Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000
maar waarvoor? Bedoelen wij draagvlak voor het proces of
draagvlak voor inhoud? Over het te volgen proces kun je het
misschien snel eens zijn, maar inhoud dat ligt veel inge
wikkelder. Mag je als partij draagvlak verwachten van ie
mand wiens huis of omgeving op de nominatie staat om ge
sloopt te worden? Of op een ander terrein? Mag je draagvlak
verwachten in een wijk als er panden voor drugsverslaafden
worden aangewezen? Hoe ga je daarmee om? Wanneer wijkt het
individuele belang voor het algemene belang? Toegespitst op
Achter de Hoven, het specifieke belang van de buurt of be
woners wijkt in dit geval voor het algemeen belang. Als van
tevoren duidelijk is dat het individuele belang zal sneuve
len voor het algemene belang, zeggen we dat dan gewoon of
zeggen we dat pas tegen aan het einde van de rit? Voorzit
ter, een thema dat we als raad op ander tijdstip nog wel
eens zouden kunnen uitdiepen.
Het resultaat van inspraak en proces, zo hebben wij ge
merkt, wordt door de belanghebbenden niet altijd even
scherp onderscheiden. Het verwachtingspatroon stemt niet
altijd met elkaar overeen. Een andere constatering is, dat
zie je heel duidelijk ook bij de inspraakreacties van Ach
ter de Hoven/Vegelin, dat onvoldoende duidelijk geworden is
dat een beleidsproces in fases verloopt, van beleidsontwik
keling naar uitvoering, van een globaal plan naar een
structuurplan. Op zich is daar niets mis mee, maar vele
reacties waren al gericht op de uitvoering. Begrijpelijk,
maar het is belangrijk de bewoners duidelijk te maken dat
het nu vooral gaat om een visie op een zekere abstractieni
veau. Overigens zou ik de reactie van de Vegelin werkgroep
niet als gericht op de uitvoering willen kwalificeren, het
gaat daar inderdaad om een fundamentele keuze voor een her
inrichting van het gebied. Maar als je een strategisch doel
in het algemeen hebt vastgesteld, heb je daar als burger
nauwelijks meer invloed op, zo eerlijk moeten wij dan ook
zijn als raad. Kortom, over interactief bestuur en beleid
is nog veel te zeggen. Een vaststaand model is niet te ge
ven, elke situatie is weer anders. Dat er meer duidelijk
heid moet komen over dit onderwerp, staat als een paal bo
ven water. Geldt uiteraard in zijn algemeenheid, maar ook
de stedelijke vernieuwing is een mooi voorbeeld van hoe het
anders zou moeten en welke analysepunten hiervoor liggen.
Interessant is ook het standpunt van de politieke partijen.
Wanneer beken je kleur, in welk proces en waarover.
Dit was een korte analyse toegespitst op een algemene in
valshoek. Ik zou zeggen tot lering en vermaak en zeker van
belang voor de toekomst.
De plannen zelf, de bandbreedte van de sloopaantallen,
daarmee kan de fractie zich verenigen. Wij zullen de uit
komsten van het onderzoek serieus bekijken.
Voor de rest kunnen wij instemmen met de voorstellen zoals
die door het college zijn gedaan voor het Potmarge, de
Groende Long en het Comenius.
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000
De heer Feddema: Vanavond vindt er een belangrijke afron
ding plaats. Een lang voortraject van veel onzekerheid,
overleg, praten en minder goed luisteren. Niet altijd een
gelukkige timing en wat een warrige communicatie. Een to
taalplan van aanpak. De VVD-fractie noemde het abstract en
weinig rekening houdend met de menselijke maat. Maar er
zijn ook kansen en die moeten wij benutten.
Mevrouw de voorzitter, tijdens de commissievergadering van
30 mei jl. hebben wij uitgebreid over dit agendapunt ge
sproken. Ik beperk me nu tot de drie hoofdpunten.
De Groene long, de primaire zone. Mijn fractie had aanvan
kelijk gekozen voor het minimum bebouwingsvariant, 67 wo
ningen, daarbij redenerend dat de groene long over de gehe
le lengte minimaal 60 meter groen zou blijven, vanaf het
water gezien. Met het mixmodel de 100 woningen, ingebracht
door de PAL/GroenLinks-fractie, kan mijn fractie leven,
maar dan wel, dat heeft de wethouder in de commissie eigen
lijk al toegezegd, dat hij op voorstel van de VVD-fractie
zal onderzoeken of in die bebouwingszone van die 100 wonin
gen een belangrijk deel is in te zetten voor urban villa's
in twee bouwlagen. Door deze toepassing van twee lagen luxe
appartementen komt er een betere balans tussen groen en de
bebouwing van diezelfde 100 woningen. Ik verzoek de wethou
der bij de beantwoording van de eerste termijn nog eventjes
in te gaan op deze aanpassing van de variant.
Vegelinbuurtvan meet af aan is het bekend dat de VVD-
fractie voorstander is van een zeer forse ingreep in de
Vegelin. Die mag je niet weer pappen en nathouden, geen
goed naar kwaad geld brengen. Voor de projectontwikkeling
moet er snel meer duidelijkheid komen, maar bovenal moeten
de bewoners zo langzamerhand weten waar ze aan toe zijn. De
thans voorliggende variant, tussen de 125 en de 160 wonin
gen slopen in de Vegelinbuurt, inclusief de randen, wordt
gekoppeld aan een onderzoek, of er een stukje karakter be
waard kan blijven. In de commissie heeft mijn fractie zich
afgevraagd wie we daar blij mee maakten, maar de VVD-
fractie kan schoorvoetend akkoord gaan met dit onderdeel
van het collegevoorstel. We wachten met belangstelling af
en zien met vertrouwen de resultaten van het onderzoek te
gemoet
Wel wil mijn fractie nog opmerken dat behalve de technische
kwaliteit van dit stukje karakter, ook de financiële conse
quenties moeten worden bekeken, vooral de vorm van beheer
moet meegenomen worden.
Rest nog één vraag bij dit onderdeel; hoe lang gaat het
onderzoek duren? Wanneer zullen de bewoners dan zekerheid
krij gen?
Comenius: Op dit moment is het reëel dat Comenius op de
bestaande locatie de ontbrekende bebouwing in de 'U' mag
volbouwen, in een carré vorm, een beperkte toewijzing. Dat