Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 10 juli 2000
noemt het college interne of externe verzelfstandiging van
de uitvoerende taken. Volgens de Commissie van de Rekening
kan niet met die mogelijke oplossing worden volstaan, die
wederom in eerste instantie een aanpassing van de structuur
betreft. Ook een in- of extern verzelfstandigde organisa
tie, die verantwoordelijk is voor een aantal samenhangende
uitvoerende gemeentelijke taken, zal zich geplaatst zien
voor genoemd dilemma. Kortom, over de organisatieontwikke
ling is wat de Commissie van de Rekening betreft het laats
te woord nog niet gezegd (maar dat zal het college allicht
niet verbazen)
Voorzitter, tijdens de raadsbehandeling van de Perspectief
nota is besloten de Commissie van de Rekening een jaarlijks
budget toe te kennen voor onafhankelijk onderzoek naar met
name de effectiviteit van gemeentelijk beleid. Ook over de
besteding van dat budget in het komend jaar zal de commis
sie zich buigen. Een eigen budget voor dergelijk onderzoek
ligt in de lijn van een sterkere controlerende functie van
de raad, hetgeen op zijn beurt alles te maken heeft met
meer of minder gewenste veranderingen in het functioneren
van de lokale democratie. Daarover spreekt de raad in sep
tember, tijdens een bijeenkomst, die het vervolg vormt op
De dag van de Raad"
Voorzitter, in mijn reactie namens de commissie ben ik met
name ingegaan op de onvolkomenheden van de jaarrekening.
Gelet op de omvang van die reactie mag duidelijk zijn dat
veel andere aspecten van de jaarrekening op instemming van
de commissie kunnen rekenen. Maar net zoals ongeluk een
veel interessanter onderwerp van beschouwing is dan geluk,
zo zijn ook de onvolkomenheden van een jaarrekening, zeker
met het oog op de toekomst, interessanter voor een reactie
in de raad dan een serie loftuitingen over wat allemaal dik
in orde is bevonden.
Namens de Commissie van de Rekening dank ik iedereen van
harte die een bijdrage heeft geleverd aan de jaarrekening
1999, het Verslag van Bevindingen, het jaarverslag en aan
de bijzonder fraaie publieksversie van dat jaarverslag.
De heer Bilker (weth.): Over de jaarrekening 1999 is het
rekeningsresultaat inderdaad positief en de vraag is inder
daad waarom er zo'n groot verschil optreedt tussen wat be
groot is en de uiteindelijke uitkomst. Gelukkig dan wel in
positieve zin deze keer. Maar de productenrekening kent nog
onvolkomenheden, nog niet overal vindt vastlegging van
prestaties plaats en waar wel prestaties worden vastgelegd
is de vertaling naar de financiële verslaglegging nog niet
overal optimaal. Ramen en verantwoorden van financiën is
één ding, maar dat in relatie brengen met ramen en verant
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 10 juli 2000
woorden van de prestaties en de analyse daarbij is een
tweede. Concern is nu begonnen met de discussie in het con-
trolleroverleg om de beste wijze van aanpak uit te zoeken,
ik duidde daar al op en de Commissie van de Rekening wordt
over de wijze van aanpak op de hoogte gehouden. Sturing is
inderdaad daarbij een belangrijk uitgangspunt. De raad moet
over informatie beschikken waarop gestuurd kan worden en
ook dit aspect wil het college graag met de raad blijvend
oppakken. Dus wat mevrouw Waanders hierover opmerkte is
volledig terecht. De relatie prestatiegegevens en financiën
moet worden geïntensiveerd, zodat de raad inzicht krijgt/
heeft waarom er afgeweken is van de begroting en op basis
daarvan over gegevens beschikt en daardoor feitelijk ook
beter kan sturen. Dat is de essentie.
Het college heeft inderdaad toegezegd alles op alles te
zetten om volgend jaar de jaarrekening gelijk met de Per
spectiefnota te behandelen, je zou zeggen dat ligt voor de
hand, zeker als verantwoording naar de Perspectiefnota en
zeker wat de totale afweging betreft van voorstellen nieuw
beleid, zodat de resultaatbestemming daarin mee wordt gewo
gen.
Een kleine maar niet onbelangrijke kanttekening moet ik
daar natuurlijk wel even bij maken. De voorbereidingen van
Perspectief - daar gaat het over - zeker ten aanzien van de
ombuigingen en nieuw beleid, beginnen al in een zeer vroeg
stadium en het rekeningsresultaat is dan nog niet bekend,
alleen een globale schatting wel natuurlijk. Maar op enig
moment zullen die trajecten dan bij elkaar moeten komen en
dus zal er sprake moeten zijn van een meer integrale afwe
ging en het college is dat zelf ook zeer zeker van oordeel
en van plan.
Het volgend punt aangeroerd in de Commissie van de Rekening
en nu door mevrouw Waanders, is het achterstallig onder
houd. Zowel door de motie van de PvdA-fractie bij Perspec
tief als wel de opmerking van de accountant daarover, voor
al ook door de ontwikkelingen die wij zelf ook vaststellen,
het gaat om grote risico's en als daar geen beleid op wordt
gezet, dan worden de risico's nog groter. Als wij het heb
ben over regulier onderhoud, liggen daar inmiddels beleids
uitgangspunten/uitspraken door middel van de rapportage BOR
in Beeld, hier gaat het om het achterstallig onderhoud en
ook daar ligt inmiddels een rapportage van klaar. Het col
lege zoekt nu naar een mogelijkheid om voorstellen te ont
wikkelen waarin sprake is om structureel beleid te formule
ren met de daarbij behorende middelen om zeker de eerste
vier a vijf jaar de grootste posten van achterstallig on
derhoud weg te werken en wat daar nog over heen komt te in
ventariseren, welke calamiteiten er zich nu voordoen. Dus
zowel achterstallig onderhoud structureel als kijken naar
calamiteiten op de korte termijn en daar dus een voorstel