Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
dan ook van mening dat de gevraagde evaluatie er snel moet
komen. Vanwege de verschillende rollen, die partijen in de
ze kwestie hebben, is een onafhankelijke evaluatie dringend
gewenst. Om deze reden steunen wij de motie die zojuist
door de heer Jacobse is ingediend.
Tenslotte nog enkele woorden over de begroting zelf. In de
begroting zijn de moties, die bij Perspectief aangenomen
zijn, verwerkt. Met sommige moties waren wij het niet eens,
maar er was een raadsmeerderheid, dus er is geen reden om
daar nu opnieuw op in te gaan. Wel wil ik hier nog opmerken
dat was toegezegd dat de begroting een duidelijk overzicht
zou bevatten van de wijze waarop de moties zijn verwerkt en
uitgevoerd. Dit overzicht heb ik gemist.
In de commissie heb ik namens mijn fractie aandacht ge
vraagd voor de autorisatiefunctie van de begroting. In de
memorie van antwoord wordt door het college nader op dit
onderwerp ingegaan. Tevens hebben wij nog enige verduide
lijking gekregen uit onze contacten met ambtenaren. Wij
hebben wat moeite met de ruime machtiging die wij verstrek
ken aan het college om te kunnen schuiven met begrotings
posten. Inmiddels is ons wel meer duidelijk geworden over
de achterliggende reden. De gekozen formulering heeft te
maken met het feit dat de nieuwe begrotingssystematiek nog
in ontwikkeling is, waardoor een eenduidige afspraak nog
niet goed mogelijk is. Wij hebben daar op dit moment begrip
voor, maar hebben voor de toekomst behoefte aan meer een
duidigheid in de systematiek.
Ook bij de bespreking van de Tussenrapportage in de Commis
sie Bestuur en Middelen hebben wij al gesproken over de
noodzaak om te komen tot een snellere ontwikkeling van ons
bedrijfsvoeringinstrumentarium Ik beschouw dit punt als een
onderdeel daarvan. Ik verzoek het college om ons via de
commissie te informeren over de wijze waarop in de Begro
ting 2002 omgegaan zal worden met het onderwerp autorise
ring. Voor dit jaar kunnen we dan volstaan met de vaststel
ling dat weliswaar de begrotingsposten aan de inputkant
verschoven kunnen worden, maar dat de outputafspraken ge
woon blijven bestaan!
Voorzitter, tot slot wil ik mijn dank uitspreken aan de
ambtelijke organisatie die zoveel tijd heeft gestoken in de
voorbereiding van deze begroting en zoveel tijd zal steken
in de uitvoering ervan. Zij verdienen daarvoor onze dank en
ons respect.
De heer Boorsma: Tijdens de begrotingsbehandeling in de
commissie liet wethouder De Haan weten dat Me financiële
positie op basis van de begroting en de meerjarenraming
vergeleken met de positie van een aantal jaren geleden, een
betere is' en dat Me gemeente op langere termijn in rela-
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
tie tot de ambities structureel niet veel overhoudt'. Daar
om bereidt het college zich volgens de wethouder voor op
een ombuigingsronde om de ambities waar te maken. Als ik
kijk naar de ambities in het Meerjaren Investerings Pro
gramma, dan constateer ik dat er voor een aantal ambities
inderdaad tekorten zijn. En niet zulke kleine ook! Stede
lijke Vernieuwing Noordrand tekort van f 47 miljoen (ik kom
daar zo meteen nog op terug), f 20,8 miljoen tekort in Ve-
gelin/Achter de Hoven, terwijl daar financieel nota bene
nog helemaal niets in tijd is uitgezet, Binnenstad Nieuwe
Stad vanaf 2001 oplopend naar 2004 een miljoentje of 5 te
kort en diverse malen hoop op oplossingen in PPS verband,
waar mijn fractie niet principieel op tegen is, maar wat
wel een uiterst wankele indicatie geeft voor de mogelijke
financiële vertaling voor de gemeente. Als dit de ambities
zijn waarvoor het college van plan is ombuigingen door te
voeren, dan moet het van verdraaid goede huize komen om de
SP-fractie achter zich te krijgen. Ik zou hier graag en
toelichting op willen, welke ambities u zoal voor ogen
heeft en waarom kondigt u nu al een ombuigingsronde aan,
terwijl de raad zich daar tot nu toe nog helemaal niet over
heeft uitgesproken? Zou het misschien niet zo kunnen zijn
dat u de raad eerst de vraag voorlegt óf bepaalde ambities
wel zo noodzakelijk zijn? Los daarvan hebben we om genoemde
redenen op z'n zachtst gezegd twijfel bij deze zaken uit
het MIP. Trouwens, indien de verkoop van de gemeentelijke
aandelen niet had plaatsgevonden, had u nu wellicht struc
tureel meer ruimte over gehouden en had het geklaag mis
schien achterwege kunnen blijven.
Voorzitter, nog een ambitie uit het MIP. HBO Kennisstad
wordt f 3,5 miljoen gevraagd voor de kosten van aankoop van
gronden en opstallen en een raming van de bijdrage van de
gemeente in de huisvestingskosten van de te verplaatsten
objecten. Nu deze passage zo openlijk in het MIP staat,
stelt de SP-fractie de vraag of de kinderboerderij en de
manege (want daar hebben we het over) wel zo staan te
springen om verplaatst te worden. Kunt u, vooruitlopend op
het haalbaarheidsonderzoek Kenniscampus Leeuwarden'aan
geven of er reeds gesprekken zijn geweest en in hoeverre de
bereidheid om te verkassen bij de genoemde instellingen
aanwezig is? Mijn fractie heeft omtrent dit probleem in ie
der geval nog geen definitief standpunt ingenomen.
In het verlengde van de Kenniscampus ligt het beleid, of
beter het ontbreken daarvan, ten aanzien van studenten in
de stad. Bij Perspectief heeft mijn fractie daar ook al
aandacht voor gevraagd, toen in het kader van de mogelijke
sloop van goedkope studentenhuisvesting. Er wordt in de be
groting voor 2001 zo'n f 370.000,- uitgetrokken voor stimu
lering van het HBO-onderwijs en promotieactiviteiten Leeu
warden HBO-stad. Met een Kenniscampus moet het aantal stu
denten in de stad toenemen. Hier liggen kansen voor Leeu-