Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 dagen contact met mij op dan komt het altijd goed. Zullen wij het zo afspreken? De heer Sprik (namens de vereniging LAD)LAD is het Leeu warden Actiecomité Drugsoverlast. Ik begin met een citaat van de burgemeester: "Wij nemen onze verantwoordelijkheid" dat zei zij tijdens de informatiebijeenkomst van de ver slaafde daklozen op 6 juni. Naar ons idee neemt het college maar een halve verantwoordelijkheid. De dagopvang voor dak loze drugsverslaafden wordt geregeld, maar de grootste las ten worden afgeschoven op een kleine groep. Het kan en mag toch niet zo zijn dat de kosten van een algemeen maatschap pelijk probleem afgewenteld worden op een kleine groep bur gers. De vereniging LAD onderzoekt dan ook de mogelijkheden voor schadeclaims; en dat de materiële schade in de vele miljoenen loopt is ons inziens volstrekt duidelijk. Waarde daling onroerend goed en omzetderving, bedrijfsverplaatsin- gen, het niet ontwikkelen van de hoek Zuidergrachtswal/ Achter de Hoven enz. De kas van de vereniging is in een korte tijd al aardig gevuld, we zullen dan ook alle juridi sche middelen inzetten om de opvang op de Zuidergrachtswal te verhinderen. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan vol gen de bovengenoemde schadeclaims. Wij menen dat het colle ge een onzorgvuldig besluit heeft genomen. Er is onder an dere geen enkele kostenanalyse gemaakt met betrekking tot de buurt. Wij vragen het college en de gemeenteraad het besluit te herzien en een zorgvuldig afweging te maken bij het vaststellen van een nieuwe locatie. Wij zijn bereid mee te denken over een nieuw locatie. Het braakliggende voorma lige busstation leek ons een mooie locatie; dicht in het centrum, geen woonwijk, geen overlast voor omwonenden. Dit was mijn vraag namens het LAD, ik zal de briefjes aan de gemeenteraadsleden doen toekomen. De heer Sprik: Ik spreek nu namens Sprik en Tijsseling, vennoten van de Brugwachter, antiek en interieur. Het gaat over de aankoop van het pand Zuidergrachtswal 27 In januari hebben wij een voorlopig koopcontract getekend voor de aankoop Zuidergrachtswal 27. De gemeente is verko per. Er staat één ontbindende voorwaarde in de akte 'mits goedgekeurd door de gemeenteraad'Met andere woorden de gemeente kan nog van verkoop afzien. Maandenlang horen wij niets. Op 4 mei j.l. doet het college van b. en w. het voorstel aan de gemeenteraad om Zuidergrachtswal 27 aan ons te verkopen. Het pand aan de Zuidergrachtswal 15-16 was toen al in beeld als dagopvang voor overlast veroorzakende dakloze drugsverslaafden. Let wel in beeld bij de gemeente, niet bij ons. Op 15 mei keurt de gemeenteraad het voorstel tot verkoop goed. Dan is in ieder geval bekend dat het op de nominatie staat, wij weten niet precies wanneer het be sluit is genomen, maar misschien is het besluit van opvang Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 19 en 28 juni 2000 al genomen. Tien dagen later komt Zuidergrachtswal 16-17 als daadwerkelijke opvang in de publiciteit, in een artikel in de Leeuwarder Courant. Wij voelen ons door deze gang van zaken misleid. De gemeente heeft meer informatie als verko per dan wij als koper. De verantwoordelijke wethouder, de heer Brok, krijgen wij ondanks de gemaakte telefonische afspraak om vijf voor negen, wij zouden elkaar bellen, niet te spreken. De afspraak was een dag daarvoor gemaakt met het secretariaat. Hij laat doorverwijzen naar de op vakan tie zijnde D. de Lange, deze wordt vervangen door H. Fran sen. H. Fransen heeft alle begrip voor ons probleem en zegt dat wij juridische stappen moeten ondernemen, dwaling, daar wijst hij op. Het is toch op z'n minst onbehoorlijk dat de gemeente informatie achterhoudt en vervolgens ons opzadelt met extra te maken juridische kosten. Wij vragen de gemeen te dan ook de goedkeuring nog eens onder de loep te nemen. Had de gemeente ook niet onze belangen moeten behartigen tijdens de goedkeuring van de verkoop? Mevrouw De Haan (weth)Mevrouw de voorzitter, in de vraag van de heer Sprik zitten twee elementen. In de eerste plaats de kwestie van de overlast en mogelijke claims. Ik zou daar het volgende over willen zeggen. De kern van ons besluit is dat wij door middel van de uitbreiding van de opvang de overlast beheersbaar willen maken, de overlast, die we nu al hebben, terugdringen, de overlast, die we ver wachten als we niets zouden doen, in ieder geval beheers baar maken. Dat betekent dat praten over claims op dit mo ment voorbarig is. Wij zijn voorstander van een realistisch oordeel over mogelijke overlast en wij hebben dus de mening om eerst daar te beginnen. Daarnaast zou ik willen zeggen, dat leert de ervaring in andere steden ook, dat de gemeente zich bereid heeft verklaard, instellingen overigens ook, om met de buurt te praten en een punt te creëren in de buurt om over overlast te praten en naar aanleiding van klachten ook daadwerkelijk wat te kunnen doen. Daar willen wij op korte termijn met omwonenden, zowel op de Zuidergrachtswal als op de andere plaatsen, over gaan spreken. Ik denk dat dat de beste remedie is om de overlast zoveel mogelijk in te perken en in ieder geval leefbaar en beheersbaar te hou den. Dat is het ene punt. Het andere punt is in feite de vraag aan de raad of de raad de procedure nog eens zou willen herzien. Ik heb ook al tijdens de informatieavond gezegd dat wij uitvoerig in een openbare commissievergadering en in een openbare raadsver gadering over de procedure hebben gesproken. Deze weg heb ben wij gekozen en wij hebben ook gemotiveerd waarom we dat hebben gedaan. Afgelopen week heeft de raad hier bij elkaar gezeten met de Perspectiefnota en de Algemene Beschouwingen en daarin, zonder dat het overigens als zodanig op de agen da stond in de term van een voorstel, hebben alle fracties

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 3