Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 appartementen, anderen hebben het over hoe een straatje moet lopen, anderen spreken over de precieze ligging van het fietspad of bruggetjes bij het Elzenbosje. Dat soort uitspraken zijn te voorbarig. Het gaat hier om een plan met uitgangspunten. Dat moet worden vastgesteld en dan gaan de tekenaars aan het werk met de stedenbouwkundige uitwerkin gen en je zult zien: daar komt iets moois uit, wat je op dat moment moet beoordelen. Wellicht komt er dan een type woningen waarvan wij zeggen: dat is het, of nou ligt het fietspad zodanig dat we allemaal in extase raken. Ik ben ervan overtuigd dat we nu teveel energie stoppen in punten die we pas dan echt aan de orde hebben. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de sociale maatregelen. Er is door bijna alle fracties gesproken over de minder draagkrachtigenEr is een sociaal plan. Er is een afspraak dat er individueel maatwerk wordt geleverd met passende oplossingen. Dat ligt allereerst op het gebied van de cor poraties, dus straks de WOM. Die kijken welke wensen iemand heeft, hoe daar het beste mee omgegaan kan worden en of er wellicht financiële problemen zijn. Dat moet dan worden bekeken en als het kan worden opgelost. Het plan van PEL kan dan ook op zijn merites worden beoordeeld, maar in be ginsel lijkt dat niet een irreëel plan. Wij moeten het hier en nu niet willen regelen, vooral omdat we de exacte aard en omvang van de problemen niet kennen, ook omdat lang niet alles onze verantwoordelijkheid is en er ook nog tal van persoonlijke wensen liggen. Er zijn speciaal mensen voor die dit in kaart brengen. Daar heeft de raad mee ingestemd. Het lijkt me dan ook niet juist om de motie die de SP-fractie hieromtrent heeft inge diend van een positief advies te voorzien, want wat er ge vraagd wordt, daar wordt in voorzien. Voor de herhuisvesting is het natuurlijk zo dat als het om Vegelin gaat er een scala van mogelijkheden bestaat. Hun huis wordt aangekocht, er wordt gekeken naar de wensen en er wordt in de stad gekeken welke plek en woning daarvoor geschikt is. Heel nadrukkelijk moet worden gesteld dat we hierin in principe geen taak hebben, want als mensen uit eigen beweging één en ander regelen, dan geniet dat natuur lijk absoluut de voorkeur, want het gaat hier immers om particuliere woningen. Overigens zien wij die bewegingen nu al ontstaan. Zeker zullen er zich dan probleemgevallen voordoen en die moeten worden begeleid. Nogmaals, deze uitvoering behoort aan de WOM, niet aan de gemeente. Het zou aardig zijn als men weer een woning vindt, als men dat zou wensen, in de onmiddellijke nabij heid van de buurt en zo heb ik altijd gezegd, daarbij speelt Rode Dorp ook een rol. Als daar een woning vrijkomt en iemand uit Vegelin zou daar willen wonen, dan moet Pa trimonium bereid zijn daar zijn best voor te doen, een wo ning beschikbaar te stellen. Ik heb daar vertrouwen in, Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 maar dat zal niet in grote getale kunnen gebeuren, want de zittende huurders gaan voor. Patrimonium, nu verenigd in Corporatie Holding Friesland, die in Achter de Hoven verder gaat ontwikkelen, heeft er dus zelf ook belang bij dat dat proces goed verloopt. Comenius Het college zegt heel duidelijk, als Parkhove verhuist, ligt daar een mogelijkheid voor Comenius om zijn langge koesterde wens om de unielocatie daar te vestigen, ook toe te staan. Binnen twee jaar zal dat niet gebeuren en hoelang Comenius dan nog kan wachten, weet ik niet, ze hebben zelf altijd gesproken over twee jaar. Het college gaat ervan uit dat Comenius naar aanleiding van de besluitvorming de ba lans opmaakt en dan opnieuw met voorstellen bij de gemeente komt. Mocht het dan nodig zijn, dan zal wethouder De Haan ongetwijfeld met alle argumenten in de Commissie Welzijn komen. Dit op de vraag van de heer Kalsbeek. Het college denkt nu met deze opstelling niet aan nieuwbouw op locatie Parkhove; dit in de richting van de heer Fedde- ma Het college zegt wel dat er een hele goede tweede optie voor Comenius is: de Cornelis Trooststraatdit aan het adres van de heer Stoker. De heren Stoker en De Jong van de NLP-fractie zijn tegen het wijkplan in zijn geheel. Het college heeft daar weinig begrip voor. De heer Stoker spreekt voornamelijk over Come nius en Vegelin. De heer De Jong spreekt vooral over Vege lin en Potmarge. De heer De Jong zegt zelfs: *Het college wil en zal massaal slopen'Nou, nou, alsof er geen raads- uitspraken liggen, alsof er geen ISV ligt, geen afspraak omtrent evenwicht woningmarkt etc. De heren Stoker en De Jong spreken niet eens over het refe rentiekader, neergelegd in het kaderplan en beide fracties zijn tegen een onderdeel van het plan en daarom gaan zij tegen het geheel stemmen. Daarmee, en dat is jammer, het hele plan naar de prullenbak verwijzend. Dat getuigt niet van het nemen van verantwoordelijkheid. Over zo'n belang rijke kwestie zou dat wel moeten, al zou het dan maar voor een deel zijn. De heer Drewel heeft zichzelf niet herhaald. In de commis sie heeft hij voldoende en detail het fractiestandpunt ken baar gemaakt. Hier in de raad heeft hij het wijkplan Achter de Hoven-Vegelin getoetst aan het kaderplan Stedelijke Ver nieuwing. Het zal duidelijk zijn dat het college zich ge heel in deze benadering kan vinden. Het gevoel van de PAL/GroenLinks-fractie kan niet anders dan goed zijn, immers het college heeft wat bouwvolume en bouwlocatie Potmargegebied betreft, voor het mixmodel, in de wandelgangen PAL/GroenLinks-model genoemd, gekozen. De

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 24