Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 Wat extra personeel hier of een onderzoekje daar. Ik herin ner u aan de discussie over het budget van f 50.000,- voor een onderzoek door de Commissie voor de Rekening. Het moest voor de heisdeuren worden weggehaald. Maar een onderzoek van het college van 60 of 70 duizend gulden wordt zonder accorderen van de raad gewoon uitgevoerd. Het komt tegenwoordig ook geregeld voor dat het college voorwaarden, die ze zelf gesteld heeft, later niet meer se rieus neemt. Ik heb daar ook als eens eerder aandacht voor gevraagd. Ik geef twee voorbeelden. Wethouder Brok heeft in de Commissie Welzijn heel nadrukke lijk gesteld, toen het project digitale trapvelden aan de orde was (ik citeer uit het verslag)Het is een absolute voorwaarde dat het bedrijfsleven een substantiële bijdrage levert, een eis van het college 2/3 gemeente, 1/3 bedrijfs leven" Toch gaat het project door, terecht overigens, want je kunt die mensen daar natuurlijk niet de dupe van laten worden, ook toen bleek dat de afspraken met de beoogde hoofdsponsor niet zo hard waren. Dat brengt mij vrij eenvoudig bij Cambuur, het tweede voor beeld dat geen nadere toelichting behoeft. Het gaat ons niet om deze voorbeelden, het gaat er om dat u geen eisen of voorwaarden moet stellen als u wensen be doelt. Uw geloofwaardigheid wordt er niet groter op als zo langzamerhand ieder denkt 'de soep bij de gemeente wordt niet zo heet gegeten als die door het college wordt opge diend' De opvang van dak- en thuislozen is nog altijd een punt van zorg en veel onduidelijkheden en vragen Ik doel niet op de door de feitelijk gemaakte keuze achter haalde vragen over de locatiekeuze. Ik doel met name op vragen over vorm en schaal van de opvang en de maatregelen om overlast voor derden te voorkomen. Keuzes met al dan niet grote gevolgen, ook voor de Begroting. De NLP-fractie vindt dat de opvangvoorzieningen niet te grootschalig moeten en dat er best extra geld uitgetrokken mag worden om overlast te beperken. Wanneer krijgen wij, en andere betrokkenen, meer duidelijk heid hierover? In de Commissie Welzijn heeft u gezegd dat maatregelen over overlast moeten komen uit de begeleidings commissie, maar dat kan nog tijden duren. In de ogen van mijn fractie moet de gemeente zonodig zelf die duidelijk heid geven. Betrokkenen hebben recht op antwoorden op vra gen binnen redelijke tijdsgrenzenU begrijpt, mijn fractie wil een datum van u. En vraag twee: Is er in de Begroting voldoende ruimte voor de raad ingebouwd om daarna nog keuzes te kunnen maken? Het is jammer dat de algehele discussie over het gewenste onderhoudsniveau en het achterstallig onderhoud weer is Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 doorgeschoven. Niet vreemd, dit gebeurt al minstens 6 jaar, maar is ook niet in overeenstemming met de prioriteit die dit toch in het Bestuursprogramma heeft gekregen. Het college heeft gelijk als zij vraagtekens zet bij het fenomeen onroerend zaakbelasting. Het nut dat men heeft van gemeentelijke voorzieningen is niet gekoppeld aan de waarde van de woning. De gedachte dat mensen met een hoger inkomen ook in duurdere huizen zitten, zodat er sprake zou zijn van het draagkrachtbeginsel, gaat ook lang niet altijd op. Ook is het vreemd dat mensen die hun huis laten verslonzen beloond worden met een lastenverlaging en mensen die hun huis opknappen gestraft worden door een hogere belasting aanslag Eenieder die vindt dat dit dus een onding is en vervangen moet worden door een belasting die rechtvaardiger is, vindt ons aan zijn zijde. De D66-fractie zal hierover straks, mede namens ons, een motie indienen. In de commissie is uitgebreid gediscussieerd over de wijze waarop de tarieven OZB na de hertaxatie moeten worden vast gesteld en de risico's en eventuele voorzieningen voor te genvallers Uiteindelijk beschouwen we het bij de memorie van antwoord voorgestelde als politiek het meest haalbare en stemmen we daarmee in. Ook dit jaar verzoekt de Ondernemingsraad van de Stichting Werkwijzer ons om een eindejaarsuitkering. Gezien de situa tie bij de Stichting Werkwijzer is het niet reëel ze terug te verwijzen naar deze stichting. Het is u bekend, we waren en zijn van oorsprong van mening dat een dergelijke uitke ring niet des gemeentes is, maar zullen een voorstel daar toe toch steunen, omdat nadat we dit nu al jaren doen, je niet meer kunt spreken van een blanco situatie. Er is naar onze mening een soort gewoonterecht ontstaan. Voorzitter, sprekend over de Stichting Werkwijzer en de chaos aldaar, is de NLP-fractie van mening dat er een onaf hankelijk onderzoek moet komen om te onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Onafhankelijk omdat twee leden van het college zitting hebben in het bestuur en iedere schijn van belangenverstrengeling moet worden voorkomen. Bij dit onderzoek moet volgens ons ook worden meegenomen of de wijze waarop Leeuwarden zijn additionele werkgelegenheid heeft georganiseerd, namelijk via een op afstand staande organisatie, wel werkt. De slechte relatie tussen Onderne mingsraad en bevoegd gezag van de stichting baart ons ook grote zorgen. Hiervoor heb ik een motie, die luidt als volgt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 11