Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
warden. De SP-fractie is er daarom voorstander van om in
het verlengde van de Kenniscampus een soort integraal HBO-
beleid op te stellen. Waar willen we met de gemeente heen
met het hoger onderwijs, waar liggen de kansen en waar de
bedreigingen? Al dat soort 'Tussen de stenen en het ce
ment' -vraagstukken zullen we maar zeggen moet, samen met
een eventuele financiële vertaling in de vorm van een nota,
heel helder op tafel komen te liggen. Geen versnipperde
maatregelen meer, maar een gedegen visie op de studenten
voorzieningen. Van de kant van het college graag een reac
tie hierop; is hier binnen het college wel eens over ge
sproken en hoe staat u hier tegenover?
Het moge duidelijk zijn dat we dan wellicht ook weer kunnen
spreken over de manier van uitbetalen van de Zalmsnip, zo
als dat vorig jaar is vastgesteld en waarvan u bekend is
dat de SP-fractie destijds ook de studenten op kamers graag
tegemoet gekomen had willen zien, wat helaas toen niet is
gebeurd.
Voorzitter, op de lijst van incidentele uitzettingen en in
krimpingen valt op dat met twee medewerkers van de dienst
Algemene Zaken een afvloeiingsregeling is overeengekomen
van maar liefst 1 miljoen gulden. Hoe is het in vredesnaam
mogelijk dat het hier om zo'n hoog bedrag gaat voor maar
twee personen?
De berichtgevingen van de afgelopen tijd laten zien dat het
aantal inkomens in Nederland, dat rond moet komen van een
inkomen rond of onder minimum niveau, heel licht gestegen
is naar ongeveer 675.000. In Leeuwarden heeft ruim 13% min
stens 1 jaar een inkomen van ten hoogste 105% van het soci
aal minimum, oftewel 5000 van de 38.000 huishoudens. In de
TURAP hebben we kunnen lezen dat de werkloosheid de afgelo
pen jaren in onze gemeente alsmaar is gedaald. En dat is
mooi. Maar werk alleen zegt lang niet alles over de inko
mensposities van mensen. De SP-fractie is benieuwd hoe de
inkomenspositie van de Leeuwarder bevolking zich de afgelo
pen 10 jaar heeft ontwikkeld. En dan heb ik het niet over
het aantal bijstandsgerechtigden, WlW'ers, WSW'ers en der
gelijke, maar puur over de inkomenspositie van de bewoners
in onze gemeente op het sociaal minimum, zodat we meer in
zicht kunnen krijgen in de effecten van de armoedebestrij
ding op gemeentelijk niveau. WIW-ers en WSW-ers etc. zitten
vaak ook op of rond het minimum; gooi al deze groepen men
sen nou eens op een bult en kijk hoe de inkomenspositie van
al deze groepen zich de afgelopen 10 jaar heeft ontwikkeld.
Ik zou daar graag een reactie van de kant van het college
op willen horen.
De SP-fractie heeft problemen met punt 1 van het raadsbe
sluit, de autorisatie. Wij zijn van mening dat het over
schrijven van bedragen behorende tot dezelfde beleidspro-
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
ducten, die behoren tot dezelfde comptabiliteitsfunctie en
visa versa, het college een mate van vrijheid geeft, die
ons inziens te ver gaat en wij ook niet nodig achten. Be-
leidsproducten, die behoren tot een comptabiliteitsfunctie
kunnen duidelijk verschillend van aard zijn, waardoor het
overschrijven van een bepaald bedrag van het ene naar het
andere beleidsproduct op politiek inhoudelijke bezwaren van
onze kant kan leiden (de NLP-fractie heeft daarnet een paar
opmerkingen over gemaakt waar wij ons in kunnen vinden)
vooral omdat de eventuele ruimte en keuzevrijheid van de
besteding van het geld voor de raad beperkt wordt.
Wij zitten daar niet op te wachten en gaan derhalve niet
akkoord met punt 1 van het raadsbesluit.
Als het gaat om de tariefberekening van producten, die kos
tendekkend moeten zijn, zijn wij als SP-fractie van mening
dat dit een streven mag zijn, maar geen vuistregel moet
zijn. Op het moment dat de kosten van een bepaald product,
vergeleken met andere gemeenten, werkelijk de pan uit gaan
rijzen moet je kijken of je daar als gemeente wat aan kunt
doen. Daarnaast moet je je als gemeente af gaan vragen wat
je als kosten doorberekent aan de burger. Zoals het onder
punt 2 van het raadsbesluit staat verwoord, is ons dan ook
te stellig, aangezien daar sowieso wordt uitgegaan van kos
tendekkendheid
Kom ik bij de bestuurlijke ondersteuning.
Ten eerste willen we kwijt dat in de stukken, die ter moti
vatie van het voorstel dienen, het functioneren van de se
cretaresses wel érg pijnlijk negatief wordt afgeschilderd.
We hadden er geen probleem mee gehad als dit in iets tacti-
scher bewoording uiteen was gezet. In de commissievergade
ring heeft de wethouder aangegeven dat de uitbreiding van
de functies alleen van toepassing is op de teamleider. Ik
verbaas me daar over, want gelet op de taken die genoemd
worden ter motivatie van de secretariële uitbreiding, heb
ik wel degelijk de indruk dat er een aantal taken bij komt.
Het gewenste HBO-niveau heeft onze instemming; over het
waarom van de uitbreiding van de secretariële formatie heb
ben we nog steeds onze twijfels.
Hetzelfde geldt voor de uitbreiding van de bodeformatie;
hieromtrent missen we nog steeds de toelichting, waardoor
mijn fractie de noodzaak vooralsnog niet inziet. Zolang dat
het geval is zouden we dat geld kunnen besparen.
Over de opvang van verslaafde dak- en thuislozen het vol
gende
De SP-fractie is over de gang van zaken rond de totstandko
ming van deze voorziening ontevreden. We hebben destijds
een motie ingediend, die helaas alleen door de oppositie is
ondersteund, om te komen tot openheid. Openheid was er ech
ter niet en nu is er stilte rond omvang, veiligheidsmaatre-