Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 is wie van het college in het vervolg verantwoording af zal leggen aan de raad. Over de stand van zaken wil ik nog wel een opmerking maken. Ik denk dat het wel mogelijk is dat de Commissie Welzijn van 30 november a.s. geïnformeerd wordt over wat er tot dusver gebeurd is door de interim-directeur plus de finan ciële mensen van Deloitte en Touche. Er werd ook een opmerking gemaakt over scheiding van func ties. Dat is precies de reden waarom, eigenlijk voor de zo mervakantie al, in de Commissie Welzijn uitgebreid is ge praat over het op afstand zetten van de Stichting Werkwij zer, juist ook om de vermenging stop te zetten, zodat er een ander bestuur zal komen, waar uiteraard het college niet meer in vertegenwoordigd zal zijn. Gelet op alle ont wikkelingen, die zich daarna hebben voorgedaan, is dat hele proces vertraagd. Dat was in ieder geval niet de inzet van het college, maar dat heeft zo zijn oorzaken gehad en daar is de raad ook over geïnformeerd. Er werd een vraag gesteld over de relatie met de Onderne mingsraad. Ik vind dit nou typisch een onderwerp dat niet thuishoort bij het college, maar wat een verantwoordelijk heid is van de OR en het bestuur of de bestuurders van de Stichting Werkwijzer. De directeur ad-interim is WOR- bestuurder, het lijkt mij ook dat daar de communicatie en de samenwerking tussen de OR en de WOR-bestuurder op tafel moet liggen en dat dit hier niet besproken moet worden. De D66-fractie wees nog even op het verzoek om een evalua tie. Voor zover ik begrepen heb is dat verzoek om de evalu atie van de Stichting Werkwijzer heel duidelijk in relatie gebracht met de discussie over het lokaal sociaal beleid. Daar zal die ook bij besproken worden. De motie, die is ingediend door de PvdA-fractie, wordt door het college afgewezen en wel om twee redenen. In feite de zelfde redenen die de vorige keer ook genoemd werden, name lijk dat het een verantwoordelijkheid is van het bestuur van de Stichting Werkwijzer en die heeft daar een uitspraak over gedaan. Maar ook een belangrijk argument is dat de eindejaarsuitkering helaas niet is opgenomen in de CAO voor de Wiw-werknemersDat speelde vorige jaar, dat speelt nu nog steeds. Hoe dat in de toekomst zal gaan, weet ik niet. Het is u wellicht bekend dat er in de toekomst in ieder ge val één gezamenlijke CAO voor gesubsidieerde arbeid zal ko men. Wat daar precies uit zal volgen, weet ik nog niet. Daarnaast zou het opnieuw toekennen van een eindejaarsuit kering negatieve gevolgen kunnen hebben voor de mensen die op een Wiw-baan zitten, als het gaat om het belastingtech nische aspect. Als de inspecteur hier problemen van maakt, betekent dit dat deze eindejaarsuitkering gebruteerd zal moeten worden, wat weer gevolgen heeft voor het inkomen van iemand die op een Wiw-baan zit. Als daardoor het inkomen hoger wordt, kunt u zich voorstellen dat dit ook de nodige Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2000 gevolgen zal hebben voor de armoedeval, met alle gevolgen van dien voor het kwijtscheldingsbeleid of de huursubsidie. Daar wil ik toch wel op wijzen. De problematiek van de armoedeval wordt genoemd. Er is in derdaad een toezegging gedaan dat het college met voorstel len zal komen. Maar de raad zal zich waarschijnlijk ook herinneren dat het college heeft gezegd dat ze met een sa menhangend pakket komt, want het gaat er om wat het Rijk daarin doet en de gemeente zal dan met maatregelen komen. Zoals u wellicht weet is er nog steeds niet een definitief standpunt ingenomen door het Rijk, er is nog steeds niet een samenhangend pakket. Wij hebben daar in het college, maar ook naar de raad toe, heel duidelijk afgesproken, dat wij met onze aanvullende maatregelen komen als het Rijk daar een hele expliciete uitspraak over heeft gedaan. Die ligt er nog steeds niet, dat is ook de reden waarom er nog niet aanvullende maatregelen nu voor de raad liggen. In de motie staat dat de arbeidskorting, die deel uitmaakt van de nieuwe belastingwetgeving, pas in 2001 van kracht is. Het is overigens nog de vraag wat daarvan precies de gevolgen zijn voor mensen die op een Wiw-baan zitten en of zij daar ook echt van zullen profiteren. Mevrouw Waanders zegt dat zij daar beter van zullen worden. Ik weet dat er op rijksniveau in ieder geval nog over gepraat wordt wat voor gevolgen dat precies heeft. Het is natuurlijk wel zo dat de hele heffingskorting, die per 1 januari ingaat, tot een inkomensverbetering leidt, ook voor de Wiw-ers, maar ook voor uitkeringsgerechtigen. Dat gaat in ieder geval wel per 1 januari spelen. Maar dat betekent positieve gevolgen voor alle mensen, dus ook voor de Wiw-ers. (Mevrouw Waanders: Dat klopt als het gaat om die belasting wetgeving dat heb ik ook in eerste instantie ook genoemd. Alleen dat gaat over 2001, ervan uitgaande dat Wiw-ers daar ook beter van gaan worden. Dat zegt niets over de situatie dit jaar. Dan kom ik toch terug op de toezegging die het college vorig jaar heeft gedaan over maatregelen in het ka der van de armoedevalHet Rijk heeft in ieder geval wat gedaan. Dat het college heeft gezegd dat zij nog op nadere maatregelen wacht, daar kan ik mij iets bij voorstellen maar er is één groep die er dit jaar in ieder geval de dupe van wordt en die er nog geen cent op vooruit gaat, dat zijn dus die Wiw-ersOmdat die koppeling vorig jaar ook nadruk kelijke is gelegd: wij ronden dat in 2000 af, wij komen volgend jaar met voorstellenwaardoor die discussie ieder jaar over de eindejaarsuitkering echt overbodig is. Die toezegging is niet gestand gedaan. Dan kan de wethouder zeggen dat het Rijk daar nog niet helemaal uit is, daar heeft zij ook gelijk in, maar dat heeft wel tot consequen tie dat, om watvoor reden dan ook die toezegging niet ge stand is kunnen doen, die discussie over de eindejaarsuit kering wat ons betreft in ieder geval nog niet is afgelo pen. Ze gaan er geen cent op vooruit. Dat is de reden dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2000 | | pagina 25