Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 10 juli 2000 regeling moet komen om eventuele klachten op te vangen. Ik sluit me wat dat betreft aan bij het betoog van de heer Van Olffen en wacht de reactie van de wethouder af. De heer Roekiman: In de commissievergadering Welzijn hebben wij aangegeven op hoofdlijnen akkoord te gaan met het voor liggende voorstel. Op zich een prima voorstel. Eén punt dat we ter discussie hebben gesteld was dat het Stipejild, de vergoeding dus, wordt gekoppeld aan een trajectplan. Wij hebben aangegeven dat wij dit bijzonder jammer vinden, om dat ook mensen die behoren tot de langdurige werkzoekenden, in tijden van nu, ook zonder een trajectplan, werk kunnen krijgen of vinden, terwijl deze groep mensen een vergoeding nodig heeft om een start te maken naar een nieuwe baan. Er was in de Commissie Welzijn geen steun voor ons verzoek om ook voor deze groep een Stipejild toe te kennen. Dit brengt mij nu tot de volgende vraag. Ik zou het college willen vragen of voor deze groep bijzondere bijstand mogelijk kan zijn. Ik hoor het graag van het college. Mevrouw Hafkamp: In de commissie is lang en breed gepraat over het Stipejild, als onderdeel van de aanpassing van het subsidiebeleid, wat overigens iedereen zijn instemming had. Ik begrijp ook uit de reactie opnieuw van onder andere de PvdA-fractie dat het een prima voorstel is. De discussie spitste zich toen ook op de bezwaar- en beroepsprocedure Ik wil nu nogmaals benadrukken waar het hier om gaat. Het Sti pejild, het persoonsgebonden budget, maakt onderdeel uit van de kosten van het traject. Met behulp van Sociale Zaken wordt afgesproken welke cliënt in aanmerking komt voor een traject. Dat is de formele lijn. De trajecten worden uitge voerd door reïntegratiebedrijven. We hebben, als ik het me goed weet te herinneren, met een zestal reïntegratiebedrij ven contracten afgesloten. Maatwerk, zoals u weet hebben zij veel mensen begeleid naar vrijwilligerswerk of een an dere vorm van sociale activering of naar regulier betaald werk, heeft aangegeven dat mensen juist dan tegen kosten aanlopen waar zij niet een vergoeding voor kunnen krijgen. Voorts duurt het allemaal veel te lang als je dat via de bijzondere bijstand zou moeten aanvragen. Dat is de reden geweest om dit Stipejild in te voeren, om mensen direct de kosten die zij maken te kunnen vergoeden. Het is uiteraard vanuit een positieve insteek gedaan. Namelijk om ervoor te zorgen dat de belemmeringen, die mensen ervaren wanneer ze weer aan de slag willen gaan, zo snel mogelijk uit de weg geholpen kunnen worden. Het kan gaan om het aanschaffen van een fiets of een computer om thuis verder te kunnen oefenen voor een computercursus, kappers- of kledingkosten enz. Het zijn kosten die direct gemaakt worden en waarvan het het prettigst is als er direct een mogelijkheid voorhanden is om deze te vergoeden. Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 10 juli 2000 Wij hebben er bewust voor gekozen om reïntegratiebedrijven zo vrij mogelijk te laten in het vergoeden van die kosten. Wij hebben er dus voor gekozen geen criteria vast te leggen welke kosten nu wel en welke kosten nu niet voor vergoeding in aanmerking komen. Juist om zo vrij mogelijk daarin te kunnen handelen, zodat het reïntegratiebedrijfde consu lent die degene begeleidt in een traject, in overleg met de cliënt kan kijken welke kosten er zijn en waar die vergoe ding dus voor nodig is. Het Stipejild wordt heel duidelijk ingezet voor een hele specifieke doelgroep, mensen die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Voor mensen die in fase 4 zitten is er een bedrag van f 1.000,- uitgetrokken wat over minimaal twee jaar verspreid uitgegeven kan worden. Voor mensen die een kortere afstand hebben is het bedrag f 500,-. De gemeente Leeuwarden heeft besloten de trajecten uit te besteden aan reïntegratiebedrijven en dat Stipejild maakt daar gewoon deel van uit. Ik wil toch nogmaals benadrukken dat een traject altijd afgesproken wordt samen met de cli ënt. Dus als er een traject wordt bedacht dat voor een cli ënt niet passend is, dan zal dat ook op die manier nooit uitgevoerd worden. Dit geldt natuurlijk ook voor de kosten die er gemaakt worden. Er zal altijd in overleg met de cli ënt naar gekeken worden. De cliënt geeft ook aan wat de mo gelijkheden zijn en dat die middelen ervoor zijn, dat moge duidelijk zijn. Ik heb in de commissie voorgesteld, en dat voorstel wil ik hier dan ook nog een keer aan de orde stel len, dat als wij hier vanavond tot besluitvorming over kun nen gaan, dit per 1 september a.s. in zal gaan. Ik heb in de commissie voorgesteld om eind dit jaar te rapporteren over de stand van zaken. Dan hebben we er 3 a 4 maanden mee kunnen werken. Dan kunnen we ervaren hoe het gaat met het Stipejild. Er zijn heel duidelijk afspraken gemaakt met de reïntegratiebedrijven, zodat zij ook opdracht van ons krij gen dat bij afwijzing van dit Stipejild, zij ook de reden hiervan aan ons moeten rapporteren, zodat er zonodig inge grepen kan worden. Maar ik zou toch nu eerst ook eerst de ervaringen willen geven aan de reïntegratiebedrijven om hier nu mee te gaan werken. Juist omdat het vanuit de prak tijk is ontstaan en ga nu ook eens verder in deze praktijk te gaan met de grote groep waar we het hier over hebben. Dit was naar aanleiding van de vraag van de PvdA- en de SP- fractie De heer Roekiman maakte nog een opmerking die hij ook in de commissie gemaakt heeft. Het Stipejild is inderdaad gekop peld aan het trajectplan en dat is ook de groep mensen waar wij contact mee hebben; de mensen die via Sociale Zaken op het traject gezet worden. Het is niet doenlijk om voor men sen die in fase 4 zitten, die uit zichzelf weer aan het werk komen, ook een onkostenvergoeding te gaan betalen. Dat is in feite ook niet te achterhalen. Bovendien krijg je dan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 6