Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 Onzekerheid over Parkhove, wat ons betreft zit Parkhove prima op die plek en zou daar niet weg hoeven, maar het college heeft zich blijkbaar op het standpunt gesteld dat het wel zou moeten. Maar hoe en wat is dan onduidelijk. We hadden in maart een discussievoorstel gedaan om zicht te krijgen op het aantal ontvangers van huursubsidie in alle stedelijke vernieuwingsprojecten, die aangepakt gaan wor den. Dat is in maart aan de corporaties voorgelegd. Daar hebben wij ook nog geen antwoord op gehad, dus ook niet voor het gebied Vegelinwijk. De financiële haalbaarheid, de heer Bakker van PEL heeft een prachtige rekensom, ik denk dat andere raadsleden die ook op de computer hebben gekregen, die som laat ik aan de wethouder, want ik denk dat daar ook nog wel het een en ander uit zal komen. Het leek mij een hele zinnige bereke ning. Ik zou wel willen weten wat hij daar verder mee doet. Dan zijn er twee dingen die wel zeker zijn, de casco's wa ren redelijk goed, de veiligheid en netheid zijn door de aanpak van drugsdealers en de eigen oplettendheid van de bewoners verbeterd. En wat is dan nu vervolgens de uitkomst die het college kiest: geen van de grote knelpunten wordt opgelost of aan gepakt, alleen de op dit moment naar tevredenheid van de bewoners functionerende woonwijk wordt er totaal uitge haald. Dit staat naar ons idee in geen enkele verhouding met elkaar. Het één rigoureus aanpakken en het andere laten zoals het is, of als knelpunt zelfs uitbreiden, zoals het ComeniusDit steekt des te meer, omdat de bewoners al een forse handreiking hebben gedaan. Wij vinden dat heel bewon derenswaardig, omdat je je altijd ruzie op de hals haalt, ik heb dat al vaker gezegd, het is haast tegennatuurlijk om sloop in je eigen wijk aan te wijzen. Je kunt dit haast niet vragen van de mensen, maar ze hebben dat toch gedaan, ze hebben hun nek uitgestoken en ze hebben de sloop van 47 woningen geaccepteerd. De D66-fractie heeft voor licht en ruimte, met behoud van de structuur, al een paar jaar geleden gekozen voor het weghalen van een rug van iedere woonrij Ik heb het in de commissie ook al gemotiveerd, wij willen graag dat er fietsenbergingen komen, dat de mensen hun con tainer achter huis kunnen zetten en dat ze een achterom hebben. Ik zal daar niet al te lang meer op ingaan. Dit zou dan tot 23 meer te slopen woningen leiden dan in het bewonersplan. Die ingreep is voor ons aanvaardbaar, mits voor die grote knelpunten van bedrijf en school ook oplossingen worden gevonden. Ik wacht daarom eerst het antwoord van de wethouder nog maals af. Ik heb in de commissievergadering een voorbehoud gemaakt om een antwoord te krijgen op die grote vragen. Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 Het moet mij toch van het hart, mevrouw De Jong en ik heb ben al vaker over communicatie in de clinch gelegen, zij zegt ook, dat ben ik met haar eens, de communicatie in de Vegelinwijk is niet geweest wat deze zou moeten zijn, er is allemaal verwarring geweest. De fractievoorzitter van de PvdA doet in de perspectiefbehandeling een voorstel om in- spraakbeleid op inspraakbeleid te houden, dan vraag ik mij zo langzamerhand af: wat wil de PvdA nu met die communica tie? Doe dan eens een zinnig en simpel voorstel en niet elke keer roepen: we moeten communiceren en we moeten pra ten, leg dan ook eens een gedegen voorstel voor en niet nog eens - en ik neem aan dat dat dan afgestemd is met uw frac tievoorzitter - weer een discussieronde aangaan, eerst met de totale stad om een inspraakbeleid op te zetten. Mevrouw Dolstra: De wethouder heeft zich regelmatig uitge sproken over de stedelijke vernieuwing; wat de opzet daar van was, wat de bedoeling daarvan was. Daar bleek vaak uit dat de samenstelling van de bevolkingsopbouw te eenzijdig was. Daarom wil ik even een citaat aanhalen uit de Volks krant van 6 juni jl., daarin stelt prof. Duivendak aan de hand van een onderzoek van vorig jaar door hem gedaan door de Erasmusuniversiteit, dat 'de bouw van dure huizen in arme wijken niet tot integratie leidt en gemeenten teveel geloof hechten aan het mengen van bevolking, allochtonen en autochtonen en arm en rijk en jong met oud, daarbij worden vaak de bestaande sociale bindingen tussen mensen veron achtzaamd. Zo kan het mengen meer kapot maken dan goed.' Dit aldus prof. Duivendak. Op de vergadering van de Commis sie Stadsontwikkeling van 30 mei jl. heeft mijn fractie de angst uitgesproken dat de problemen zich naar elders ver plaatsen en zelfs durven te beweren dat een toename van het aantal dak- en thuislozen in Leeuwarden niet geheel ondenk baar is. Ook voor de eigen huis bezitter, die afhankelijk is van een bijstandsuitkering, voorziet mijn fractie problemen, het is hier ook al eerder gezegd. Voor het lage bedrag dat zijn slooppand op zal brengen, zal hij niet in staat zijn een ander huis te kopen en zal hij noodgedwongen moeten huren. Door het hebben van vermogen, want dat heeft hij dan op dat moment, zal hij niet langer in aanmerking komen voor een uitkering. De gevolgen zijn hier onderhand wel bekend. De belofte die de gemeente Leeuwarden doet om deze mensen in een project te zetten, werk of sociale activering, zal naar ons idee geen zoden aan de dijk zetten, zolang men er fi nancieel niet op vooruit gaat. Terwijl naar onze mening het geldgebrek juist de voornaamste oorzaak is van de sociaal maatschappelijke problematiek. Doordat betreffende wethouders hun aandacht teveel richten op de kapitaalkrachtigen in onze samenleving vrezen wij, fractie Dolstra, dat hiermee de gevolgen van de minder ka-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 20