Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 college moet het onder anderen hebben van een duidelijke stellingname van fracties. Het is dan ook nog steeds merk waardig dat de fractie letterlijk zegt: "Wij zijn gedwongen door de politieke verhoudingen tot een kwantitatieve stel lingname" Dat is niet duidelijk. PvdA-fractie had ook kun nen zeggen: "Het college heeft voldoende naar ons geluis terd en het verheugt ons dat dat terug te vinden is in de standpuntbepaling", want zo is het wel. Ik ga niet in op de gemoedsstemming van mevrouw De Jong, met de daarbij behorende lichamelijke uitwassen, zoals "...de broek zakt mij af..." en "ik krijg er kromme tenen van", want ik wil zelf niet dat mijn fantasie op hol slaat. Tot slot de financiën. Interessante kwalificaties zijn door de fracties daaraan gegeven: warrig, flinterdun en jazeker... broddelwerk. Maar niemand is verder inhoudelijk op die cijfers zelf ingegaan en dan zijn deze benamingen makkelijk te geven. Het gaat hier om een wijkplan met een wijkvisie op strategisch ni veau. De concrete invulling, stedenbouwkundig, woningtypes, wat komt waar, landschappelijke inrichting van de 'groene long' etc. zal plaats vinden op basis van dit globale structuurplan. Daarin wijken we niet af van gangbare proce dures. Of dat nu Leeuwarden-zuid heet of tusken Moark en Ie, nergens liggen concrete financiële uitwerkingen tot op de komma nauwkeurig, als het om zo'n eerste globale visie gaat Het gaat hier om een overzicht van alle kosten: globaal en indicatief, uitgaven en inkomsten, gewoon bij elkaar op een rij gezet. Het is een nominale begroting, dus ook niet eens uitgesmeerd over de jaren. Er zitten posten tussen die een eigen dekking kennen. Neem bijvoorbeeld Parkhove, het is hier opgenomen, maar het zal duidelijk zijn dat het een geheel eigen traject kent. Datzelfde geldt, als antwoord op de vraag van de VVD-fractie, voor opbrengsten Rode Dorp. Ze zitten er hier in, maar met een eigen verhaal en een eigen financieringsdekkingsverhaal zou je het er ook weer uit kunnen halen. Wat is belangrijk op dit moment? Bij deze berekening is er een tekort van f 34 miljoen. Waar moeten wij als gemeente naar kijken? Wij kijken naar het bedrag dat gereserveerd ligt vanuit ISV-SIOF, dat is f 10 miljoen. Daar heeft de raad mee inge stemd. Daar moet de raad op controleren. Tevens kijken we naar de dekking van enkele maatregelen in de sfeer van welzijn en werkgelegenheid. Dat is zo'n f 3 miljoen. Dus levert de gemeente in dit plaatje zo'n f 13 milj oen Het college voert besprekingen met partners om voor het resterende een oplossing te vinden en duidelijk is dat ook anderen zullen moeten bijdragen in dit tekort. Zover is het nog niet, want in dit stadium kun je moeilijk de onderhan delingen afgerond hebben, omdat na de besluitvorming het Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 echte werk gaat beginnen, met de daarbij behorende begro tingen. Collega Den Oudsten en ik gaan onverdroten voort op het onderhandelingspad. Het bureau PAS, gespecialiseerd in dit soort werk en het bureau Arcadis/Heidemijhebben hierop zitten rekenen en hun cijfers naast die van ons en van de corporaties gelegd. PvdA-fractie noemt dat broddelwerk. Wij vernemen graag ook de cijferopstelling van de fractie, zodat we een vergelijkend beeld kunnen krijgen. Ik wil er overigens op wijzen dat mevrouw De Jong volgens een citaat uit de Leeuwarder Courant van 16 februari jl. het volgende zegt over de financiën van Vegelin "Er moet extra geld komen om meer ruimte en licht in de wijk te brengen." En er moet niet te veel op de centen worden ge let. De verantwoordelijk wethouder gaf toen in datzelfde berichtje als commentaar, dat deze opstelling hem verbaasde en dat hij zich graag aan de begroting wil houden. Overi gens in datzelfde bericht staat, naar aanleiding van het PvdA-rapport hierover, dat de fractie vindt dat er snel duidelijkheid moet komen over de sloop van Vegelin, want de mensen moeten al zolang wachten. Nu heb ik de PvdA-fractie horen bepleiten dat er eerst een kwalitatief onderzoek moet komen, overigens nu niet voor het eerst horen bepleiten, dat bepleit ze voortdurend, en dat je op grond daarvan weet wat je moet slopen. Maar dat zou nog langer duren. Het zal duidelijk zijn dat op inhoudelijke gronden het col lege wat moeite heeft met de benadering van de PvdA- fractie, althans die het nu gekozen heeft, alhoewel de uit komst uiteindelijk overeenkomt met het voorstel van B&W. Daar waar mevrouw De Jong telkens sprak over 'de wethou der' zal zij ongetwijfeld bedoeld hebben 'het college'. Ik denk tot slot, dat collega Den Oudsten nog ingaat op Atoglas De heer Den Oudsten (weth.)Als je kijkt naar de steden bouwkundige planologische situatie van die wijk, dan zijn er eigenlijk twee bedrijven waarvan je op grond van een aantal argumenten zou moeten zeggen: als we die nu een plek zouden moeten geven in de stad, dan zouden we dat in ieder geval niet daar doen. Dan gaat het in eerste instantie om Atoglas, maar in feite speelt ook een dergelijke situatie rondom Steensma. De problematiek rond Atoglas is door uw raad aangekaart, niet alleen vanuit stedenbouwkundige mo tieven, maar vooral ook vanuit motieven dat het een bedrijf betreft dat met bepaalde chemische situaties werkt, waar door men het ook vanuit de milieusituatie onwenselijk vindt dat dit bedrijf in de onmiddellijke nabijheid van een woon wijk zijn toekomst ingaat. Ik heb in de commissie gezegd dat. het erg lastig is in dit verband om aan te geven hoe snel en op welke manier het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 26