Blad 76
Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000
De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex ar
tikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor het
perceel Reigersplein 5 te Leeuwarden.
De heer Stoker: Evenals bij het vaststellen van de Prosti-
tutienota gaat ook dit besluit vooruitlopen op de landelij
ke regelgeving in verband met dezelfde problematiek. Daarom
zijn wij tegen dit voorstel.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de
GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden tegen dit voorstel te
hebben gestemd.
Punt 12 (bijlage nr. 98)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Punt 16 (bijlage nr. 94).
De Voorzitter: Aan de orde is Werkgelegenheidsovereenkomst
'Leeuwarden werkt aan de basis'
Mevrouw Dolstra: Sinds 1998 is de Wet inschakeling werkzoe
kenden van kracht en reikt de financiële instrumenten aan
om het beleid op het terrein van de inschakeling van werk
zoekenden lokaal uit te voeren.
Ik citeer: 'Sociale activering middels vrijwilligerswerk,
reïntegratie middels scholing en beroep'
Uiteraard is ook fractie Dolstra van mening dat wanneer
iemand kan werken deze kans geboden moet worden. Met voor
ons als belangrijkste doel de situatie van de mensen ook
daadwerkelijk te verbeteren. Er zitten hier nog wel enige
haken en ogen aan, daarover straks meer. Als ik op pagina 3
de kosten lees voor de personele bezetting, kom ik op de
volgende vragen en punten.
In het behandelvoorstel staat op blad 1 van het programma:
intern drie jaar lang f 150.000,- per jaar inclusief de
huisvestingskosten. De bijdrage van de gemeente f 130.000,-
in 2000, f 100.000,- in 2001 en f 80.000,- in 2002. Op
bladzijde 29 bij 6.2 Reïntegratie en Activering: van doel
groep fase 4 bestaand uit 2600 mensen ingedeeld in fase 4.
Deze fase wordt gekenmerkt door personen die nog niet of
niet meer geschikt zijn om te worden toegeleid naar de re
guliere arbeidsmarkt. Wij maken ons ernstig zorgen over
Blad 77
Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000
deze zwakke en kwetsbare groep binnen deze fase, omdat het
zich laat aanzien dat deze mensen tegen heug en meug bemid
deld zullen worden om de subsidiegelden uit Europa veilig
te stellen. Wie bepaalt en bewaakt of iemand arbeidsonge
schikt is en welke pressie er desondanks wordt uitgeoefend?
En hoe is het met de rechtsbescherming van deze groep gere
geld? Daar er in de bijstand geen ziektewet wordt gehan
teerd in de praktijk. Langzamerhand is de vraag gerecht
vaardigd of de mensenrechten worden gewaarborgd, want mooie
bedoelingen op papier zeggen namelijk nog niets over de
dagelijkse gang van zaken. Waar kan een belanghebbende ziek
en wel klagen? Dit kan op papier wel goed geregeld lijken,
maar wij vergeten hoe marginaal de rechtspositie van een
bijstandsgerechtigde is. De bijstandsgerechtigde heeft ziek
en wel al jaren gezucht onder het bijstandregiem met te
krappe middelen van bestaan, met een omgekeerde bewijslast
op fraude of vermeende fraude. Op grond van een gerucht
wordt een uitkering in de praktijk al stop gezet. Zo blijkt
dat er in Amsterdam-Oost een experiment van Werkwijzer in
combinatie met gemeente en Arbeidsbureau aan de gang is.
Met enige aandrang is iedereen bemiddeld. Van de 70 perso
nen heeft niemand geklaagd. De Europese subsidiekraan staat
wijd open totdat het bij de mensen komt, waar het om gaat.
Dan blijkt dat subsidies met grote bedragen naar instanties
gaan zoals Maatwerk, Werkwijzer, enz. Je kunt je afvragen
of het onder aan de kraan nog wel drupt, met andere woorden
of aan de onderkant van de maatschappij de situatie voor de
mensen verbeterd wordt. De algemene gedachte is: waar ge
werkt wordt, wordt ook geld verdiend. Dat is nog maar de
vraag. Bekend is dat pas bij 130% van het minimumloon de
armoedeval opgeheven is. En wie weet nu in de politiek wat
die armoedeval eigenlijk is, aangezien de echte minima uit
de conferentie over de armoedeval werden geweerd met een
financiële drempel van f 150,- entree. Voor de goede orde,
dit is meer dan de helft aan leeftocht voor een alleen
staande in de bijstand per maand. Wie werkt in Leeuwarden
heeft die ook echt toekomst of berust dat op een lippen
dienst van Europese subsidies? Want hoe reëel zijn de plan
nen om iedereen die in Leeuwarden aan de kant staat ook
inderdaad vooruit te helpen? En hoe zit het met de partti
mers die alleenstaand zijn, immers bij een werkweek van
dertien uur komt iemand niet meer in de werklozenstatistie-
ken voor. Wordt voor deze groep parttimers, die slechts in
deeltijd werken en zich niet kunnen bedruipen, nog iets
gedaan of mogen deze zwemmen, met de hete adem van verhe
vigd wantrouwen en controle van de Sociale Dienst in hun
nek
Als afsluiting wil ik u een citaat voorlezen uit de Leeu
warder Courant van 23 juni jl. 'Slechte werkwijze Arbeids
voorziening, er mankeert van alles aan de wijze waarop de
Arbeidsvoorziening werkt, vindt de Tweede Kamer. De begro
ting moet steeds worden bijgesteld en ook de controle op