Blad 68 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 ventie van mevrouw De Jong, zij en ook haar partij riepen steeds van: het loopt niet goed met de communicatie. Op een aantal punten zijn daar verbeteringen in aangebracht, dat is wat scherper uitgelijnd, maar doordat mevrouw De Jong steeds riep en dat riep ze nog tot en met de vorige week, dat het communicatieproces erg onduidelijk was, door steeds te roepen dat het niet goed is en niet goed zelf aan te geven hoe het wel moet. (Mevrouw De Jong: Dat hebben wij dus wel gedaan, dat hebben wij keer op keer gedaan, tot vervelens toe, mag ik wel zeggen, ook op inhoud, tot we wel eens de verwijten kregen van daar begint ze weer. Maar ge woon om dat duidelijk te maken en niet mist te laten ont staan. Naar onze overtuiging heeft mevrouw De Jong zelf die mist mede opgeroepen. Open planprocedures of hoe wij die ook noemen, duidelijk is dat die een strakke regie moeten hebben, bypasses door po litieke partijen tijdens het proces moeten worden voorko men. Want als wij niet oppassen met elkaar verworden open planprocedures tot inspraakprocedures van de jaren zestig, met als belangrijke kenmerken oeverloze discussies, tijdro vend, geldverslindend, een zoethoudertje voor de burgers, een fopspeen van de democratie. Een bestuur dat de democra tie inhoud wil geven, zal die duidelijkheid moeten geven. Het bestuur is er voor de burger en niet andersom. Daar zijn wij hier met z'n allen verantwoordelijk voor. Dus een herziening op dit soort processen is noodzakelijk en ik begrijp uit de tweede termijn dat dit door velen wordt ge deeld. Communicatie moet over alle aspecten van het plan gaan en niet over sloopaantallen alleen, dat ben ik met mevrouw De Jong eens. Discussies over aantallen voerden vaak de boventoon, de bovenkant en de onderkant werden be licht als je terug kijkt. Mevrouw De Jong heeft het zelf nog gezegd in eerste termijn, dat het werken met aantallen niet juist is en zij noemde nog het voorbeeld van de Bulle- polder. Ik wijs er op dat het maximum aantal van 400 wonin gen juist door haar eigen partij werd ingebracht, wij keken meer naar de stedenbouwkundige kant. Het is maar hoe je het benadert. In dit geval is dat ook de reden dat wij voor Achter de Hoven goed kunnen leven met een bandbreedte van 125 a 160 woningen, met daaraan gekoppeld een onderzoek naar het karakteristieke van de wijk, onder handhaving van enz. Dat onderzoek nemen wij serieus en wij zullen dat toetsen en leggen naast de nog te formuleren stedenbouwkun dig eisen voor die wijk en de financiële kaders. (De heer Jacobse: Nu heeft de heer Drewel het weer over toetsen aan. Nu stel ik hem dezelfde vraag als de heer Fed- dema, want ik wil wel weten hoe het dan verder gaat natuur lijk. Als er uit het onderzoek niet komt wat hem voor ogen staat, wat is dan zijn standpunt ten aanzien van deze mate rie.) Ik ben daar heel duidelijk in, wij hebben gekozen voor de bandbreedte minimaal 125 maximaal 160, dan worden er stedenbouwkundige eisen opgesteld, er wordt een financi eel plaatje bij gemaakt en als de uitkomst 125 wordt of 140 Blad 69 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 of 150 of 160, dan zullen wij dat moeten accepteren. Dat zullen wij ook accepteren. Als wij even terug kijken, dan zeg ik nog steeds, voor de sloop waren voorstanders en er waren tegenstanders, de re acties zijn divers, maar iedereen vindt dat er wel iets moet gebeuren. Wij hebben sterk de indruk dat de PvdA- fractie steeds met één categorie bewonersorganisatie heeft gecommuniceerd. Dat is naar onze mening een te beperkte scoop geweest. Ik denk dat de PvdA-fractie zich sterk ver eenzelvigd heeft met de Vegelinwerkgroep(Mevrouw De Jong: Hoe komt de heer Drewel daarbijDe PvdA-fractie heeft zich eerst toch sterk gefocust op de aantallen. In eerste termijn heeft mevrouw De Jong zelf aangegeven dat het plan van de bewonersorganisatie voor haar partij uitgangspunt is geweest. (Mevrouw De Jong: Behalve de aantallenWij den ken dat daar juist de cruciale fout is gemaakt, dat is een verkeerde insteek geweest en een te vroege insteek en met goed fatsoen kun je dan niet meer terug. En dat, zoals me vrouw De Jong zegt, de PvdA-fractie gedwongen is vanwege de politieke verhoudingen tot een kwantitatieve stellingname, dat is raar, onjuist. Besturen en politiek bedrijven is toch vaak een zaak van het sluiten van compromissen en daar is niets mis mee. (De heer Van Mourik: Het staat mij bij dat in de spreuken ergens staat geschreveneen zot die zijn dwaasheden herhaaltis als een hond die naar zijn braaksel terug keert. Ik heb het idee dat de sfeer van vo rige week maandag hier weer wat terug komt, dat vind ik jammer, ik vind het ook niet nodig. De heer Drewel is be gonnen te zeggen dat er onenigheid was tussen de PvdA- en de WD-fractieop dit moment is hij eigenlijk bezig om die onenigheid opnieuw vorm te geven en uit te vergrotenik vind dat jammer.) Wij zeggen alleen iets over het communi catieproces, zoals dat gelopen is en niet meer en niet min der Een laatste opmerking over de financiën. Financiële opzetten, eigenlijk zijn het dat nog niet, want daarvoor is het abstractieniveau nog veel te hoog, verande ren bij de dag. In ieder geval is het goed dat er een plaatje ligt waar alle aspecten en componenten in staan en welke actoren erbij betrokken zijn. Wij zien liever een plaatje waarin alle componenten zijn aangegeven en wat dit betekent als dit wordt doorgevoerd, dan dat wij alleen de gemeentelijke componenten hier zien. Wij zijn dus akkoord met het integrale plaatje. Nog even aan het adres van een aantal anderen die hier in tweede termijn hebben gesproken. Als wij alleen maar plan nen zouden maken zonder tekorten, dus als alle financiën rond waren, dan kwam er niets tot stand. De moties ondersteunen wij niet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 35