Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 nen afleveren. Wij willen graag een beleid dat er op ge richt om graffiti in goede banen te leiden door meer legale wanden te creëren, ook in de binnenstad, en projecten op scholen, in plaats van een regressief beleid. Vandaar dat ik de strekking nog even in het kort heb weergeven. Ui teraard hopen wij op concretisering van de richting die wij bij Perspectief hebben aangegeven. Wij komen hier in de commissie verder op terug. De fractie kan zich niet aan de indruk ontrekken dat de Stedelijke Vernieuwing bij de agendering voor de commissies wat naar de achtergrond is verdwenen. Kan het college de oorzaken hiervan aangeven? In het huidige economisch gunstig tij neemt de druk voor grootschalige bouwprojecten in en rond de binnenstad steeds meer toe. Een van die gebieden betreft het spoorweggebied tussen de Schrans en de Julianalaan. Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande, ik wijs hierbij op o.a. een groot project van BWL, zonder dat er een duidelij ke visie over dit gebied is. Het is een punt dat pas in 2002 op de agenda zou komen, maar onze fractie dringt er bij het college op aan om zo snel mogelijk dit gebied op de agenda te plaatsen en tot een visie voor dit gebied te komen om ontwikkelingen in de gewenste richting te sturen. Mijn één na laatste punt betreft het voorstel over de be lastingtarieven 2001. Eerder heeft mijn fractie aangegeven dat wij in grote lijnen hiermee akkoord kunnen gaan. Het toepassen van tariefdifferentiatie vindt mijn fractie een goede zaak. Wij hebben eveneens aangegeven akkoord te gaan met de in voering van een voorziening van 3,5% ter voorkoming van ri sico's die waardebezwaarschriften met zich mee kunnen bren gen, waarbij het plafond van deze voorziening f 2 miljoen bedraagt Mijn fractie heeft aangegeven problemen met de dekking te hebben. De dekking verdisconteren in de tarieven betekent namelijk een lastenverzwaring met als gevolg dat de compen serende maatregel voor de woning, in het bijzondere de wo ningen tot 250.000,-, te niet wordt gedaan. In de Commissie Bestuur en Middelen van 8 november jl. en de memorie van antwoord heeft wethouder De Haan voorgesteld de voorziening niet meer te verhogen naar f 2 miljoen, maar te handhaven op het niveau van vorig jaar, te weten f 8 ton. Mijn fractie vindt dit niet verstandig, omdat het (dekkingsprobleem wordt opgeschoven naar de begroting van volgend jaar. Graag een korte reactie van het college op dit punt. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 Het voorgestelde autorisatieniveau van de begroting past bij de ideeën die onze fractie heeft over het besturen door de raad op hoofdlijnen. Eerlijk gezegd had de fractie van GroenLinks de nodige twijfels om bij dit punt mee te gaan met het college. De memorie van antwoord op dit punt heeft ons dusdanig in zicht gegeven, dat samen met dit gegeven en de toezegging van het college, dat de autorisatie conform de doelstellin gen is, en dat dit ook inzichtelijk gemaakt kan worden in de Turap en/of jaarrekening en dat daar verantwoording kan worden afgelegd. Hierbij wilde ik het voorlopig laten, mevrouw de voorzit ter. De heer Jacobse: Voorzitter, ik val maar met de deur in huis, ook de NLP-fractie vindt de Begroting die voor ons ligt nauwelijks geschikt als sturingsinstrument voor de raad Vergelijkingen met gerealiseerde resultaten en de begroting van vorig jaar zijn zinloos, omdat ieder jaar de producten op de schop gaan. In de Begroting zelf ontbreekt iedere toelichting op verschuivingen, die de correctie voor infla tie te boven gaan. Ook het zogenaamde autorisatieniveau speelt in deze discus sie een rol. U wilt machtiging tot het overschrijven tussen beleidsproducten, die behoren tot een zelfde comptabili- teitsfunctieDat betekent dat als wij u geld geven voor sport, u dit zonder tussenkomst van de raad ook kunt ge bruiken voor opvang en zorg. Nog even en u zegt: geef ons nu maar een zak geld en we regelen het wel even. Het toe staan van overschrijvingen tussen beleidsproducten tast het budgetrecht van de raad principieel aan. We kunnen dit dus niet accepteren. Als we een contract sluiten met bijvoorbeeld Fryslan Mil- jeu, dan staat toch daar niet alleen in "u moet de boel schoonmaken en daarvoor krijgt u zoveel miljoen"Nee, daarin worden omvang en kwaliteit van de prestaties om schreven en tegen welke kosten. Zo hoort het ook bij een begroting. Volgens LIS is de begroting het contract tussen raad en college en dienst. Dat betekent dat omvang en kwa liteit van prestaties en kosten daarin behoren te staan. Helder en controleerbaar. Waarom krijgen we dat intern na zoveel jaren LIS niet voor elkaar? Met de Commissie voor de Rekening zijn wij van mening dat nu snel het traject bekend moet zijn met heldere deadlines wanneer de begroting aan redelijke sturingseisen kan voldoen. Het college permitteert zich ook steeds meer vrijheden om uitgaven te doen die niet door de raad geaccordeerd zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 10