Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 We nemen in deze raad vele belangrijke beslissingen over de ruimtelijke, economische en sociale inrichting van onze ge meente. Vaak nemen we verstandige besluiten soms ook onver standige. We voeren debatten en zijn het regelmatig met el kaar oneens, maar van echte betrokkenheid van burgers bij deze discussies is maar beperkt sprake. Er zijn zeker po gingen tot verbetering waarneembaar, maar het resultaat is nog onvoldoende. Dit komt enerzijds doordat we het in de raad nog niet echt eens zijn over een al dan niet meer dua listische invulling van het politieke bestuur en anderzijds doordat de voorbereiding van veel belangrijke beslissingen te lang duurt en op te ondoorzichtige wijze plaatsvindt. In dit kader wil ik de stedelijke vernieuwing ofwel de her structurering noemen. De fractie van D66 maakt zich ernstig zorgen over de voortgang van dit proces. Partijen in dit proces zijn al langdurig met elkaar in onderhandeling en lijken er niet echt uit te komen. Af en toe druppelt infor matie door over de laatste stand van zaken, maar bewoners die duidelijkheid willen over de toekomst van hun wijk en hun woning, krijgen hieruit weinig zekerheid. Wanneer men wil weten hoever het is, is het onduidelijk of de gemeente dan wel de woningcorporatie daar iets over moet zeggen. On dertussen veranderen de woningmarktgegevens iedere maand, zodat bij het gereed komen van de plannen alle cijfers al weer achterhaald zijn en als het tegen zit het hele circus weer opnieuw kan beginnen. Bewoners raken het zicht kwijt. Het proces duurt te lang. Dit is slecht voor de geloofwaar digheid van het gemeentebestuur als regisseur van de be langrijke ontwikkelingen in onze stad. Voorzitter, een ander onderwerp waar ik vandaag op in wil gaan is de OZB. Hoewel we vandaag niet spreken over de vaststelling van de tarieven en de discussie over de te treffen voorziening wat mijn fractie betreft via de memorie van antwoord op voldoende wijze is opgelost, wil ik nu toch graag op de OZB ingaan. Iedere keer wanneer wij op het punt staan om een ronde van hertaxatie van de onroerende zaken in onze gemeente door te voeren, hebben wij stevige discus sies over de redelijkheid van deze belasting. Deze ronde is dat als gevolg van de stormachtige ontwikkelingen op de wo ningmarkt niet anders. Het instrument van tariefsdifferen tiatie lost de onredelijke verschuivingen tussen categorie- en belastingplichtigen maar zeer ten dele op. De verschui vingen in lastendruk zijn ook niet te billijken op grond van een groter gebruik van gemeentelijke voorzieningen of een grotere financiële draagkracht. Niemand heeft de ont wikkelingen op de onroerendgoedmarkt in de hand. De waarde van onroerende zaken is dan ook geen goede basis meer voor het heffen van lokale belastingen. Hef die OZB maar op, was mijn eerste reactie, toen ik de nota over de te verwachten resultaten van de hertaxatie las. Dat kan natuurlijk niet zo maar. De opbrengsten van de Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 OZB vormen een belangrijk algemeen dekkingsmiddel in deze begroting. Bovendien vormt het gegeven dat je als inwoner van deze gemeente belasting afdraagt aan het gemeentebe stuur voor veel burgers een reden om ons als lokale be stuurders toch in ieder geval nog een beetje in de gaten te houden. Wij zouden zeker niet willen dat voortaan alle be lasting via de rijksoverheid geheven gaat worden, want dat zou de betrokkenheid bij de gemeentepolitiek nog verder verkleinen. Toch blijf ik bij mijn eerste reactie. Hef die OZB maar op! De fractie van D66 is van mening dat de waarde van onroerende zaken geen goede basis meer is voor het hef fen van lokale belastingen. Wij willen met u op zoek naar een ander en beter alternatief. Dat hoeft niet volgend jaar klaar te zijn, maar wij zouden graag willen dat binnen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een voorstel wordt ontwikkeld dat ingevoerd kan worden voordat de volgende hertaxatieronde over ons heen komt. Graag willen wij over dit idee een uitspraak van de raad vragen en dat doen wij met de volgende motie: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 november 2000; behandelende de begroting 2001; overwegende dat de periodieke hertaxatie van de waarde van onroe rende zaken grote verschuivingen tussen en binnen ca tegorieën onroerende zaken laat zien; dat dit een ongewenste en vaak onredelijke verschui ving van lastendruk tot gevolg kan hebben; dat deze onredelijke gevolgen van de hertaxatie slechts ten dele met tariefsdifferentiatie op te van gen zijn; besluit het college van B&W te verzoeken om binnen de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten de toekomst van de OZB aan de orde te stellen, met als doel te komen tot een voorstel om de OZB af te schaffen en te vervangen door een meer stabiel systeem van lokale belastingheffing; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mevrouw Inberg en door mijzelf namens de D66-fractie, de heer Stoker namens de GPV/RPF/SGP-fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie en de heer Boorsma namens de SP-fractie. Mevrouw de voorzitter, de fractie van D66 heeft in eerdere instanties een aantal malen aangedrongen op een evaluatie van het functioneren van de Stichting Werkwijzer en van de verhouding tussen de gemeente als opdrachtgever en de stichting als opdrachtnemer. Inmiddels is in de afgelopen weken meer duidelijk geworden over de ernst van de situatie die zich bij deze belangrijke stichting voordoet. Wij zijn

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 13