Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 in de positie van openbaar vervoer gebruikers die binnen kort s avonds gedwongen *de bus missen'We hopen dat de wethouder bij de behandeling in de Commissie Stadsontwikke ling met een ruimer voorstel komt. Voor geraniums is het niet de juiste tijd van het jaar, alhoewel deze plant een centrale plaats inneemt in de publieksactie die de SP op gaat zetten, vandaar dat ik u een fraaie kalanchoë doe toe komen. Maar goed, bij beide planten staat de huiselijkheid voorop en dat is het signaal wat we op dit moment af willen geven De heer Stoker: De Begroting 2001 is niet zo maar een be groting; hij ziet er behoorlijk goed uit en dat stemt tot dankbaarheid. Wanneer het gaat om de euro, dan zal 2001 een cruciaal jaar zijn, want het zwaartepunt van de acties om Leeuwarden eu- roproof te maken ligt in 2001. Verordeningen en tarieven worden aangepast en vastgesteld, software wordt aangepast en getest, formulieren, brochures, beschikkingen en bestan den gewijzigd, etc. Als het goed is, zijn de meeste objec ten op 31 december 2001 europroof. Een beperkt aantal ob jecten (parkeermeters en andere automaten waar munten inge worpen moeten worden) wordt in de eerste weken van 2002 vervangen, wanneer daadwerkelijk met de euro betaald kan worden. Deze acties moeten volgens het college garanderen dat de doelstellingen van het gemeentelijk europroject wor den gehaald. Lang niet iedereen is er zo blij mee dat dit project zoveel nu nog harde guldens moet kosten. En omdat 2001 wat dit betreft een cruciaal jaar is, zou ik het col lege willen vragen hoe ze het nu precies gaat aanpakken om de raad correct en op tijd over de voortgang te informeren. Ik wil de raad oproepen wat dit betreft oplettend te zijn. Want alleen het simpele feit dat Duisenberg een Fries is, garandeert nog niet dat de invoering niet op alle fronten goed zal verlopen. Verder moeten we naar mijn mening naar een goed beleid be treffende gezinnen/samenlevingsverbanden. Want dat mis ik nu ook weer; een goed en helder inzicht van wat nu precies al die voorgestelde financiële en andere zaken betekenen voor hun positie. Want er is op dat gebied heel wat aan de hand. Eigenlijk zou het, volgens mij, ook een verantwoorde lijkheid van de overheid moeten zijn om er voor te zorgen dat ouders niet alleen actief kunnen zijn op de arbeids markt, maar ook binnen het samenlevingsverband. We hebben onlangs kennis kunnen nemen van een campagne van SIRE om met name mannen te wijzen op hun zorgverantwoordelijkheid binnen het gezin. Het gebruikte beeld van een vader wiens rol beperkt blijft tot het snijden van het vlees op zondag, is natuurlijk een karikatuur van de werkelijkheid. Maar het beeld is niet zomaar gekozen. Het geeft aan dat een maat Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 schappelijke loopbaan niet automatisch belangrijker is dan de zorgtaken thuis. Wij vinden dat zorg, ook als het onbe taald is, op waarde moet worden geschat. Onder paars zien we een tendens waarin alles wordt opgehangen aan betaalde arbeid, en daar wil ik toch nog eens voor waarschuwen. Daarover verschillen wij, die nu van GPV/RPF/SGP-fractie wat gemakkelijker als Christenunie te betitelen zijn, toch duidelijk van mening met paars. Hier lokaal deed zich dat gevoelen in onze standpuntbepa ling rond de marktwerking voor Welzijn en Sociale Zaken en onze visie op de voorstellen rond de ID banen. Paars is van mening dat ieder individu onafhankelijk moet zijn. Deze ontwikkeling is ook lokaal duidelijk waar te nemen, en dat is de uitwerking van de nota arbeid en zorg van staatsse cretaris Verstand van emancipatiezaken. In die nota wordt als uitgangspunt genomen een nieuw evenwicht tussen betaal de arbeid en zorgtaken. Naar de mening van het Kabinet wordt dit evenwicht gevonden in een model waarin mannen en vrouwen worden gestimuleerd meer uren te gaan werken. Niet de waarde, die aan de zorg kan worden toegekend, maar de economische waarde van betaalde arbeid bepaalt steeds meer de visie van de overheid, ook hier lokaal zo lijkt het. Daarom wordt er landelijk gezien flink geïnvesteerd in de uitbreiding van de kinderopvang, zodat een steeds groter deel van de opvang en zorg voor kinderen kan komen te lig gen bij professionele beroepskrachten. Zorg voor kinderen mag blijkbaar niet langer een barrière vormen om de ar beidsmarkt op te gaan. Landelijk gezien wordt het budget voor kinderopvang verdubbeld tot zo'n 800 miljoen gulden. De overheid geeft hiermee aan dat zorg en opvang van kinde ren financiële offers vragen. Maar deze offers worden niet alleen gebracht door werknemers, die gebruik maken van kin deropvang, ook gezinnen/samenlevingsverbanden die, tegen de verdrukking in, de zorgtaken volledig zelf op zich genomen hebben brengen financiële offers. Zij hebben immers afge zien van aanvullend inkomen. Voor deze samenlevingsverban den bestaat echter geen enkele tegemoetkoming. De vrijheid om binnen een samenlevingsverband een zelfstandige keuze te maken voor arbeid of zorg, wordt daarmee verder onder druk gezet. Die druk bestond al door eerdere bezuinigingen op de kinderbijslag en door de stijgingen van de kosten van wo nen, onderwijs en gezondheidszorg die meer dan evenredig zijn afgewenteld op gezinnen, op samenlevingsverbanden. Neem daarbij de hoge lokale lastendruk binnen onze gemeen te, en besluiten zoals rondom het leerlingenvervoer bij voorbeeld en andere gemeentelijke zaken waarbij nu niet di rect met deze financiële situatie van samenlevingsverbanden wordt gerekend, en zie, je hebt een probleem van grote om vang. Daarom willen wij, los van hoe nu precies je mening is over de door mij geschetste ontwikkelingen, het college vragen of ze bereid is om voor de volgende perspectiefnota te komen met een voorstel om te komen tot een wethouder met

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 17