Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
Wat extra personeel hier of een onderzoekje daar. Ik herin
ner u aan de discussie over het budget van f 50.000,- voor
een onderzoek door de Commissie voor de Rekening. Het moest
voor de heisdeuren worden weggehaald. Maar een onderzoek
van het college van 60 of 70 duizend gulden wordt zonder
accorderen van de raad gewoon uitgevoerd.
Het komt tegenwoordig ook geregeld voor dat het college
voorwaarden, die ze zelf gesteld heeft, later niet meer se
rieus neemt. Ik heb daar ook als eens eerder aandacht voor
gevraagd. Ik geef twee voorbeelden.
Wethouder Brok heeft in de Commissie Welzijn heel nadrukke
lijk gesteld, toen het project digitale trapvelden aan de
orde was (ik citeer uit het verslag)Het is een absolute
voorwaarde dat het bedrijfsleven een substantiële bijdrage
levert, een eis van het college 2/3 gemeente, 1/3 bedrijfs
leven" Toch gaat het project door, terecht overigens, want
je kunt die mensen daar natuurlijk niet de dupe van laten
worden, ook toen bleek dat de afspraken met de beoogde
hoofdsponsor niet zo hard waren.
Dat brengt mij vrij eenvoudig bij Cambuur, het tweede voor
beeld dat geen nadere toelichting behoeft.
Het gaat ons niet om deze voorbeelden, het gaat er om dat u
geen eisen of voorwaarden moet stellen als u wensen be
doelt. Uw geloofwaardigheid wordt er niet groter op als zo
langzamerhand ieder denkt 'de soep bij de gemeente wordt
niet zo heet gegeten als die door het college wordt opge
diend'
De opvang van dak- en thuislozen is nog altijd een punt van
zorg en veel onduidelijkheden en vragen
Ik doel niet op de door de feitelijk gemaakte keuze achter
haalde vragen over de locatiekeuze. Ik doel met name op
vragen over vorm en schaal van de opvang en de maatregelen
om overlast voor derden te voorkomen. Keuzes met al dan
niet grote gevolgen, ook voor de Begroting.
De NLP-fractie vindt dat de opvangvoorzieningen niet te
grootschalig moeten en dat er best extra geld uitgetrokken
mag worden om overlast te beperken.
Wanneer krijgen wij, en andere betrokkenen, meer duidelijk
heid hierover? In de Commissie Welzijn heeft u gezegd dat
maatregelen over overlast moeten komen uit de begeleidings
commissie, maar dat kan nog tijden duren. In de ogen van
mijn fractie moet de gemeente zonodig zelf die duidelijk
heid geven. Betrokkenen hebben recht op antwoorden op vra
gen binnen redelijke tijdsgrenzenU begrijpt, mijn fractie
wil een datum van u.
En vraag twee: Is er in de Begroting voldoende ruimte voor
de raad ingebouwd om daarna nog keuzes te kunnen maken?
Het is jammer dat de algehele discussie over het gewenste
onderhoudsniveau en het achterstallig onderhoud weer is
Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
doorgeschoven. Niet vreemd, dit gebeurt al minstens 6 jaar,
maar is ook niet in overeenstemming met de prioriteit die
dit toch in het Bestuursprogramma heeft gekregen.
Het college heeft gelijk als zij vraagtekens zet bij het
fenomeen onroerend zaakbelasting. Het nut dat men heeft van
gemeentelijke voorzieningen is niet gekoppeld aan de waarde
van de woning. De gedachte dat mensen met een hoger inkomen
ook in duurdere huizen zitten, zodat er sprake zou zijn van
het draagkrachtbeginsel, gaat ook lang niet altijd op.
Ook is het vreemd dat mensen die hun huis laten verslonzen
beloond worden met een lastenverlaging en mensen die hun
huis opknappen gestraft worden door een hogere belasting
aanslag
Eenieder die vindt dat dit dus een onding is en vervangen
moet worden door een belasting die rechtvaardiger is, vindt
ons aan zijn zijde.
De D66-fractie zal hierover straks, mede namens ons, een
motie indienen.
In de commissie is uitgebreid gediscussieerd over de wijze
waarop de tarieven OZB na de hertaxatie moeten worden vast
gesteld en de risico's en eventuele voorzieningen voor te
genvallers
Uiteindelijk beschouwen we het bij de memorie van antwoord
voorgestelde als politiek het meest haalbare en stemmen we
daarmee in.
Ook dit jaar verzoekt de Ondernemingsraad van de Stichting
Werkwijzer ons om een eindejaarsuitkering. Gezien de situa
tie bij de Stichting Werkwijzer is het niet reëel ze terug
te verwijzen naar deze stichting. Het is u bekend, we waren
en zijn van oorsprong van mening dat een dergelijke uitke
ring niet des gemeentes is, maar zullen een voorstel daar
toe toch steunen, omdat nadat we dit nu al jaren doen, je
niet meer kunt spreken van een blanco situatie. Er is naar
onze mening een soort gewoonterecht ontstaan.
Voorzitter, sprekend over de Stichting Werkwijzer en de
chaos aldaar, is de NLP-fractie van mening dat er een onaf
hankelijk onderzoek moet komen om te onderzoeken hoe dit
heeft kunnen gebeuren. Onafhankelijk omdat twee leden van
het college zitting hebben in het bestuur en iedere schijn
van belangenverstrengeling moet worden voorkomen.
Bij dit onderzoek moet volgens ons ook worden meegenomen of
de wijze waarop Leeuwarden zijn additionele werkgelegenheid
heeft georganiseerd, namelijk via een op afstand staande
organisatie, wel werkt. De slechte relatie tussen Onderne
mingsraad en bevoegd gezag van de stichting baart ons ook
grote zorgen. Hiervoor heb ik een motie, die luidt als
volgt