Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 maar waarvoor? Bedoelen wij draagvlak voor het proces of draagvlak voor inhoud? Over het te volgen proces kun je het misschien snel eens zijn, maar inhoud dat ligt veel inge wikkelder. Mag je als partij draagvlak verwachten van ie mand wiens huis of omgeving op de nominatie staat om ge sloopt te worden? Of op een ander terrein? Mag je draagvlak verwachten in een wijk als er panden voor drugsverslaafden worden aangewezen? Hoe ga je daarmee om? Wanneer wijkt het individuele belang voor het algemene belang? Toegespitst op Achter de Hoven, het specifieke belang van de buurt of be woners wijkt in dit geval voor het algemeen belang. Als van tevoren duidelijk is dat het individuele belang zal sneuve len voor het algemene belang, zeggen we dat dan gewoon of zeggen we dat pas tegen aan het einde van de rit? Voorzit ter, een thema dat we als raad op ander tijdstip nog wel eens zouden kunnen uitdiepen. Het resultaat van inspraak en proces, zo hebben wij ge merkt, wordt door de belanghebbenden niet altijd even scherp onderscheiden. Het verwachtingspatroon stemt niet altijd met elkaar overeen. Een andere constatering is, dat zie je heel duidelijk ook bij de inspraakreacties van Ach ter de Hoven/Vegelin, dat onvoldoende duidelijk geworden is dat een beleidsproces in fases verloopt, van beleidsontwik keling naar uitvoering, van een globaal plan naar een structuurplan. Op zich is daar niets mis mee, maar vele reacties waren al gericht op de uitvoering. Begrijpelijk, maar het is belangrijk de bewoners duidelijk te maken dat het nu vooral gaat om een visie op een zekere abstractieni veau. Overigens zou ik de reactie van de Vegelin werkgroep niet als gericht op de uitvoering willen kwalificeren, het gaat daar inderdaad om een fundamentele keuze voor een her inrichting van het gebied. Maar als je een strategisch doel in het algemeen hebt vastgesteld, heb je daar als burger nauwelijks meer invloed op, zo eerlijk moeten wij dan ook zijn als raad. Kortom, over interactief bestuur en beleid is nog veel te zeggen. Een vaststaand model is niet te ge ven, elke situatie is weer anders. Dat er meer duidelijk heid moet komen over dit onderwerp, staat als een paal bo ven water. Geldt uiteraard in zijn algemeenheid, maar ook de stedelijke vernieuwing is een mooi voorbeeld van hoe het anders zou moeten en welke analysepunten hiervoor liggen. Interessant is ook het standpunt van de politieke partijen. Wanneer beken je kleur, in welk proces en waarover. Dit was een korte analyse toegespitst op een algemene in valshoek. Ik zou zeggen tot lering en vermaak en zeker van belang voor de toekomst. De plannen zelf, de bandbreedte van de sloopaantallen, daarmee kan de fractie zich verenigen. Wij zullen de uit komsten van het onderzoek serieus bekijken. Voor de rest kunnen wij instemmen met de voorstellen zoals die door het college zijn gedaan voor het Potmarge, de Groende Long en het Comenius. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 De heer Feddema: Vanavond vindt er een belangrijke afron ding plaats. Een lang voortraject van veel onzekerheid, overleg, praten en minder goed luisteren. Niet altijd een gelukkige timing en wat een warrige communicatie. Een to taalplan van aanpak. De VVD-fractie noemde het abstract en weinig rekening houdend met de menselijke maat. Maar er zijn ook kansen en die moeten wij benutten. Mevrouw de voorzitter, tijdens de commissievergadering van 30 mei jl. hebben wij uitgebreid over dit agendapunt ge sproken. Ik beperk me nu tot de drie hoofdpunten. De Groene long, de primaire zone. Mijn fractie had aanvan kelijk gekozen voor het minimum bebouwingsvariant, 67 wo ningen, daarbij redenerend dat de groene long over de gehe le lengte minimaal 60 meter groen zou blijven, vanaf het water gezien. Met het mixmodel de 100 woningen, ingebracht door de PAL/GroenLinks-fractie, kan mijn fractie leven, maar dan wel, dat heeft de wethouder in de commissie eigen lijk al toegezegd, dat hij op voorstel van de VVD-fractie zal onderzoeken of in die bebouwingszone van die 100 wonin gen een belangrijk deel is in te zetten voor urban villa's in twee bouwlagen. Door deze toepassing van twee lagen luxe appartementen komt er een betere balans tussen groen en de bebouwing van diezelfde 100 woningen. Ik verzoek de wethou der bij de beantwoording van de eerste termijn nog eventjes in te gaan op deze aanpassing van de variant. Vegelinbuurtvan meet af aan is het bekend dat de VVD- fractie voorstander is van een zeer forse ingreep in de Vegelin. Die mag je niet weer pappen en nathouden, geen goed naar kwaad geld brengen. Voor de projectontwikkeling moet er snel meer duidelijkheid komen, maar bovenal moeten de bewoners zo langzamerhand weten waar ze aan toe zijn. De thans voorliggende variant, tussen de 125 en de 160 wonin gen slopen in de Vegelinbuurt, inclusief de randen, wordt gekoppeld aan een onderzoek, of er een stukje karakter be waard kan blijven. In de commissie heeft mijn fractie zich afgevraagd wie we daar blij mee maakten, maar de VVD- fractie kan schoorvoetend akkoord gaan met dit onderdeel van het collegevoorstel. We wachten met belangstelling af en zien met vertrouwen de resultaten van het onderzoek te gemoet Wel wil mijn fractie nog opmerken dat behalve de technische kwaliteit van dit stukje karakter, ook de financiële conse quenties moeten worden bekeken, vooral de vorm van beheer moet meegenomen worden. Rest nog één vraag bij dit onderdeel; hoe lang gaat het onderzoek duren? Wanneer zullen de bewoners dan zekerheid krij gen? Comenius: Op dit moment is het reëel dat Comenius op de bestaande locatie de ontbrekende bebouwing in de 'U' mag volbouwen, in een carré vorm, een beperkte toewijzing. Dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 10