Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
in de positie van openbaar vervoer gebruikers die binnen
kort s avonds gedwongen *de bus missen'We hopen dat de
wethouder bij de behandeling in de Commissie Stadsontwikke
ling met een ruimer voorstel komt. Voor geraniums is het
niet de juiste tijd van het jaar, alhoewel deze plant een
centrale plaats inneemt in de publieksactie die de SP op
gaat zetten, vandaar dat ik u een fraaie kalanchoë doe toe
komen. Maar goed, bij beide planten staat de huiselijkheid
voorop en dat is het signaal wat we op dit moment af willen
geven
De heer Stoker: De Begroting 2001 is niet zo maar een be
groting; hij ziet er behoorlijk goed uit en dat stemt tot
dankbaarheid.
Wanneer het gaat om de euro, dan zal 2001 een cruciaal jaar
zijn, want het zwaartepunt van de acties om Leeuwarden eu-
roproof te maken ligt in 2001. Verordeningen en tarieven
worden aangepast en vastgesteld, software wordt aangepast
en getest, formulieren, brochures, beschikkingen en bestan
den gewijzigd, etc. Als het goed is, zijn de meeste objec
ten op 31 december 2001 europroof. Een beperkt aantal ob
jecten (parkeermeters en andere automaten waar munten inge
worpen moeten worden) wordt in de eerste weken van 2002
vervangen, wanneer daadwerkelijk met de euro betaald kan
worden. Deze acties moeten volgens het college garanderen
dat de doelstellingen van het gemeentelijk europroject wor
den gehaald. Lang niet iedereen is er zo blij mee dat dit
project zoveel nu nog harde guldens moet kosten. En omdat
2001 wat dit betreft een cruciaal jaar is, zou ik het col
lege willen vragen hoe ze het nu precies gaat aanpakken om
de raad correct en op tijd over de voortgang te informeren.
Ik wil de raad oproepen wat dit betreft oplettend te zijn.
Want alleen het simpele feit dat Duisenberg een Fries is,
garandeert nog niet dat de invoering niet op alle fronten
goed zal verlopen.
Verder moeten we naar mijn mening naar een goed beleid be
treffende gezinnen/samenlevingsverbanden. Want dat mis ik
nu ook weer; een goed en helder inzicht van wat nu precies
al die voorgestelde financiële en andere zaken betekenen
voor hun positie. Want er is op dat gebied heel wat aan de
hand. Eigenlijk zou het, volgens mij, ook een verantwoorde
lijkheid van de overheid moeten zijn om er voor te zorgen
dat ouders niet alleen actief kunnen zijn op de arbeids
markt, maar ook binnen het samenlevingsverband. We hebben
onlangs kennis kunnen nemen van een campagne van SIRE om
met name mannen te wijzen op hun zorgverantwoordelijkheid
binnen het gezin. Het gebruikte beeld van een vader wiens
rol beperkt blijft tot het snijden van het vlees op zondag,
is natuurlijk een karikatuur van de werkelijkheid. Maar het
beeld is niet zomaar gekozen. Het geeft aan dat een maat
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
schappelijke loopbaan niet automatisch belangrijker is dan
de zorgtaken thuis. Wij vinden dat zorg, ook als het onbe
taald is, op waarde moet worden geschat. Onder paars zien
we een tendens waarin alles wordt opgehangen aan betaalde
arbeid, en daar wil ik toch nog eens voor waarschuwen.
Daarover verschillen wij, die nu van GPV/RPF/SGP-fractie
wat gemakkelijker als Christenunie te betitelen zijn, toch
duidelijk van mening met paars.
Hier lokaal deed zich dat gevoelen in onze standpuntbepa
ling rond de marktwerking voor Welzijn en Sociale Zaken en
onze visie op de voorstellen rond de ID banen. Paars is van
mening dat ieder individu onafhankelijk moet zijn. Deze
ontwikkeling is ook lokaal duidelijk waar te nemen, en dat
is de uitwerking van de nota arbeid en zorg van staatsse
cretaris Verstand van emancipatiezaken. In die nota wordt
als uitgangspunt genomen een nieuw evenwicht tussen betaal
de arbeid en zorgtaken. Naar de mening van het Kabinet
wordt dit evenwicht gevonden in een model waarin mannen en
vrouwen worden gestimuleerd meer uren te gaan werken. Niet
de waarde, die aan de zorg kan worden toegekend, maar de
economische waarde van betaalde arbeid bepaalt steeds meer
de visie van de overheid, ook hier lokaal zo lijkt het.
Daarom wordt er landelijk gezien flink geïnvesteerd in de
uitbreiding van de kinderopvang, zodat een steeds groter
deel van de opvang en zorg voor kinderen kan komen te lig
gen bij professionele beroepskrachten. Zorg voor kinderen
mag blijkbaar niet langer een barrière vormen om de ar
beidsmarkt op te gaan. Landelijk gezien wordt het budget
voor kinderopvang verdubbeld tot zo'n 800 miljoen gulden.
De overheid geeft hiermee aan dat zorg en opvang van kinde
ren financiële offers vragen. Maar deze offers worden niet
alleen gebracht door werknemers, die gebruik maken van kin
deropvang, ook gezinnen/samenlevingsverbanden die, tegen de
verdrukking in, de zorgtaken volledig zelf op zich genomen
hebben brengen financiële offers. Zij hebben immers afge
zien van aanvullend inkomen. Voor deze samenlevingsverban
den bestaat echter geen enkele tegemoetkoming. De vrijheid
om binnen een samenlevingsverband een zelfstandige keuze te
maken voor arbeid of zorg, wordt daarmee verder onder druk
gezet. Die druk bestond al door eerdere bezuinigingen op de
kinderbijslag en door de stijgingen van de kosten van wo
nen, onderwijs en gezondheidszorg die meer dan evenredig
zijn afgewenteld op gezinnen, op samenlevingsverbanden.
Neem daarbij de hoge lokale lastendruk binnen onze gemeen
te, en besluiten zoals rondom het leerlingenvervoer bij
voorbeeld en andere gemeentelijke zaken waarbij nu niet di
rect met deze financiële situatie van samenlevingsverbanden
wordt gerekend, en zie, je hebt een probleem van grote om
vang. Daarom willen wij, los van hoe nu precies je mening
is over de door mij geschetste ontwikkelingen, het college
vragen of ze bereid is om voor de volgende perspectiefnota
te komen met een voorstel om te komen tot een wethouder met