Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 16 oktober 2000
Een ander punt voor de D66-fractie is dat wij denken wan
neer de raad moet gaan definiëren tot hoever wij willen
gaan om mensen met trajecten te helpen om weer op weg te
komen, er afspraken gemaakt moeten worden. Op een gegeven
moment houdt het op. Mensen kunnen 4, 5 tot 10 keer bij
voorbeeld in een traject van Maatwerk zitten, uiteindelijk
zullen ze, als het niet lukt, bij DSW-achtige voorzieningen
terechtkomen. Daar moeten ook afspraken over gemaakt wor
den. Dat zijn harde afspraken, maar die moeten wel gemaakt
worden. Die moeten ook in de raad gemaakt worden.
Daarnaast is voor ons een punt van zorg dat we grip moeten
zien te houden op doorsluisorganisatiesIk heb het woord
'doorsluisorganisaties' gebruikt, waar in de stukken bij
voorbeeld staat 'hoofdaannemer'Wij hebben op dit moment
een doorsluisorganisatie in de vorm van Werkwijzer op een
bepaald terrein. Wij hebben ook een doorsluisorganisatie
zoals Maatwerk. Wij zouden graag zien dat aan de hand van
een evaluatie van deze twee clubs wordt nagegaan wat het
succes is en wat werkelijke het rendement is van deze orga
nisaties, in hoeverre de raad daar grip op kan houden. Met
name wat betreft de kwaliteit van de uitvoering. We hebben
in de commissie om doorlichting van Werkwijzer gevraagd.
Juist om kijk te krijgen op hoe je in de praktijk met der
gelijke doorsluisorganisaties om moet gaan. Volgende week
hebben wij in de Commissie Welzijn de implementatie van de
taakstelling. Het wordt steeds gerichter en steeds prakti
scher. Voordat wij zo ver gaan, willen we inderdaad de
evaluatie van die twee organisaties op tafel hebben. Ik wil
de wethouder vragen daar een antwoord op te geven.
Verder hadden wij gevraagd om een verklarende woordenlijst.
Met name wat betreft casemanager, casemanagement, home-
coach, hoofdaannemer etc. Ik begrijp dat dit straks in een
nieuw jargon onder het begrippenkader te definiëren valt.
Wij wachten dus nog op de verklarende woordenlijst.
De heer Van der Brug: De vragen, die in de commissie waren
gesteld, zijn naar mijn mening door de wethouder voldoende
beantwoord. Nu is bovendien de memorie van toelichting
verschenen, welke ook probeert veel onduidelijkheid op te
helderen. Het is natuurlijk onmogelijk om alle risico's af
te dekken. Niemand kan weten of in de toekomst de economie
op deze manier blijft doorbloeien. Er blijven zaken over
die 'tricky' zijn. De wethouder heeft in de commissie ge
zegd dat de concrete uitvoering stap voor stap wordt uitge
werkt en wordt besproken met de commissie en de instellin
gen. In de toekomst zullen er continue nieuwe politieke
discussies gevoerd moeten worden en soms bijstellingen
worden gemaakt.