ons betreft enigszins mag worden opgevoerd, mede gelet op het feit dat het proces voor be trokken burgers natuurlijk een tamelijk onzekere periode is Tevens hebben we geconstateerd dat het sociale aspect tot nu toe enigszins onderbelicht is gebleven. Het gaat, zo lijkt het, alleen maar over aantallen te slopen en nieuw te bouwen woningen. We hebben daar in deze fase begrip voor, maar vragen vanaf dit moment nadrukkelijk aandacht voor de herhuisvesting van die bewoners die vanwege sloop hun huizen moeten verlaten. We vragen aandacht voor de drugsproblematiek aldaar. We vragen aandacht voor cruciale voorzieningen zoals bijvoor beeld de buurtscholen in de VrijheidswijkWat is voor hen de toekomst? Kortom veel vragen, nog geen antwoorden. We hopen dat het college ook hiervoor aandacht heeft en op korte termijn komt met een notitie die hieromtrent enig perspectief biedt. Voorzitter, recent zijn er een tweetal panden aangewezen voor de opvang van daklozen. Dat zal u niet ontgaan zijn. Dat heeft in de betrokken wijken geleid tot meer dan heftig Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000 verzet. Verzet tegen veronderstelde overlast, waardedaling van panden in de buurt en onveiligheid voor kinderen. Verzet ook tegen de gevolgde procedure. We staan nog steeds achter het genomen besluit en de gevolgde procedure. We zullen dat, daar waar nodig en noodzakelijk, verdedigen en uitleggen. Waar we wel extra aandacht voor willen vragen is de noodzaak om te garanderen dat er in de omgeving van de panden geen overlast kan ontstaan. De politie heeft bij monde van de heer Bangma gezegd dat de politie onvoldoende capaciteit heeft om één en ander naar behoren in het oog te houden. Dat verontrust ons en wij willen het college vragen de toezegging te doen om daar zo spoedig mogelijk in de Commissie Welzijn over te spreken. De parkeersituatie in de binnenstad van Leeuwarden baart ons zorgen. Dan gaat het met name om de periode na 6 uur wanneer de parkeerwachten niet meer actief zijn. Wie regelmatig na dat tijdstip in de binnenstad moet zijn, moet tot de conclusie komen dat kennelijk alles wat met parkeren te maken heeft is toegestaan. De politie treedt hier onvoldoende tegen op, vinden wij. Kennelijk heeft dit geen prioriteit, zoals dat zo mooi heet en vaak naar voren wordt gebracht. Misschien moet daarom het betaalde parkeerregime in de avonduren voor de binnenstad worden uitgebreid. Kan het college op korte termijn nagaan of dat mogelijk is en om welke kosten en ba ten het dan gaat? Het is duidelijk dat de financiële positie van de gemeente steeds beter is geworden, zeker als je het vergelijkt met de voorgaande jaren. Een gunstige ontwikkeling. Wel worden er in de Perspectiefnota nog een aantal risico's genoemd die mogelijk het financieel meerjarenperspectief negatief kunnen beïnvloeden. We zijn en blijven erg afhankelijk van het Rijk. En we zijn wat dat betreft niet geheel gerust op de afloop. De minimumreserve van f 15 miljoen van de Algemene Reserve is destijds in het Bestuursprogram gekomen op basis van de toen bekende cijfers en prognoses voor de toekomst. Als we tot een herijking zouden overgaan, dan zouden we wellicht hoger inzetten. Een risicoreserve van f 25 miljoen als ech te buffer is voor een gemeente als Leeuwarden zeker niet buitensporig hoog. Hoe hoog de reserve - de buffer - pre cies zou moeten zijn, is moeilijk te zeggen. Het bewust streven naar een bepaald niveau voor de algemene reserve moet afgezet worden tegen de noden die er nog liggen. In de eerste plaats de benoemde risico's in de risicoparagraaf, die nog een financiële vertaling moeten hebben. Daarbij kun je denken aan de achterstand in de fysieke infrastructuur die weggewerkt moet worden, de achterstand in de economi sche sector en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet voor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 8