Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 warden. De SP-fractie is er daarom voorstander van om in het verlengde van de Kenniscampus een soort integraal HBO- beleid op te stellen. Waar willen we met de gemeente heen met het hoger onderwijs, waar liggen de kansen en waar de bedreigingen? Al dat soort 'Tussen de stenen en het ce ment' -vraagstukken zullen we maar zeggen moet, samen met een eventuele financiële vertaling in de vorm van een nota, heel helder op tafel komen te liggen. Geen versnipperde maatregelen meer, maar een gedegen visie op de studenten voorzieningen. Van de kant van het college graag een reac tie hierop; is hier binnen het college wel eens over ge sproken en hoe staat u hier tegenover? Het moge duidelijk zijn dat we dan wellicht ook weer kunnen spreken over de manier van uitbetalen van de Zalmsnip, zo als dat vorig jaar is vastgesteld en waarvan u bekend is dat de SP-fractie destijds ook de studenten op kamers graag tegemoet gekomen had willen zien, wat helaas toen niet is gebeurd. Voorzitter, op de lijst van incidentele uitzettingen en in krimpingen valt op dat met twee medewerkers van de dienst Algemene Zaken een afvloeiingsregeling is overeengekomen van maar liefst 1 miljoen gulden. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat het hier om zo'n hoog bedrag gaat voor maar twee personen? De berichtgevingen van de afgelopen tijd laten zien dat het aantal inkomens in Nederland, dat rond moet komen van een inkomen rond of onder minimum niveau, heel licht gestegen is naar ongeveer 675.000. In Leeuwarden heeft ruim 13% min stens 1 jaar een inkomen van ten hoogste 105% van het soci aal minimum, oftewel 5000 van de 38.000 huishoudens. In de TURAP hebben we kunnen lezen dat de werkloosheid de afgelo pen jaren in onze gemeente alsmaar is gedaald. En dat is mooi. Maar werk alleen zegt lang niet alles over de inko mensposities van mensen. De SP-fractie is benieuwd hoe de inkomenspositie van de Leeuwarder bevolking zich de afgelo pen 10 jaar heeft ontwikkeld. En dan heb ik het niet over het aantal bijstandsgerechtigden, WlW'ers, WSW'ers en der gelijke, maar puur over de inkomenspositie van de bewoners in onze gemeente op het sociaal minimum, zodat we meer in zicht kunnen krijgen in de effecten van de armoedebestrij ding op gemeentelijk niveau. WIW-ers en WSW-ers etc. zitten vaak ook op of rond het minimum; gooi al deze groepen men sen nou eens op een bult en kijk hoe de inkomenspositie van al deze groepen zich de afgelopen 10 jaar heeft ontwikkeld. Ik zou daar graag een reactie van de kant van het college op willen horen. De SP-fractie heeft problemen met punt 1 van het raadsbe sluit, de autorisatie. Wij zijn van mening dat het over schrijven van bedragen behorende tot dezelfde beleidspro- Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 ducten, die behoren tot dezelfde comptabiliteitsfunctie en visa versa, het college een mate van vrijheid geeft, die ons inziens te ver gaat en wij ook niet nodig achten. Be- leidsproducten, die behoren tot een comptabiliteitsfunctie kunnen duidelijk verschillend van aard zijn, waardoor het overschrijven van een bepaald bedrag van het ene naar het andere beleidsproduct op politiek inhoudelijke bezwaren van onze kant kan leiden (de NLP-fractie heeft daarnet een paar opmerkingen over gemaakt waar wij ons in kunnen vinden) vooral omdat de eventuele ruimte en keuzevrijheid van de besteding van het geld voor de raad beperkt wordt. Wij zitten daar niet op te wachten en gaan derhalve niet akkoord met punt 1 van het raadsbesluit. Als het gaat om de tariefberekening van producten, die kos tendekkend moeten zijn, zijn wij als SP-fractie van mening dat dit een streven mag zijn, maar geen vuistregel moet zijn. Op het moment dat de kosten van een bepaald product, vergeleken met andere gemeenten, werkelijk de pan uit gaan rijzen moet je kijken of je daar als gemeente wat aan kunt doen. Daarnaast moet je je als gemeente af gaan vragen wat je als kosten doorberekent aan de burger. Zoals het onder punt 2 van het raadsbesluit staat verwoord, is ons dan ook te stellig, aangezien daar sowieso wordt uitgegaan van kos tendekkendheid Kom ik bij de bestuurlijke ondersteuning. Ten eerste willen we kwijt dat in de stukken, die ter moti vatie van het voorstel dienen, het functioneren van de se cretaresses wel érg pijnlijk negatief wordt afgeschilderd. We hadden er geen probleem mee gehad als dit in iets tacti- scher bewoording uiteen was gezet. In de commissievergade ring heeft de wethouder aangegeven dat de uitbreiding van de functies alleen van toepassing is op de teamleider. Ik verbaas me daar over, want gelet op de taken die genoemd worden ter motivatie van de secretariële uitbreiding, heb ik wel degelijk de indruk dat er een aantal taken bij komt. Het gewenste HBO-niveau heeft onze instemming; over het waarom van de uitbreiding van de secretariële formatie heb ben we nog steeds onze twijfels. Hetzelfde geldt voor de uitbreiding van de bodeformatie; hieromtrent missen we nog steeds de toelichting, waardoor mijn fractie de noodzaak vooralsnog niet inziet. Zolang dat het geval is zouden we dat geld kunnen besparen. Over de opvang van verslaafde dak- en thuislozen het vol gende De SP-fractie is over de gang van zaken rond de totstandko ming van deze voorziening ontevreden. We hebben destijds een motie ingediend, die helaas alleen door de oppositie is ondersteund, om te komen tot openheid. Openheid was er ech ter niet en nu is er stilte rond omvang, veiligheidsmaatre-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 15