Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 10 juli 2000 noemt het college interne of externe verzelfstandiging van de uitvoerende taken. Volgens de Commissie van de Rekening kan niet met die mogelijke oplossing worden volstaan, die wederom in eerste instantie een aanpassing van de structuur betreft. Ook een in- of extern verzelfstandigde organisa tie, die verantwoordelijk is voor een aantal samenhangende uitvoerende gemeentelijke taken, zal zich geplaatst zien voor genoemd dilemma. Kortom, over de organisatieontwikke ling is wat de Commissie van de Rekening betreft het laats te woord nog niet gezegd (maar dat zal het college allicht niet verbazen) Voorzitter, tijdens de raadsbehandeling van de Perspectief nota is besloten de Commissie van de Rekening een jaarlijks budget toe te kennen voor onafhankelijk onderzoek naar met name de effectiviteit van gemeentelijk beleid. Ook over de besteding van dat budget in het komend jaar zal de commis sie zich buigen. Een eigen budget voor dergelijk onderzoek ligt in de lijn van een sterkere controlerende functie van de raad, hetgeen op zijn beurt alles te maken heeft met meer of minder gewenste veranderingen in het functioneren van de lokale democratie. Daarover spreekt de raad in sep tember, tijdens een bijeenkomst, die het vervolg vormt op De dag van de Raad" Voorzitter, in mijn reactie namens de commissie ben ik met name ingegaan op de onvolkomenheden van de jaarrekening. Gelet op de omvang van die reactie mag duidelijk zijn dat veel andere aspecten van de jaarrekening op instemming van de commissie kunnen rekenen. Maar net zoals ongeluk een veel interessanter onderwerp van beschouwing is dan geluk, zo zijn ook de onvolkomenheden van een jaarrekening, zeker met het oog op de toekomst, interessanter voor een reactie in de raad dan een serie loftuitingen over wat allemaal dik in orde is bevonden. Namens de Commissie van de Rekening dank ik iedereen van harte die een bijdrage heeft geleverd aan de jaarrekening 1999, het Verslag van Bevindingen, het jaarverslag en aan de bijzonder fraaie publieksversie van dat jaarverslag. De heer Bilker (weth.): Over de jaarrekening 1999 is het rekeningsresultaat inderdaad positief en de vraag is inder daad waarom er zo'n groot verschil optreedt tussen wat be groot is en de uiteindelijke uitkomst. Gelukkig dan wel in positieve zin deze keer. Maar de productenrekening kent nog onvolkomenheden, nog niet overal vindt vastlegging van prestaties plaats en waar wel prestaties worden vastgelegd is de vertaling naar de financiële verslaglegging nog niet overal optimaal. Ramen en verantwoorden van financiën is één ding, maar dat in relatie brengen met ramen en verant Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 10 juli 2000 woorden van de prestaties en de analyse daarbij is een tweede. Concern is nu begonnen met de discussie in het con- trolleroverleg om de beste wijze van aanpak uit te zoeken, ik duidde daar al op en de Commissie van de Rekening wordt over de wijze van aanpak op de hoogte gehouden. Sturing is inderdaad daarbij een belangrijk uitgangspunt. De raad moet over informatie beschikken waarop gestuurd kan worden en ook dit aspect wil het college graag met de raad blijvend oppakken. Dus wat mevrouw Waanders hierover opmerkte is volledig terecht. De relatie prestatiegegevens en financiën moet worden geïntensiveerd, zodat de raad inzicht krijgt/ heeft waarom er afgeweken is van de begroting en op basis daarvan over gegevens beschikt en daardoor feitelijk ook beter kan sturen. Dat is de essentie. Het college heeft inderdaad toegezegd alles op alles te zetten om volgend jaar de jaarrekening gelijk met de Per spectiefnota te behandelen, je zou zeggen dat ligt voor de hand, zeker als verantwoording naar de Perspectiefnota en zeker wat de totale afweging betreft van voorstellen nieuw beleid, zodat de resultaatbestemming daarin mee wordt gewo gen. Een kleine maar niet onbelangrijke kanttekening moet ik daar natuurlijk wel even bij maken. De voorbereidingen van Perspectief - daar gaat het over - zeker ten aanzien van de ombuigingen en nieuw beleid, beginnen al in een zeer vroeg stadium en het rekeningsresultaat is dan nog niet bekend, alleen een globale schatting wel natuurlijk. Maar op enig moment zullen die trajecten dan bij elkaar moeten komen en dus zal er sprake moeten zijn van een meer integrale afwe ging en het college is dat zelf ook zeer zeker van oordeel en van plan. Het volgend punt aangeroerd in de Commissie van de Rekening en nu door mevrouw Waanders, is het achterstallig onder houd. Zowel door de motie van de PvdA-fractie bij Perspec tief als wel de opmerking van de accountant daarover, voor al ook door de ontwikkelingen die wij zelf ook vaststellen, het gaat om grote risico's en als daar geen beleid op wordt gezet, dan worden de risico's nog groter. Als wij het heb ben over regulier onderhoud, liggen daar inmiddels beleids uitgangspunten/uitspraken door middel van de rapportage BOR in Beeld, hier gaat het om het achterstallig onderhoud en ook daar ligt inmiddels een rapportage van klaar. Het col lege zoekt nu naar een mogelijkheid om voorstellen te ont wikkelen waarin sprake is om structureel beleid te formule ren met de daarbij behorende middelen om zeker de eerste vier a vijf jaar de grootste posten van achterstallig on derhoud weg te werken en wat daar nog over heen komt te in ventariseren, welke calamiteiten er zich nu voordoen. Dus zowel achterstallig onderhoud structureel als kijken naar calamiteiten op de korte termijn en daar dus een voorstel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 16