Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 De Voorzitter heropent de vergadering om 21.30 uur. Vervolg punt 6. Mevrouw De Jong: Dank u wel voorzitter. Ik denk als we kij ken naar het algemene verhaal rondom stedelijke vernieuwing en herstructurering, waarvan Achter de Hoven/Vegelin een van de eerste wijken is die concreet wordt aangepakt, dan kan ik mij eigenlijk in grote lijnen vinden in het verhaal wat de heer Drewel van de CDA-fractie heeft gehouden. Het is wat moeilijk om hier opnieuw toch een verhaal te doen over wat we in de commissie uitgebreid aan de orde hebben gehad, dus ik zal mij beperken tot de hoofdlijnen. Voor ons is een hoofdlijn dat het van tevoren naar de bewo nersorganisatie toe absoluut onduidelijk is geweest waar wel en waar geen inspraak over is geweest. Wij denken dat daardoor erg veel is misgegaan ten koste van de verwachtin gen van de bewoners. Wij denken ook dat de houding van met name de projectorganisatie daar debet aan geweest is, die was aanvankelijk zelf arrogant te noemen en met name in de reactienota, zo hebben wij ook gememoreerd in de commissie vergadering, vonden wij antwoorden terug die absoluut niet een antwoord waren op de vraag van de bewonersorganisatie. Wij denken zelfs dat een nota Vegelin Vitaal niet eens no dig was geweest als de communicatie vanaf het begin af aan goed gelopen was. Zowel de rol van de wethouder als die van de projectorganisatie is absoluut onduidelijk geweest in het begin voor de bewoners en wij denken dat zelfs de wet houder in het begin onvoldoende sturing heeft gegeven aan het hele samenwerkingstraject, daar hebben wij hem ook op gewezen en in het verdere traject is daar ook verbetering in gekomen. Wij zien nu dat met de Noordrand weer hetzelfde dreigt te gebeuren, er zijn al schetsen naar buiten ge bracht, er is opstand onder de bewoners, nu is er stilte en we wachten af en er komt niks. Wij denken dat dat al gewoon een foute start is, je wekt opnieuw weer verwachtingen waardoor er dus opnieuw opstand komt. Wat ik er ook mee wil zeggen: laat van tevoren ook bewoners duidelijk maken waar ze wel en waar ze geen inspraak over hebben. Als duidelijk is, dat je bijvoorbeeld eerst een kwalitatief onderzoek wilt doen naar wat voor type woningen wel dan niet gesloopt moeten worden, geef dat dan aan en doe dat dan eerst ook en geef bewoners aan dat ze zich mogen uitspreken over aantal len te slopen woningen. Ik noem maar een voorbeeld, maar nu heb je de suggestie gewekt alsof daar wel inspraak over was terwijl nu dus blijkt dat wij daar zelf als raad over be slissen. Over de inhoud. Wij hebben van begin af aan gezegd, dat wij absoluut van tevoren een kwalitatieve analyse wilden hebben van wijk. Wij hebben dat ik geloof wel meer dan vijf keer Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 gezegd tegen de wethouder. Nu ligt er een besluit en als er een besluit genomen is, komt er een kwalitatief onderzoek naar welke woningen wel en precies niet worden gesloopt. Opnieuw, waarvan wij zeggen: we krijgen er echt kromme te nen van dat het op deze wijze moet. Wij wilden graag aan de hand van die kwalitatieve analyse licht-, lucht- en de bouwkwaliteit in de brede zin van het woord en de wethou der, daar moet ik hem gelijk in geven, heeft van het begin af aan continu gezegd: als dat de drie criteria zijn, dan betekent dat dat de hele Vegelin plat moet. Wij hebben van begin af aan gezegd, er zal een flink deel gesloopt moeten worden, veel meer dan de bewoners hebben aangegeven in Ve gelin Vitaal, maar we hebben wel gezegd: hun plan ziet er goed uit en dat wouden we als uitgangspunt laten dienen voor verdere ontwikkeling, zonder dus de overname van die aantallen woningen die zij daar noemen, ook daar zijn we van begin af aan duidelijk in geweest. En toch blijkt dan dat je niet duidelijk kunt blijven zonder aantallen te noe men, we zien het in de Bullepolder. Op een gegeven moment moet er toch een slag vallen: er worden 400 woningen ge bouwd. Blijkbaar hebben mensen het nodig om aantallen te horen, voordat er meer duidelijkheid over andere type on derzoeken bestaat. Hier zijn wij op een gegeven moment ak koord gegaan om uit te gaan van 125 woningen. We hebben ons dus laten verleiden van een kwalitatieve analyse tot het maken van een kwantitatieve analyse. Waarom 125, waarom hebben we daarvoor gekozen? We weten dat de Vegelin bestaat uit zo'n 170 woningen. Wij weten ook dat eenderde van die bewoners ook eigenaren zijn en enkele huurders die daar ook wat ons betreft onder mogen vallen. We hebben tweederde die niet behoort tot de doelgroep die persé gebonden is aan die wijk, die kunnen net zo goed el ders wonen, ik heb het over studenten, ik heb het over de jongeren. Dus zo grofweg eenderde daarvan weten we dat die daar wonen en in principe daar willen blijven wonen. Wij denken daarom ook, dat als je nieuwe plannen ontwikkelt, dat het absoluut van belang is dat die bewoners, als ze daarvoor kiezen, daar ook moeten kunnen blijven wonen. Ik kom hier straks nog even op terug. Dus dat betekent van die 170 woningen in de Vegelin, zo'n 100 in de Vegelin zelf en 25 in andere straten. De wethouder heeft genoemd Yepey- straat, maar er zijn wel andere straten genoemd, waar ook absoluut sprake is van slechte woningen die dan gesloopt zullen moeten worden. We zullen het vanavond niet hebben over welke woningen het precies zijn, want die kwalitatieve analyse wordt nog gedaan, helaas. Wij zijn gedwongen door de politieke verhoudingen tot een kwantitatieve stellingnameGelukkig heeft de wethouder in de commissie toegezegd dat hij onze insteek wel wilde on derschrijven en hij de intentie wilde uitspreken, hij zei het anders hij zei: "Noem het intentie, noem het een inten tieverklaring, noem het wat anders"tot behoud van een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 15