Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
Een ander probleem waar Friesland en dus Leeuwarden mee te
maken heeft is de ondernemersmentaliteit. Een ondernemer
moet durven, moet willen groeien. En uit voornoemde verken
ningen blijkt dat de uitgaven voor nieuwe ontwikkelingen
sterk achter blijven bij de rest van Nederland.
Friesland kent relatief veel kleine bedrijven die nauwe
lijks aan ontwikkeling doen.
En innovatie is, aldus de economen, de sleutel naar econo
mische groei.
Vrij vertaalt de groei die zich op dit moment voordoet, is
vooral te danken aan de huidige economische groei en wordt
veelal niet veroorzaakt door de innovatie van het zittend
bedrijfsleven. De CDA-fractie is geneigd het daar mee eens
te zijn. En hoewel we erg blij zijn met de huidige ontwik
kelingen maken we ons toch zorgen omtrent de toekomst met
in ons achterhoofd het gegeven, zoals omschreven door de
economen uit Groningen. De vraag aan het college is: deelt
u onze zorgen en wat voor instrumenten staan de gemeente
ter beschikking om de achterblijvende en toch zo nodige in
novaties van het zittende bedrijfsleven te stimuleren.
Wellicht een vraag die niet zo één, twee, drie valt te be
antwoorden. Misschien is het daarom handig dit onderwerp
eens wat uitvoeriger te bespreken aan de hand van een korte
notitie van het college in de Commissie Bestuur en Midde
len
Voorzitter, het onderwerp stedelijke vernieuwing is de af
gelopen periode uitvoerig aan de orde geweest. We willen
dat niet overdoen. Wat we nog wel een keer willen benadruk
ken is dat het tempo wat ons betreft enigszins mag worden
opgevoerd, mede gelet op het feit dat het proces voor be
trokken burgers natuurlijk een tamelijk onzekere periode
is
Tevens hebben we geconstateerd dat het sociale aspect tot
nu toe enigszins onderbelicht is gebleven. Het gaat, zo
lijkt het, alleen maar over aantallen te slopen en nieuw te
bouwen woningen.
We hebben daar in deze fase begrip voor, maar vragen vanaf
dit moment nadrukkelijk aandacht voor de herhuisvesting van
die bewoners die vanwege sloop hun huizen moeten verlaten.
We vragen aandacht voor de drugsproblematiek aldaar. We
vragen aandacht voor cruciale voorzieningen zoals bijvoor
beeld de buurtscholen in de VrijheidswijkWat is voor hen
de toekomst? Kortom veel vragen, nog geen antwoorden.
We hopen dat het college ook hiervoor aandacht heeft en op
korte termijn komt met een notitie die hieromtrent enig
perspectief biedt.
Voorzitter, recent zijn er een tweetal panden aangewezen
voor de opvang van daklozen. Dat zal u niet ontgaan zijn.
Dat heeft in de betrokken wijken geleid tot meer dan heftig
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 13 juni 2000
verzet. Verzet tegen veronderstelde overlast, waardedaling
van panden in de buurt en onveiligheid voor kinderen.
Verzet ook tegen de gevolgde procedure. We staan nog steeds
achter het genomen besluit en de gevolgde procedure. We
zullen dat, daar waar nodig en noodzakelijk, verdedigen en
uitleggen. Waar we wel extra aandacht voor willen vragen is
de noodzaak om te garanderen dat er in de omgeving van de
panden geen overlast kan ontstaan. De politie heeft bij
monde van de heer Bangma gezegd dat de politie onvoldoende
capaciteit heeft om één en ander naar behoren in het oog te
houden. Dat verontrust ons en wij willen het college vragen
de toezegging te doen om daar zo spoedig mogelijk in de
Commissie Welzijn over te spreken.
De parkeersituatie in de binnenstad van Leeuwarden baart
ons zorgen.
Dan gaat het met name om de periode na 6 uur wanneer de
parkeerwachten niet meer actief zijn. Wie regelmatig na dat
tijdstip in de binnenstad moet zijn, moet tot de conclusie
komen dat kennelijk alles wat met parkeren te maken heeft
is toegestaan. De politie treedt hier onvoldoende tegen op,
vinden wij. Kennelijk heeft dit geen prioriteit, zoals dat
zo mooi heet en vaak naar voren wordt gebracht. Misschien
moet daarom het betaalde parkeerregime in de avonduren voor
de binnenstad worden uitgebreid. Kan het college op korte
termijn nagaan of dat mogelijk is en om welke kosten en ba
ten het dan gaat?
Het is duidelijk dat de financiële positie van de gemeente
steeds beter is geworden, zeker als je het vergelijkt met
de voorgaande jaren. Een gunstige ontwikkeling. Wel worden
er in de Perspectiefnota nog een aantal risico's genoemd
die mogelijk het financieel meerjarenperspectief negatief
kunnen beïnvloeden. We zijn en blijven erg afhankelijk van
het Rijk. En we zijn wat dat betreft niet geheel gerust op
de afloop.
De minimumreserve van f 15 miljoen van de Algemene Reserve
is destijds in het Bestuursprogram gekomen op basis van de
toen bekende cijfers en prognoses voor de toekomst. Als we
tot een herijking zouden overgaan, dan zouden we wellicht
hoger inzetten. Een risicoreserve van f 25 miljoen als ech
te buffer is voor een gemeente als Leeuwarden zeker niet
buitensporig hoog. Hoe hoog de reserve - de buffer - pre
cies zou moeten zijn, is moeilijk te zeggen. Het bewust
streven naar een bepaald niveau voor de algemene reserve
moet afgezet worden tegen de noden die er nog liggen. In de
eerste plaats de benoemde risico's in de risicoparagraaf,
die nog een financiële vertaling moeten hebben. Daarbij kun
je denken aan de achterstand in de fysieke infrastructuur
die weggewerkt moet worden, de achterstand in de economi
sche sector en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet voor