Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
nen afleveren. Wij willen graag een beleid dat er op ge
richt om graffiti in goede banen te leiden door meer legale
wanden te creëren, ook in de binnenstad, en projecten op
scholen, in plaats van een regressief beleid. Vandaar dat
ik de strekking nog even in het kort heb weergeven. Ui
teraard hopen wij op concretisering van de richting die wij
bij Perspectief hebben aangegeven. Wij komen hier in de
commissie verder op terug.
De fractie kan zich niet aan de indruk ontrekken dat de
Stedelijke Vernieuwing bij de agendering voor de commissies
wat naar de achtergrond is verdwenen. Kan het college de
oorzaken hiervan aangeven?
In het huidige economisch gunstig tij neemt de druk voor
grootschalige bouwprojecten in en rond de binnenstad steeds
meer toe. Een van die gebieden betreft het spoorweggebied
tussen de Schrans en de Julianalaan.
Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande, ik wijs hierbij op
o.a. een groot project van BWL, zonder dat er een duidelij
ke visie over dit gebied is.
Het is een punt dat pas in 2002 op de agenda zou komen,
maar onze fractie dringt er bij het college op aan om zo
snel mogelijk dit gebied op de agenda te plaatsen en tot
een visie voor dit gebied te komen om ontwikkelingen in de
gewenste richting te sturen.
Mijn één na laatste punt betreft het voorstel over de be
lastingtarieven 2001. Eerder heeft mijn fractie aangegeven
dat wij in grote lijnen hiermee akkoord kunnen gaan.
Het toepassen van tariefdifferentiatie vindt mijn fractie
een goede zaak.
Wij hebben eveneens aangegeven akkoord te gaan met de in
voering van een voorziening van 3,5% ter voorkoming van ri
sico's die waardebezwaarschriften met zich mee kunnen bren
gen, waarbij het plafond van deze voorziening f 2 miljoen
bedraagt
Mijn fractie heeft aangegeven problemen met de dekking te
hebben. De dekking verdisconteren in de tarieven betekent
namelijk een lastenverzwaring met als gevolg dat de compen
serende maatregel voor de woning, in het bijzondere de wo
ningen tot 250.000,-, te niet wordt gedaan.
In de Commissie Bestuur en Middelen van 8 november jl. en
de memorie van antwoord heeft wethouder De Haan voorgesteld
de voorziening niet meer te verhogen naar f 2 miljoen, maar
te handhaven op het niveau van vorig jaar, te weten f 8
ton. Mijn fractie vindt dit niet verstandig, omdat het
(dekkingsprobleem wordt opgeschoven naar de begroting van
volgend jaar.
Graag een korte reactie van het college op dit punt.
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
Het voorgestelde autorisatieniveau van de begroting past
bij de ideeën die onze fractie heeft over het besturen
door de raad op hoofdlijnen. Eerlijk gezegd had de fractie
van GroenLinks de nodige twijfels om bij dit punt mee te
gaan met het college.
De memorie van antwoord op dit punt heeft ons dusdanig in
zicht gegeven, dat samen met dit gegeven en de toezegging
van het college, dat de autorisatie conform de doelstellin
gen is, en dat dit ook inzichtelijk gemaakt kan worden in
de Turap en/of jaarrekening en dat daar verantwoording kan
worden afgelegd.
Hierbij wilde ik het voorlopig laten, mevrouw de voorzit
ter.
De heer Jacobse: Voorzitter, ik val maar met de deur in
huis, ook de NLP-fractie vindt de Begroting die voor ons
ligt nauwelijks geschikt als sturingsinstrument voor de
raad
Vergelijkingen met gerealiseerde resultaten en de begroting
van vorig jaar zijn zinloos, omdat ieder jaar de producten
op de schop gaan. In de Begroting zelf ontbreekt iedere
toelichting op verschuivingen, die de correctie voor infla
tie te boven gaan.
Ook het zogenaamde autorisatieniveau speelt in deze discus
sie een rol. U wilt machtiging tot het overschrijven tussen
beleidsproducten, die behoren tot een zelfde comptabili-
teitsfunctieDat betekent dat als wij u geld geven voor
sport, u dit zonder tussenkomst van de raad ook kunt ge
bruiken voor opvang en zorg. Nog even en u zegt: geef ons
nu maar een zak geld en we regelen het wel even. Het toe
staan van overschrijvingen tussen beleidsproducten tast het
budgetrecht van de raad principieel aan. We kunnen dit dus
niet accepteren.
Als we een contract sluiten met bijvoorbeeld Fryslan Mil-
jeu, dan staat toch daar niet alleen in "u moet de boel
schoonmaken en daarvoor krijgt u zoveel miljoen"Nee,
daarin worden omvang en kwaliteit van de prestaties om
schreven en tegen welke kosten. Zo hoort het ook bij een
begroting. Volgens LIS is de begroting het contract tussen
raad en college en dienst. Dat betekent dat omvang en kwa
liteit van prestaties en kosten daarin behoren te staan.
Helder en controleerbaar. Waarom krijgen we dat intern na
zoveel jaren LIS niet voor elkaar? Met de Commissie voor de
Rekening zijn wij van mening dat nu snel het traject bekend
moet zijn met heldere deadlines wanneer de begroting aan
redelijke sturingseisen kan voldoen.
Het college permitteert zich ook steeds meer vrijheden om
uitgaven te doen die niet door de raad geaccordeerd zijn.