Blad 6 Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2000 moeten die stad vorm gaan geven. Er staan veel belangen op het spel. Ook daar hebben we overeenstemming over. Er is geen verschil van mening. U heeft ook de interviews gehoord van het dagelijks bestuur van de provincie, we zetten dat met kracht door. Wat, zegt mevrouw Waanders, als wij niet de status krijgen van het stedelijk netwerk. Ik kan niet in de toekomst kij ken. Ik kan volstrekt niet voorspellen hoe de discussie afloopt. Ik kan niet voorspellen of Pronk toch alsnog meer dere samenhang van steden tot stedelijk netwerk toelaat. Dat moeten we afwachten. Eén ding is duidelijk, wij blijven hameren op onze positie, die we met kracht de afgelopen jaren hebben vormgegeven. Met een geweldige economische opdracht voor die werkgelegenheid hier in het Noorden, hier in Fryslan, hier in Leeuwarden. Dat staat buiten kijf. We kunnen dat met gegevens onderbouwen. Ook het Kompas van het Noorden laat er volstrekt geen onduidelijkheid over. Dat is vastgesteld. Daar zijn de posities bepaald. Het is alleen jammer dat dat stabiele beeld, wat toen is neergezet, op grond van onze status stedelijk knooppunt, op dit moment wat rammelt. We gaan met kracht door. We zullen u op de hoogte blijven houden en met u in de commissie ook gaan praten over de te volgen strategie. De heer Sluiter: *Opknapbuurt stad fors duurder'was de kop boven een artikel in het Friesch Dagblad van 4 septem ber jl. Een verhaal waaruit moest blijken dat de eerste fase van de herinrichting van de binnenstad zo'n acht ton duurder is geworden. Ik heb daar een aantal vragen bij. Wat is er waar van deze berichten? Wie, als er sprake is van een overschrijding, is er verant woordelijk voor dat er zulke grote partijen afgekeurde stenen op de Hemrik liggen opgeslagen? Is dat de leveran cier of is dat de gemeente? Er is namelijk sprake van dat daar erg veel stenen lagen. Wie is er verantwoordelijk voor dat de aannemer niet tevre den is met het werk dat hij heeft geleverd. Is dat de aan nemer of is dat de gemeente? Kan duidelijk worden hoe de financiële stand van zaken momenteel is en wat eventueel de mogelijkheden zijn om extra kosten op leveranciers en uitvoerders te verhalen? De heer Den Oudsten (weth.): Dit artikel heeft al een week geleden in de krant gestaan. Het artikel klopt niet. Maar er is wel wat aan de hand. De journalist van het Friesch Dagblad heeft natuurlijk niet helemaal dingen uit zijn duim zitten zuigen. Maar de samenhang in dit artikel deugt niet. Wat deugt er niet? Dat is dat er wordt verondersteld dat er een overschrijding van acht ton dreigt op het budget wat de Blad 7 Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2000 raad ter beschikking heeft gesteld aan het college om die eerste fase herinrichting voor elkaar te maken. Dat is niet correct. Want het budget zal als gevolg hiervan niet over schreden worden. Wat wel klopt, is dat er in de afgelopen periode een situa tie is geweest waarbij gaande de vordering van het werk meer- en minderwerk is geweest. Wij hebben een aantal mee vallers gehad bij aanbestedingen. Wij hebben ook een paar tegenvallers gehad in relatie tot die stenen. Dat betekent dat er dus ook meerwerk is gedaan door de aannemer. Er is bijvoorbeeld een pijp bijna ingezakt en gerestaureerd. Daar is extra zand voor aangevoerd. Er zijn andere bestratingen op de pijpen neergelegd dan oorspronkelijk in de ramingen waren opgenomen. Dat is mede ook op verzoek van de commis sie gebeurd. De Wirdumerdijk is twee dagen nadat die is aangelegd weer voor een deel kapot gereden. Die moest her steld worden. Dat zijn allemaal meerwerkposten die bij die aannemer aan de orde waren. Tegelijkertijd, als je ziet hoe het patroon van de klachten verloopt, dan ziet dat er als volgt uit. De gemeente heeft de eerste partij, dat is ongeveer eender de van de totale partijstenen besteld en daar een deel van afgekeurd. Dat afgekeurde deel staat opgeslagen. De andere delen zijn geaccepteerd door de aannemer, die heeft het ook neergelegd. Voor het overige is de aannemer zelf verantwoordelijk voor het bestellen, het keuren en dus ook het goedkeuren van de stenen, die hij zelf heeft gelegd. De gemeente heeft overi gens de eerste oplevering gedaan samen met een onafhanke lijk deskundige om een objectief beeld te krijgen van of ze hier goed werk hebben geleverd of niet. Er is een lijst uitgekomen. Op grond daarvan is de bestrating afgekeurd, waar de aannemer zelf volledig verantwoordelijk voor is. De aannemer klaagt over het stukje bestrating wat gebeurd is met de stenen waar de gemeente verantwoordelijk voor is. U merkt dat er over en weer nog een aantal geschillen leeft, dat zal er in de komende maanden wel uitkomen. Dat de aan nemer niet tevreden is, komt omdat de klus die hij heeft aangenomen, hij niet op een goede manier heeft uitgevoerd, althans naar oordeel van de gemeente. Dat is niet de ver antwoordelijkheid van de gemeente, dat is de verantwoorde lijkheid van de aannemer. Het is toch een klus waarbij de aannemer niet alleen verantwoordelijk is voor het leggen, maar ook voor een belangrijk deel voor het bestellen en het accepteren van het materiaal, dat hij heeft gelegd. De financiële stand van zaken kunt u uiteraard elk moment krijgen. Over een maand of twee komt de budgetaanvraag voor 2001, u krijgt die budgetaanvraag samen met een afrekening over 2000. Het mag eerder als de raad dat wilt, maar ik denk dat dat het moment is waarop de raad - het gaat niet alleen om het conflict met de aannemer - een oordeel kan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 4