Blad 4 6 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 tigen, daar moeten wij buitengewoon zorgvuldig en terughou dend in zijn, want anders is het eind zoek. Wat wij verder willen proberen is nog dit jaar te komen, want wij willen dat naar voren halen, met een nieuwe rap portage over die egalisatiereserve, die risico-analyse en de buffer van die kleine f 20 miljoen, die wij daarin heb ben. Dan is het bijgewerkt tot 1 januari 2000. Het mooiste zou zijn dat de bijwerking tot 1 januari 2001 volgend jaar ook eerder gaat plaatsvinden. Uiteindelijk heeft het colle ge de bedoeling om die analyse gelijktijdig te kunnen maken met de bespreking van de rekening, die dan ook weer tege lijkertijd met de Perspectiefnota zal moeten plaatsvinden. Het college denkt, dat als zij daarin slaagt, daar zal he laas nog wel een paar jaar voor nodig zijn, dan hebben wij op één moment zowel de discussie over de Perspectiefnota, over de jaarrekening, alsook de egalisatiereserve van het Grondbedrijf. Het college heeft de opmerkingen, zoals die ook al eerder zijn gemaakt en vandaag opnieuw door de heer Van Mourik, als beleidsondersteunend gezien. Er zijn opmerkingen gemaakt over de HBO-ontwikkeling in on ze gemeente en ook over de kenniscampus. De heer Boorsma van de SP-fractie vraag wat nu precies de visie is van onze gemeente over het profiel van de HBO en de opleidingen, zo als die daar aangeboden worden. Een aantal jaren geleden hebben wij die discussie gevoerd met de raad, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat stuk toen ook in de raad is geweest, maar wij hebben er in ieder geval wel op com missieniveau uitgebreid met de raad over gesproken. Dat is ook een van onze belangrijke punten om vanuit die porte feuille in relatie met de kenniscampus en alles wat daar weer mee annex is, die discussie te blijven voeren. (De heer Boorsma: Het gaat mij niet om het stuk over de kennis campus, want daar was ik zelf hij, die visie was vrij hel der. Het gaat mij om de visie hoe om te gaan met de studen tenvoorzieningen en dat soort zaken. Er wordt nu geld uit getrokken voor bepaalde ondersteuning voor studentenvereni gingen. Waar het mij om gaat is, als het allemaal doorgaat met de kenniscampusliggen er denk ik kansen voor de ge meente op het gebied van studentenDaar kan vast wat mee gedaan worden. Waar het ons dan om gaat, is eens te kijken hoe men omgaat met die groeiende groep van nieuwe Leeuwar der burgers.) Om te beginnen krijgt men een warm onthaal, vooral als men zich inschrijft als inwoner van de gemeente, inclusief filmbon en alles wat daarmee annex is, dat is nieuw. Op het terrein van sport en huisvesting en dat soort zaken was de gemeente Leeuwarden al aanwezig, maar wij zul len zeer zeker ook bij die thema's actief blijven. Het is natuurlijk ook een duidelijke verantwoordelijkheid voor de HBO-instellingen zelf, maar wij zien wat ook als een samen werking met die instellingen, om te zorgen dat studenten Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 hier plezierig wonen en uiteindelijk hier ook blijven wonen en ook een baan kunnen vinden. Dat zou helemaal mooi zijn. De heer Boorsma zegt nog wel iets, in relatie tot de ont wikkeling in dat gebied van de kenniscampus, over de kin derboerderij en de manege. Er zijn in het recente verleden wel gesprekken geweest over zowel de kinderboerderij als de manege. Dat heeft nog niet tot een oordeel geleid. Voor alsnog kunnen wij stellen dat het college niet van doel is om op relatief korte termijn beide objecten te laten ver dwijnen uit dat gebied. Vooralsnog is er dan ook geen reden om te veronderstellen dat beide objecten, voor watvoor ont wikkeling dan ook, zouden moeten verdwijnen. Dan is er nog een opmerking gemaakt door de heer Stoker na mens de GPV/RPF/SGP-fractie over gezinszaken en de aandacht daarvoor in het college. Het college voert een beleid dat gericht is op alle inwoners van de gemeente Leeuwarden. Je zou het ook zo kunnen formuleren: op alle individuen die in deze gemeente wonen en op alle gezinnen die in deze gemeen te wonen, of dat nu een gezin is van één persoon, twee per sonen of van acht of negen personen, dat doet er niet toe. Wij denken dat wij daarmee ook recht doen aan het beleid zoals de burgers dat van ons vragen en zoals ook verder in gekleurd moet worden. Het college is er geen voorstander van om één wethouder uit ons midden speciaal te belasten met gezinszaken. Eigenlijk houden alle leden van het colle ge zich bezig met gezinszaken, al helemaal als je de defi nitie hanteert van gezin, zoals ik die zojuist gebruikt heb Mevrouw Hafkamp (weth.): Ik wil beginnen met de Stichting Werkwijzer, door meerdere fracties zijn daar opmerkingen over gemaakt en vragen over gesteld. Door meerdere fracties is het verzoek gedaan om een onaf hankelijk onderzoek in te stellen. In feite kom je daarmee direct op het punt van de scheiding aanbrengen tussen waar de verantwoordelijkheden liggen. Er ligt een verantwoorde lijkheid bij het bestuur van de Stichting Werkwijzer en er ligt een verantwoordelijkheid bij het college. Over die scheiding in functies is in de commissie onlangs ook nog gesproken en toen werd ook door een fractie de vraag ge steld of het niet goed zou zijn als een ander lid van het college de rapportage gaat doen in de commissie. Wij zullen daar morgen in het college een uitspraak over doen. Dat zegt niet dat wij een onafhankelijk onderzoek gaan doen, want dat is iets van het bestuur van de Stichting Werkwij zer, maar wel dat wij het los willen halen van de twee po litieke bestuurders, die in het bestuur zitten en een ander collegelid de raad verder zal informeren over de stand van zaken bij de Stichting Werkwijzer. Morgen zullen wij daar in het college een besluit over nemen, zodat ook duidelijk

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 24