Blad 2 Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2000 Te behandelen: Punt omschrijving bijlage blz. 1 Vragenhalfuurtje voor burgers. 2 2 Vragenhalfuurtje voor raadsleden. 2 3 Vaststellen van het verslag van de raadsvergadering van 15 mei 2000. 8 4 Mededelingen. 8 5 Het nemen van een voorbereidingsbesluit ex. art. 21 van de Wet op de RO voor het gebied aan de Oostergoweg/het Agoraplein ten behoeve van de nieuwbouw van een kantoorgebouw van ACERA accountants en raadgevers. 126 9 6 Vaststelling van de richtlijnen voor het milieu-effectrapport Leeuwarden-Zuid 127 9 7 Overdracht van taken en bevoegdheden op grond van de Wet bodembescherming van de provincie Fryslan naar de gemeente Leeu warden. 125 9 8 Verwerving en vervreemding van diverse onroerende zaken. 124 9 9 Voorwaarden Stadsconvenant Leeuwarden - Benchmark lokaal ondernemersklimaat - Jeugdcriminaliteit. 129 9 10 Wijzigen van de concernbegroting voor het dienstjaar 2000. 128 9 De Voorzitter: Ik open de vergadering. Er is bericht van verhindering binnengekomen van mevrouw Uiterwijk Winkel, de heer Zwart en de heer De Jong. Punt 1 Er wordt geen gebruik gemaakt van het Vragenhalfuurtje voor burgers Punt 2 De Voorzitter: Aan de orde is het Vragenhalfuurtje voor raadsleden Mevrouw Van Ulzen: Zoals u weet is er vanaf het Schavernek als je rechtsaf wil een bord dat aangeeft dat het verboden is in te rijden op de Nieuwestad. Je mag daar alleen - dan heb ik het over mensen met een invalidenparkeerkaart - komen tussen 9.00 en 12.00 uur. Voor de rest moet je je Blad 3 Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2000 plaats weten en thuis blijven. Daar wordt toch de bewe gingsvrijheid, voor met name mensen die afhankelijk zijn van hun auto, erg ingeperkt. Je moet heel goed de dag van te voren bedenken of je eventueel 's morgens iets moet doen, anders kan het niet meer. Ik zou u willen verzoeken om in ieder geval te heroverwegen dat mensen met een inva lidenparkeerkaart iets meer bewegingsvrijheid krijgen. De heer Den Oudsten (weth.): Dat is een punt wat via een andere weg ook al bij mij gekomen is. Ik hoor klachten uit de hoek van mensen die invalide zijn, die een eigen auto hebben en zo'n parkeerkaartEr is overigens wel een aantal extra parkeerplaatsen voor deze categorie bezoekers in het centrum gekomen. Blijkbaar zijn die plaatsen heel lastig te vinden. Bijvoorbeeld op het parkeerdek bij het Zaailand zijn een aantal van die plaatsen. Om nu gelijk te zeggen dat we willen overwegen om extra plaatsen aan te leggen bijvoorbeeld of om meer parkeermogelijkheden te realiseren, gaat mij wel wat ver. Ik zie ook tegelijkertijd het pro bleem. Als we zo afspreken dat wij in overweging nemen om een oplossing te zoeken voor de blijkbaar door mevrouw Van Ulzen gesignaleerde beperkte bewegingsvrijheid. (Mevrouw Van Ulzen: Maar ik vraag niet om meer parkeerplaatsen wethouderIk vraag alleen voor de mensen die daar moeten zijn, dat ze daar mogen komen en stoppen en uitstappen Want het probleem voor mensen met een invalidenparkeer kaart, dat is u misschien ontgaan, is het feit dat ze niet kunnen lopen, al zijn er 86 plaatsen op het parkeerdek.) Ik praat over de categorie mensen met een autootje en een invalidenparkeerplaats. Mevrouw Van Ulzen praat over een categorie mensen die niet kan lopen en die gehaald en ge bracht moeten worden. (Mevrouw Van Ulzen: Die ergens moeten zijn 's middags in de stad. Dat antwoord van de ambtenaar stond ook in het Friesch Dagblad. Ik spreek geen Grieks, ik spreek geen Spaans, het is toch heel duidelijk waar het om gaat?) Als ik dan de tweede ben die het niet goed begrijpt, dan moet mevrouw Van Ulzen toch mogelijk kunnen bedenken dat zij haar vraag misschien niet helder formuleertLaten we eens kijken wat we er aan kunnen doen. Mevrouw Van Ulzen komt met een verhaal voor de commissie en dan kan er alsnog op worden gereageerd. De heer Van Mourik: In het kader van de discussie over de 5e nota Ruimtelijke Ordening is het begrip netwerkstad ge ïntroduceerd. Het gaat om steden die nauw op elkaar zijn aangewezen en daarbij de vorm aannemen van een netwerk. De kern hierbij is dat niet ieder deel van het netwerk een compleet aanbod van functies en voorzieningen hoeft te hebben, maar dat er een samenhangende ontwikkeling voor het gehele gebied wordt nagestreefd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 2