Blad 4 6
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
tigen, daar moeten wij buitengewoon zorgvuldig en terughou
dend in zijn, want anders is het eind zoek.
Wat wij verder willen proberen is nog dit jaar te komen,
want wij willen dat naar voren halen, met een nieuwe rap
portage over die egalisatiereserve, die risico-analyse en
de buffer van die kleine f 20 miljoen, die wij daarin heb
ben. Dan is het bijgewerkt tot 1 januari 2000. Het mooiste
zou zijn dat de bijwerking tot 1 januari 2001 volgend jaar
ook eerder gaat plaatsvinden. Uiteindelijk heeft het colle
ge de bedoeling om die analyse gelijktijdig te kunnen maken
met de bespreking van de rekening, die dan ook weer tege
lijkertijd met de Perspectiefnota zal moeten plaatsvinden.
Het college denkt, dat als zij daarin slaagt, daar zal he
laas nog wel een paar jaar voor nodig zijn, dan hebben wij
op één moment zowel de discussie over de Perspectiefnota,
over de jaarrekening, alsook de egalisatiereserve van het
Grondbedrijf. Het college heeft de opmerkingen, zoals die
ook al eerder zijn gemaakt en vandaag opnieuw door de heer
Van Mourik, als beleidsondersteunend gezien.
Er zijn opmerkingen gemaakt over de HBO-ontwikkeling in on
ze gemeente en ook over de kenniscampus. De heer Boorsma
van de SP-fractie vraag wat nu precies de visie is van onze
gemeente over het profiel van de HBO en de opleidingen, zo
als die daar aangeboden worden. Een aantal jaren geleden
hebben wij die discussie gevoerd met de raad, maar het is
mij niet helemaal duidelijk of dat stuk toen ook in de raad
is geweest, maar wij hebben er in ieder geval wel op com
missieniveau uitgebreid met de raad over gesproken. Dat is
ook een van onze belangrijke punten om vanuit die porte
feuille in relatie met de kenniscampus en alles wat daar
weer mee annex is, die discussie te blijven voeren. (De
heer Boorsma: Het gaat mij niet om het stuk over de kennis
campus, want daar was ik zelf hij, die visie was vrij hel
der. Het gaat mij om de visie hoe om te gaan met de studen
tenvoorzieningen en dat soort zaken. Er wordt nu geld uit
getrokken voor bepaalde ondersteuning voor studentenvereni
gingen. Waar het mij om gaat is, als het allemaal doorgaat
met de kenniscampusliggen er denk ik kansen voor de ge
meente op het gebied van studentenDaar kan vast wat mee
gedaan worden. Waar het ons dan om gaat, is eens te kijken
hoe men omgaat met die groeiende groep van nieuwe Leeuwar
der burgers.) Om te beginnen krijgt men een warm onthaal,
vooral als men zich inschrijft als inwoner van de gemeente,
inclusief filmbon en alles wat daarmee annex is, dat is
nieuw. Op het terrein van sport en huisvesting en dat soort
zaken was de gemeente Leeuwarden al aanwezig, maar wij zul
len zeer zeker ook bij die thema's actief blijven. Het is
natuurlijk ook een duidelijke verantwoordelijkheid voor de
HBO-instellingen zelf, maar wij zien wat ook als een samen
werking met die instellingen, om te zorgen dat studenten
Blad 47
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
hier plezierig wonen en uiteindelijk hier ook blijven wonen
en ook een baan kunnen vinden. Dat zou helemaal mooi zijn.
De heer Boorsma zegt nog wel iets, in relatie tot de ont
wikkeling in dat gebied van de kenniscampus, over de kin
derboerderij en de manege. Er zijn in het recente verleden
wel gesprekken geweest over zowel de kinderboerderij als de
manege. Dat heeft nog niet tot een oordeel geleid. Voor
alsnog kunnen wij stellen dat het college niet van doel is
om op relatief korte termijn beide objecten te laten ver
dwijnen uit dat gebied. Vooralsnog is er dan ook geen reden
om te veronderstellen dat beide objecten, voor watvoor ont
wikkeling dan ook, zouden moeten verdwijnen.
Dan is er nog een opmerking gemaakt door de heer Stoker na
mens de GPV/RPF/SGP-fractie over gezinszaken en de aandacht
daarvoor in het college. Het college voert een beleid dat
gericht is op alle inwoners van de gemeente Leeuwarden. Je
zou het ook zo kunnen formuleren: op alle individuen die in
deze gemeente wonen en op alle gezinnen die in deze gemeen
te wonen, of dat nu een gezin is van één persoon, twee per
sonen of van acht of negen personen, dat doet er niet toe.
Wij denken dat wij daarmee ook recht doen aan het beleid
zoals de burgers dat van ons vragen en zoals ook verder in
gekleurd moet worden. Het college is er geen voorstander
van om één wethouder uit ons midden speciaal te belasten
met gezinszaken. Eigenlijk houden alle leden van het colle
ge zich bezig met gezinszaken, al helemaal als je de defi
nitie hanteert van gezin, zoals ik die zojuist gebruikt
heb
Mevrouw Hafkamp (weth.): Ik wil beginnen met de Stichting
Werkwijzer, door meerdere fracties zijn daar opmerkingen
over gemaakt en vragen over gesteld.
Door meerdere fracties is het verzoek gedaan om een onaf
hankelijk onderzoek in te stellen. In feite kom je daarmee
direct op het punt van de scheiding aanbrengen tussen waar
de verantwoordelijkheden liggen. Er ligt een verantwoorde
lijkheid bij het bestuur van de Stichting Werkwijzer en er
ligt een verantwoordelijkheid bij het college. Over die
scheiding in functies is in de commissie onlangs ook nog
gesproken en toen werd ook door een fractie de vraag ge
steld of het niet goed zou zijn als een ander lid van het
college de rapportage gaat doen in de commissie. Wij zullen
daar morgen in het college een uitspraak over doen. Dat
zegt niet dat wij een onafhankelijk onderzoek gaan doen,
want dat is iets van het bestuur van de Stichting Werkwij
zer, maar wel dat wij het los willen halen van de twee po
litieke bestuurders, die in het bestuur zitten en een ander
collegelid de raad verder zal informeren over de stand van
zaken bij de Stichting Werkwijzer. Morgen zullen wij daar
in het college een besluit over nemen, zodat ook duidelijk