Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 16 oktober 2000
afschrijving, gaan we kapitaliseren. Dit houdt wel in dat
je dat bedrag al moet bezuinigen. Je hebt anderszins het
bedrag waar je het nu aan besteedt, dat is voor eenmalige
investeringen, dat kan je in de discussie betrekken. Het is
een pragmatische, maar werkbare oplossing.
Zowel de heer Drewel als de heer Ten Hoeve en ook anderen
hebben een opmerking gemaakt over de Kanjerregeling Rijks-
monumentendienst, hoe die besprekingen zijn gelopen. We
hebben in september de eerste bespreking gehad. Eind novem
ber moet er een begin gemaakt worden. Dat zal gebeuren op
de Vismarktpijp, maar dat liep al. Dat is niet zo problema
tisch, dat kan. Als we alles aanleveren op tijd en ook de
dekking aangeven, dan kan worden begonnen. Er wordt begin
volgend jaar een definitief besluit genomen door Rijksmonu-
mentendienst of er sprake is van een extra subsidie in het
kader van de Kanjerregeling. Maar u weet dat er ook andere
grote projecten zijn ingediend in het kader van de Kanjer
regeling
De heer Ten Hoeve heeft gevraagd of het niet anders kan,
hij heeft dat ook in de commissie ook gevraagd. Er moet
eigenlijk een heel plan liggen. Hij zegt: er zijn twee
voorbeelden te noemen uit het verleden, De Brol en de Kel
ders. Hoe is het daar gegaan? Er is toen totaal gerestau
reerd
Er is bij De Kelders eigenlijk niet als zodanig gerestau
reerd. Er is een nieuwe constructie in gekomen. Die con
structie bevalt eigenlijk helemaal niet, wel als ondersteu
ning onder de winkels, maar op De Kelders zelf is die een
beetje zwak. Daar komt niet zoveel verkeer, dat is absoluut
de bedoeling niet. Maar die betonnen constructie heeft niet
het eeuwige leven. Als we toch willen kiezen voor weer
herstel van het monument, dan pakken we het in één keer
aan. Dan krijg je een nieuwe betonnen constructie met de
stenen in de vorm van de monumentenvoorwaardenDat is het
antwoord op De Brol en Kelders
Het verkeer, u weet het beleid ten aanzien van de binnen
stad. Dit is een constructie, als we het hebben over beton-
dikte van 40 of 70, maakt dat voor de prijs op het totaal
heel weinig uit. Dat wordt niet een grote bezuinigingspost.
Dan kiest het college duidelijk voor een dikkere construc
tie. Je zit op een afschrijvingstermijn van 30 jaar. Je
gaat er vanuit dat het veel langer duurt. We kunnen niet
overzien wat er in de toekomst gebeurt. Bovendien je zal
altijd ruimte moeten hebben voor bijvoorbeeld verhuiswagens
of marktwagens of noem maar op. We willen daarin geen ri
sico's lopen. Als het dan toch niet zoveel uitmaakt in de
prijs, dan moet je het goed doen.
Nu over de second opinion. We hebben in eerste instantie de
Grontmij gevraagd om dit te beoordelen. Waar hebben we het