Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 worsteling die de fractie gekend heeft ten aanzien van sloop Vegelin is het college niet alleen bekend, maar het college heeft het ook ter harte genomen. Dat geldt ui teraard ten aanzien van alle fracties; elk vanuit een eigen invalshoek, want één ding is duidelijk: ten aanzien van de sloop zijn ook de meeste emoties en moeilijkste afwegingen te verwachten. Vandaar dat het college het standpunt hieromtrent heeft ingenomen, zoals het heeft ingenomen, ook recht doend aan de uitgangspunten die het college van meet af aan zelf heeft geformuleerd, die uiteraard op zijn beurt weer aan ISV en kaderplan zijn getoetst. Het kon ook niet anders. Verder ga ik hier niet op in, dat is voldoende in de commissie behandeld. Bij het volgende onderdeel sta ik langer stil. Dat is de bijdrage van de PvdA-fractie. Dat was een hoogst merkwaar dige bijdrage in velerlei opzicht. Het begon zo goed. Me vrouw de Jong zei dat ze zich in grote lijnen kon vinden in het verhaal van de heer Drewel. Toch viel er in het vervolg weinig van te merken. Op een paar punten is de woordvoer ster van de PvdA ingegaan; hoofdlijnen noemde zij dat. Com municatie inspraak. Bijna alle sprekers zijn op dat punt ingegaan. Dus uiteraard doe ik dat ook. Het was allemaal mis; de schuld van de projectorganisatie, de schuld van de wethouder, enz. Het was niet helder wan neer er iets naar buiten kwam, wat er dan werd verwacht, waarover advies gevraagd werd en waarover inspraak. Het ging hier duidelijk om een open planprocedure: iedereen en alles van meet af aan erbij betrekken. Dat is een brede opzet van ideevorming en suggesties, langzamerhand werkend naar concrete uitwerking. Juist op instigatie van de PvdA-fractie, maar ook van de D66-fractie, is daartoe besloten. Terecht kun je nu de vraag stellen of dit wel de juiste aanpak is geweest, kun je dit wel allemaal van mensen, zeker van direct- belanghebbenden, verwachten? Nu we erachter staan, denk ik zelf van niet. Je kunt het ook haast niet van mensen eisen. De rol van de wethouder en van de projectorganisatie is daarbij in dat stadium van een gans andere orde. Van hen mag niet een te strakke opstelling in het begin worden ver wacht. Anders moet je zo'n interactief proces niet begin nen. Even tussen haakjes; een belangrijke rol is ook wegge legd, dat is gebleken, voor de bewonersondersteuner, die als intermediair goed werk verricht. Het moet duidelijk zijn dat het contract met hem dan ook zal worden verlengd, weliswaar in een andere constructie, 'De wethouder heeft te weinig sturing gegeven aan het samenwerkingsproces'zo zegt de PvdA-fractie. Toen deze wethouder dat hoorde, werd hij bedroefd. 'Maar gelukkig'zo zei mevrouw de Jong, 'de PvdA-fractie heeft hem erop gewezen en toen ging het be ter' De wethouder dacht toen bij zichzelf: Het is maar goed dat mevrouw de Jong niet weet hoe frustrerend een open planprocedure ook voor een wethouder is, zeker als er frac- Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 ties zijn die constant bij elk punt roepen dat er inspraak moet zijn en vooral veel inbreng van alle bewoners wensen. Maar dit terzijde. Het laatste is overigens massaal georganiseerd, soms zelfs spontaan ontstaan en er is geen proces in de stad dat zo veel reacties naar boven heeft gebracht, maar dan wel met heel diverse reacties. In die opstelling past het niet om daar waar je mee bezig bent achter de kiezen te houden. Dan moet je schetsen naar buiten brengen. Logisch is dan de reactie, die dan nog niet echt aan de orde is: wanneer, hoeveel en waar wordt er gesloopt? Dat lijkt dan het enige punt in zo'n discussie te worden. Maar we dragen voor zo'n opstelling dan wel allemaal de verantwoordelijkheid, ook de PvdA-fractie Op 4 november 1999 heeft het projectbureau schetsen over Achter de Hoven-Vegelin naar buiten gebracht. Op basis van die schetsen zou het wijkplan worden opgesteld met daarin veel reacties verwerkt. Dat is gebeurd. Veel elementen van die reacties vind je helder en duidelijk terug. Het college heeft toen al, 4 november dus, zijn uit gangspunten geformuleerd over sloop Vegelin, Groene long, Comenius; dus over sturing gesproken. Uit de bijdrage van de PvdA-fractie blijkt dat zij alleen spreekt over Vegelin en over de bewonersorganisatie. Dat is jammer, want de PvdA-fractie lijkt zich op die manier te vereenzelvigen met die ene bewonersorganisatie en even la ter wordt dat ook bevestigd met de zinsnede dat de fractie contact had met de bewonersorganisatie en dat in de toe komst blijft doen. Maar er zijn veel meer reacties dan alleen van Vegelin Vi taal. Ook reacties voor sloop en die moeten ook worden mee gewogen. Dat werd in de commissie door de tegenstanders dan wel gebagatelliseerd, maar ze zijn er wel degelijk, ik hoor daar te weinig over. De PvdA-fractie gaat duidelijk uit van het niet noemen van sloopaantallen, omdat het opgehangen moet worden aan een kwalitatief onderzoek. Op zich is dat onderzoek er geweest van Bureau Skets. Natuurlijk valt dat onderzoek niet in goede aarde bij de tegenstanders, maar duidelijk is dat de kwaliteit van de woningen slecht is. Ik heb daar in de com missie voldoende van gezegd. Het gaat daarbij ook om de volgende vragen: Kunnen wij veiligheid garanderen; kunnen wij garanderen dat door ze te laten staan, ze 25 jaar mee kunnen; Kunnen we het verantwoorden om zo'n hoog bedrag bij niet-sloop te investeren, wat ook al vaker gebeurd is, zonder dat echt de woningmarkt verbetert. Dat kan dus niet, dat moet helder zijn. Dan moet je ook zo eerlijk zijn en benoem dat en noem aantallen, daar hebben mensen recht op. De PvdA-fractie heeft heel lang eigenlijk wat dat betreft geen standpunt ingenomen. Dat was jammer, ook voor het col lege, ook voor de sturende wethouder. Een wethouder, een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 25