Blad 76 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex ar tikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor het perceel Reigersplein 5 te Leeuwarden. De heer Stoker: Evenals bij het vaststellen van de Prosti- tutienota gaat ook dit besluit vooruitlopen op de landelij ke regelgeving in verband met dezelfde problematiek. Daarom zijn wij tegen dit voorstel. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden tegen dit voorstel te hebben gestemd. Punt 12 (bijlage nr. 98) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 16 (bijlage nr. 94). De Voorzitter: Aan de orde is Werkgelegenheidsovereenkomst 'Leeuwarden werkt aan de basis' Mevrouw Dolstra: Sinds 1998 is de Wet inschakeling werkzoe kenden van kracht en reikt de financiële instrumenten aan om het beleid op het terrein van de inschakeling van werk zoekenden lokaal uit te voeren. Ik citeer: 'Sociale activering middels vrijwilligerswerk, reïntegratie middels scholing en beroep' Uiteraard is ook fractie Dolstra van mening dat wanneer iemand kan werken deze kans geboden moet worden. Met voor ons als belangrijkste doel de situatie van de mensen ook daadwerkelijk te verbeteren. Er zitten hier nog wel enige haken en ogen aan, daarover straks meer. Als ik op pagina 3 de kosten lees voor de personele bezetting, kom ik op de volgende vragen en punten. In het behandelvoorstel staat op blad 1 van het programma: intern drie jaar lang f 150.000,- per jaar inclusief de huisvestingskosten. De bijdrage van de gemeente f 130.000,- in 2000, f 100.000,- in 2001 en f 80.000,- in 2002. Op bladzijde 29 bij 6.2 Reïntegratie en Activering: van doel groep fase 4 bestaand uit 2600 mensen ingedeeld in fase 4. Deze fase wordt gekenmerkt door personen die nog niet of niet meer geschikt zijn om te worden toegeleid naar de re guliere arbeidsmarkt. Wij maken ons ernstig zorgen over Blad 77 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 deze zwakke en kwetsbare groep binnen deze fase, omdat het zich laat aanzien dat deze mensen tegen heug en meug bemid deld zullen worden om de subsidiegelden uit Europa veilig te stellen. Wie bepaalt en bewaakt of iemand arbeidsonge schikt is en welke pressie er desondanks wordt uitgeoefend? En hoe is het met de rechtsbescherming van deze groep gere geld? Daar er in de bijstand geen ziektewet wordt gehan teerd in de praktijk. Langzamerhand is de vraag gerecht vaardigd of de mensenrechten worden gewaarborgd, want mooie bedoelingen op papier zeggen namelijk nog niets over de dagelijkse gang van zaken. Waar kan een belanghebbende ziek en wel klagen? Dit kan op papier wel goed geregeld lijken, maar wij vergeten hoe marginaal de rechtspositie van een bijstandsgerechtigde is. De bijstandsgerechtigde heeft ziek en wel al jaren gezucht onder het bijstandregiem met te krappe middelen van bestaan, met een omgekeerde bewijslast op fraude of vermeende fraude. Op grond van een gerucht wordt een uitkering in de praktijk al stop gezet. Zo blijkt dat er in Amsterdam-Oost een experiment van Werkwijzer in combinatie met gemeente en Arbeidsbureau aan de gang is. Met enige aandrang is iedereen bemiddeld. Van de 70 perso nen heeft niemand geklaagd. De Europese subsidiekraan staat wijd open totdat het bij de mensen komt, waar het om gaat. Dan blijkt dat subsidies met grote bedragen naar instanties gaan zoals Maatwerk, Werkwijzer, enz. Je kunt je afvragen of het onder aan de kraan nog wel drupt, met andere woorden of aan de onderkant van de maatschappij de situatie voor de mensen verbeterd wordt. De algemene gedachte is: waar ge werkt wordt, wordt ook geld verdiend. Dat is nog maar de vraag. Bekend is dat pas bij 130% van het minimumloon de armoedeval opgeheven is. En wie weet nu in de politiek wat die armoedeval eigenlijk is, aangezien de echte minima uit de conferentie over de armoedeval werden geweerd met een financiële drempel van f 150,- entree. Voor de goede orde, dit is meer dan de helft aan leeftocht voor een alleen staande in de bijstand per maand. Wie werkt in Leeuwarden heeft die ook echt toekomst of berust dat op een lippen dienst van Europese subsidies? Want hoe reëel zijn de plan nen om iedereen die in Leeuwarden aan de kant staat ook inderdaad vooruit te helpen? En hoe zit het met de partti mers die alleenstaand zijn, immers bij een werkweek van dertien uur komt iemand niet meer in de werklozenstatistie- ken voor. Wordt voor deze groep parttimers, die slechts in deeltijd werken en zich niet kunnen bedruipen, nog iets gedaan of mogen deze zwemmen, met de hete adem van verhe vigd wantrouwen en controle van de Sociale Dienst in hun nek Als afsluiting wil ik u een citaat voorlezen uit de Leeu warder Courant van 23 juni jl. 'Slechte werkwijze Arbeids voorziening, er mankeert van alles aan de wijze waarop de Arbeidsvoorziening werkt, vindt de Tweede Kamer. De begro ting moet steeds worden bijgesteld en ook de controle op

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 39