Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
is wie van het college in het vervolg verantwoording af zal
leggen aan de raad.
Over de stand van zaken wil ik nog wel een opmerking maken.
Ik denk dat het wel mogelijk is dat de Commissie Welzijn
van 30 november a.s. geïnformeerd wordt over wat er tot
dusver gebeurd is door de interim-directeur plus de finan
ciële mensen van Deloitte en Touche.
Er werd ook een opmerking gemaakt over scheiding van func
ties. Dat is precies de reden waarom, eigenlijk voor de zo
mervakantie al, in de Commissie Welzijn uitgebreid is ge
praat over het op afstand zetten van de Stichting Werkwij
zer, juist ook om de vermenging stop te zetten, zodat er
een ander bestuur zal komen, waar uiteraard het college
niet meer in vertegenwoordigd zal zijn. Gelet op alle ont
wikkelingen, die zich daarna hebben voorgedaan, is dat hele
proces vertraagd. Dat was in ieder geval niet de inzet van
het college, maar dat heeft zo zijn oorzaken gehad en daar
is de raad ook over geïnformeerd.
Er werd een vraag gesteld over de relatie met de Onderne
mingsraad. Ik vind dit nou typisch een onderwerp dat niet
thuishoort bij het college, maar wat een verantwoordelijk
heid is van de OR en het bestuur of de bestuurders van de
Stichting Werkwijzer. De directeur ad-interim is WOR-
bestuurder, het lijkt mij ook dat daar de communicatie en
de samenwerking tussen de OR en de WOR-bestuurder op tafel
moet liggen en dat dit hier niet besproken moet worden.
De D66-fractie wees nog even op het verzoek om een evalua
tie. Voor zover ik begrepen heb is dat verzoek om de evalu
atie van de Stichting Werkwijzer heel duidelijk in relatie
gebracht met de discussie over het lokaal sociaal beleid.
Daar zal die ook bij besproken worden.
De motie, die is ingediend door de PvdA-fractie, wordt door
het college afgewezen en wel om twee redenen. In feite de
zelfde redenen die de vorige keer ook genoemd werden, name
lijk dat het een verantwoordelijkheid is van het bestuur
van de Stichting Werkwijzer en die heeft daar een uitspraak
over gedaan. Maar ook een belangrijk argument is dat de
eindejaarsuitkering helaas niet is opgenomen in de CAO voor
de Wiw-werknemersDat speelde vorige jaar, dat speelt nu
nog steeds. Hoe dat in de toekomst zal gaan, weet ik niet.
Het is u wellicht bekend dat er in de toekomst in ieder ge
val één gezamenlijke CAO voor gesubsidieerde arbeid zal ko
men. Wat daar precies uit zal volgen, weet ik nog niet.
Daarnaast zou het opnieuw toekennen van een eindejaarsuit
kering negatieve gevolgen kunnen hebben voor de mensen die
op een Wiw-baan zitten, als het gaat om het belastingtech
nische aspect. Als de inspecteur hier problemen van maakt,
betekent dit dat deze eindejaarsuitkering gebruteerd zal
moeten worden, wat weer gevolgen heeft voor het inkomen van
iemand die op een Wiw-baan zit. Als daardoor het inkomen
hoger wordt, kunt u zich voorstellen dat dit ook de nodige
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000
gevolgen zal hebben voor de armoedeval, met alle gevolgen
van dien voor het kwijtscheldingsbeleid of de huursubsidie.
Daar wil ik toch wel op wijzen.
De problematiek van de armoedeval wordt genoemd. Er is in
derdaad een toezegging gedaan dat het college met voorstel
len zal komen. Maar de raad zal zich waarschijnlijk ook
herinneren dat het college heeft gezegd dat ze met een sa
menhangend pakket komt, want het gaat er om wat het Rijk
daarin doet en de gemeente zal dan met maatregelen komen.
Zoals u wellicht weet is er nog steeds niet een definitief
standpunt ingenomen door het Rijk, er is nog steeds niet
een samenhangend pakket. Wij hebben daar in het college,
maar ook naar de raad toe, heel duidelijk afgesproken, dat
wij met onze aanvullende maatregelen komen als het Rijk
daar een hele expliciete uitspraak over heeft gedaan. Die
ligt er nog steeds niet, dat is ook de reden waarom er nog
niet aanvullende maatregelen nu voor de raad liggen.
In de motie staat dat de arbeidskorting, die deel uitmaakt
van de nieuwe belastingwetgeving, pas in 2001 van kracht
is. Het is overigens nog de vraag wat daarvan precies de
gevolgen zijn voor mensen die op een Wiw-baan zitten en of
zij daar ook echt van zullen profiteren. Mevrouw Waanders
zegt dat zij daar beter van zullen worden. Ik weet dat er
op rijksniveau in ieder geval nog over gepraat wordt wat
voor gevolgen dat precies heeft. Het is natuurlijk wel zo
dat de hele heffingskorting, die per 1 januari ingaat, tot
een inkomensverbetering leidt, ook voor de Wiw-ers, maar
ook voor uitkeringsgerechtigen. Dat gaat in ieder geval wel
per 1 januari spelen. Maar dat betekent positieve gevolgen
voor alle mensen, dus ook voor de Wiw-ers.
(Mevrouw Waanders: Dat klopt als het gaat om die belasting
wetgeving dat heb ik ook in eerste instantie ook genoemd.
Alleen dat gaat over 2001, ervan uitgaande dat Wiw-ers daar
ook beter van gaan worden. Dat zegt niets over de situatie
dit jaar. Dan kom ik toch terug op de toezegging die het
college vorig jaar heeft gedaan over maatregelen in het ka
der van de armoedevalHet Rijk heeft in ieder geval wat
gedaan. Dat het college heeft gezegd dat zij nog op nadere
maatregelen wacht, daar kan ik mij iets bij voorstellen
maar er is één groep die er dit jaar in ieder geval de dupe
van wordt en die er nog geen cent op vooruit gaat, dat zijn
dus die Wiw-ersOmdat die koppeling vorig jaar ook nadruk
kelijke is gelegd: wij ronden dat in 2000 af, wij komen
volgend jaar met voorstellenwaardoor die discussie ieder
jaar over de eindejaarsuitkering echt overbodig is. Die
toezegging is niet gestand gedaan. Dan kan de wethouder
zeggen dat het Rijk daar nog niet helemaal uit is, daar
heeft zij ook gelijk in, maar dat heeft wel tot consequen
tie dat, om watvoor reden dan ook die toezegging niet ge
stand is kunnen doen, die discussie over de eindejaarsuit
kering wat ons betreft in ieder geval nog niet is afgelo
pen. Ze gaan er geen cent op vooruit. Dat is de reden dat