Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2000 ben we gezegd. Dan kun je als burger informatie via een systeem krijgen. Dit was een aantal jaren niet aan de orde. Dat willen we nu, maar dat kost wel allemaal geld. De dis cussies hebben we in stukjes en beetjes wel gehad en ge voerd We wisten dat het bedrag van f 566.500,- niet voldoende zou zijn. Ik heb dat hier gezegd. Toen heeft u geroepen, wees dan duidelijk in wat het wel kost. Vervolgens constateren we, dat is de andere kant van de zaak, dat er een aantal noodzakelijke ingrepen in die stadshal niet heeft plaatsgevonden, omdat je niet gaat verbouwen, alvorens je aan het klimaat en de akoestiek gaat werken. Dus een aantal zaken is opgeschort. Vervolgens wil je het mooi en gefaseerd uitvoeren, komt het naar voren en willen we graag gebruik maken van de budgetten die er nog zijn. Dat is niet de techniek, zoals we die met elkaar hebben afgesproken. Ook de wethouder heeft daarop gewezen in het college, dat is waar. Alleen we zitten met de opga ve, die trein kunnen we niet meer stoppen. We moeten weten hoeveel het kost. Noodzakelijke voorzieningen om mensen daar te laten werken, zonder dat ze na drie dagen ziek worden van de tocht, moeten gebeuren. Kortom wij halen het nu van de agenda. Dat betekent een discussie in de commissie. Op een rijtje geïnventariseerd wat voor zaken zijn er noodzakelijk om mensen te laten werken. De automatiseringsgegevensdie wel in brokstukken zijn neergelegd, maar nooit in overzichtelijke notitie, uitwerken. Op een rijtje zetten welke budgetten er tegen over staan. Eind oktober gaan we echt verbouwen. Ik wil zo spoedig mogelijk in de commissie die discussie hebben. Ik vraag de heer Jacobse om afhankelijk van die discussie zijn verzoek om de Rekeningcommissie er bij te betrekken afhan kelijk te laten zijn van die discussie. De heer Jacobse: U heeft al duidelijk aangegeven dat het om een uiterst complexe zaak gaat. Het gaat om een proces dat enige jaren heeft gelopen, waarbij er allerlei ontwikkelin gen zijn geweest, waarbij er allerlei momenten zijn geweest waarop beslissingen door het college en anderen zijn geno men over voortgang, over bepaalde wijzigingen in concepten e.d. Wij hebben het ook over de effectiviteit van de bud getten, die tot op heden zijn ingezet. Want waar onduide lijkheid heerst, worden vaak uitgaven gedaan waarvan je later zegt, hadden we die kant wel uit gemoeten, gaan we alsnog een andere kant uit. Dan is er een gedeelte aan geld en middelen en tijd verspild. Het gaat er om waar je met zo'n Gemeentewinkel naar toe wilt. Dat betekent dat er meerdere kanten aan de zaak zitten. Een beleidsmatige kant, maar ook een controlerende kant van hoe het proces tot op heden is gegaan. Vandaar dat wij met name gedacht hebben Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 11 september 2000 aan de Commissie voor de Rekening om dat proces eens door te nemen. Hoe is het gekomen dat aan het begin niet is doorzien wat voor processen er achteraan zouden komen en wat voor bud getten er allemaal nodig zouden zijn geweest? Waar is het misgelopen, waar is het tijdsverlies ontstaan? Hoe kunnen we dat in de toekomst voorkomen? Nou noem ik zo maar een aantal dingen op. Het zal duidelijk zijn dat de Commissie Bestuur en Middelen daar gewoon geen tijd voor heeft, is ook niet de aangewezen commissie. Dus ik kan mij goed voor stellen dat u een voorstel doet richting Commissie Bestuur en Middelen, zo van die kant willen wij uit met de Gemeen tewinkel, maar ik kan mij toch ook goed voorstellen, dat u in overleg treedt met de Commissie voor de Rekening om te zeggen van: willen jullie dat proces van hoe dat tot op heden is gegaan nog eens onder de loep nemen en kijken wat wij daar uit kunnen leren? Want daarvoor hebben wij die Commissie voor de Rekening. Mijn fractie zou die daar ook graag voor benutten. Ik heb er alle begrip voor dat bepaal de partijen zeggen: moet dat nou wel. De Voorzitter: De vraag van de Rekeningcommissie is voor de raad. Dus ik wil graag van u uitsluitsel wat u daar van vindt. Mijn opstelling is: u kunt alles ter inzage krijgen. Dat wil zeggen het concept, zoals u dat zelf geaccordeerd heeft. Het budget wat er voor stond met gesproken woord, waar al gezegd is dat is wat te krap, ik geloof dat u het zelf ook gezegd heeft. Ik wil inzichtelijk maken aan de Commissie Bestuur en Middelen welke budgetten gebruikt worden en waarvoor. Als u zegt: dat is niet voldoende, daar is niet voldoende tijd voor, dan maken wij er tijd voor in de Commissie Bestuur en Middelen. Het is een vraag aan de raad en ik hoor graag van de raad of die dit een voldoende antwoord vindt van mij of toch in één keer wil verdergaan. Nogmaals, ik heb niets te verbloemen, dus op zich openheid van zaken, dat kan volgens mij ook via de Commissie Bestuur en Middelen. De heer Roekiman: U haalt het van de agenda procedureel, dat lijkt mij ook heel helder. De heer Jacobse houdt zijn amendement aan totdat dit punt weer aan de orde is. Het gaat van de agenda, dus is dat wat mij betreft niet meer opportuun. De Voorzitter: Zo is het formeel, maar om het nou geen onderonsje tussen de heer Jacobse en mijzelf te laten zijn, hecht ik eraan dat de raad dat vindt. Wie vindt dat het in de Commissie van de Rekening moet? Alleen de fracties van de heer Jacobse en de heer Stoker, de anderen niet. Het gaat van de agenda.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 7