Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 16 oktober 2000 dit is een moeilijke klant, dit wordt ons te duur, dus die slaan wij maar over. Maar vanavond hebben wij het met name over het werkmodel als richtsnoer. Wij nemen dit werkmodel als richtsnoer aan als een werkbare mogelijkheid. Wij zullen in de toekomst moeten zien of het inderdaad dat resultaat oplevert wat wij er van verwachten. De heer Roekiman: In de Commissie Welzijn heeft mijn frac tie het nodige gezegd over het vernieuwingsproces Lokaal Sociaal Beleid. Op zich kunnen we vanavond hier kort over zijn. De grondhouding van de PAL/GroenLinks-fractie met betrekking tot het voorliggend voorstel is positief. De ontwikkeling zullen wij op de voet blijven volgen en daar waar nodig sturend in zijn. In de Commissie Welzijn hebben wij aangegeven dat de benaming hoofdaannemer onderaan even een punt van zorg is en daarmee de nodige aandacht zou moeten blijven hebben. In de memorie van toelichting wordt op pagina 4 nader uitleg gegeven en is aangegeven hoe dit er in de praktijk mogelijk uit komt te zien. Een hoofdaan nemer wordt verantwoordelijk gemaakt voor het inrichten en uitvoeren van resultaatgerichte maatwerktrajecten. Een hoofdaannemer moet vervolgens zich volledig richten op het resultaat en beperkt zich uitvoerig tot de eigen kernacti viteiten en koopt noodzakelijk deskundigheid in bij instel lingen. Daarvoor put zo'n hoofdaannemer uit het aanbod van activiteiten dat kan worden geleverd door bestaande basis voorzieningen Voorzitter, een mond vol en het klinkt op zich ook heel goed. Maar ik vraag mij af of de gemeente hiermee niet een deel van de regietaak juist kwijt zal raken aan een organi satie, die zich hoofdaannemer mag noemen. De vraag is ver volgens of deze benaderingswijze niet onbedoelde effecten zal hebben. De vraag is ook hoe ga je de inkoop regelen en op grond waarvan bepaal je prijs en kwaliteit. Als blijkt dat een persoon terecht moet bij meerdere onderaannemers en dat zou dan vanuit de bestaande basisvoorziening moeten komen, omdat de hoofdaannemers zich ook slechts moeten beperken tot de kernactiviteiten. Dergelijke praktijksituatie is in de regel moeilijk stuurbaar en meetbaar te maken. Mensen in een achterstandsituatie hebben veelal te maken met meervou dige probleemvragen. Dan is de vraag ook: hoe denkt de wethouder dit vervolgens te gaan aanpakken? Ik kan mij voorstellen dat op dit alles niet direct een antwoord gegeven kan worden. Toch roept de rol van hoofd aannemer in ieder geval bij mij de nodige vragen op. In de Commissie Welzijn hebben wij de vraag gesteld aan de wethouder of het vouchersysteem niet een goed instrument is om mensen in staat te stellen zelf een keuze te maken in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 26